تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

تازه‌های بازار اجاره: اخبار جذاب برای مستاجران و موجران درباره قیمت‌های اجاره

قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن، مصوبه‌ای است که به منظور کنترل و مدیریت صحیح بازار اجاره مسکن در ایران تصویب شده است. طبق این قانون، در صورتی که نرخ تورم در استان‌ها بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد، وزارت راه و شهرسازی مجاز به تعیین نرخ افزایش اجاره بها می‌شود. همچنین، این قانون حاکمیت و مسئولیت‌های جدیدی برای موجران و مستاجران در نظر گرفته است. به عنوان مثال، مستاجرانی که حقوق‌شان به اندازه معافیت مالیاتی از اجاره خود را از دست بدهند، حق دارند پس از پنج سال شکایت کنند. همچنین، موجرانی که خانه‌های خود را به افراد آزادی‌بخش معینی مانند کارگران اجاره دهند، از مزایای مالیاتی برخوردار خواهند شد. این قانون به منظور تنظیم بازار اجاره مسکن و حمایت از اقشار ضعیف جامعه ایران تصویب شده است.

سید جواد سادات درباره قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن افزود: طبق ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن، اگر نرخ تورم عمومی برخی از استان‌ها بیش از ۳۰ درصد باشد، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند از طریق شورای عالی مسکن نرخ افزایش اجاره بها را تعیین کند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه‌داد: در یکی از تبصره‌ها نیز به این موضوع اشاره شده که اگر موجری سقف افزایش اجاره بها را رعایت نکند، مستاجر حق دارد با گذشت پنج سال که از آن ملک بلند شده، برای دریافت مابه‌التفاوت شکایت کند. البته قرارداد‌هایی که پس از تصویب قانون منعقد شوند، شامل این قانون خواهند شد.

سادات در ادامه از ابزار‌های تشویقی در نظر گرفته شده برای موجران و مزایایی برای معافیت‌های مالیاتی از درآمد اجاره در این قانون خبر داد.

وی گفت: اگر موجری، خانه خود را در اختیار خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار دهد، شامل ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی خواهد شد.

به گفته سادات، اگر موجری خانه خود را به افرادی که کارگر یا کارمند تامین اجتماعی هستند، اجاره دهد تا سقف معافیت بر حقوق مستاجر، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: اگر موجری با مستاجر قرارداد ۲ تا سه ساله ببندد، به ترتیب ۷۰ تا ۱۰۰ درصد از معافیت‌های مالیات بر درآمد اجاره بهره‌مند خواهد شد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!