تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راهکار غذایی مناسب برای کسانی که با واریس مبتلا هستند

واریس وریدی عبارت است از اختلال در خون‌رسانی به رگ‌های پا که باعث برجستگی و تغییر رنگ رگ‌ها می‌شود. این بیماری ممکن است با علائمی چون سوزش، احساس تپش، درد، گرفتگی عضلات، تورم و خشکی و خارش پوست همراه باشد. برای کمک به درمان و بهبود علائم واریس، تغذیه مناسب بسیار مهم است. مصرف غذاهای شور باعث حفظ آب اضافی در بدن می‌شود که به تشدید علایم واریس کمک می‌کند. از طرفی، مصرف غذاهای حاوی پتاسیم می‌تواند مفید باشد. غذاهایی همچون بادام، پسته، عدس، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار و ماهی‌های حاوی پتاسیم باید جزو رژیم غذایی بیمار ازمایش شوند. همچنین، غذاهای حاوی فیبر همچون آجیل، دانه‌ها و حبوبات، جو، گندم و بذر کتان نیز در کاهش فشار به رگ‌های پاها کمک کنند. افزایش وزن باعث افزایش خطر واریس می‌شود؛ بنابراین کاهش وزن نیز برای درمان این بیماری موثر است. از طرفی، مصرف فلاونوئیدها از طریق غذاهایی مثل سبزیجات، مرکبات و میوه‌هایی همچون انگور و سیب نیز می‌تواند کمک کننده در درمان و بهبود وضعیت واریس باشد.

ایسنا نوشت: پزشکان توصیه می‌کنند فردی که به واریس وریدی مبتلاست از راهکارهای تغذیه‌ ای برای کمک به درمان بیماری و بهبود علایم آن استفاده کند.

واریس اختلالی در خون‌رسانی به رگ‌های پا است که باعث برجستگی و تغییر رنگ رگ‌ها می‌شود.

در مبتلایان به واریس، رگ‌ها به دلیل تورم و رنگ آبی یا بنفش بسیار جلب توجه می‌کنند و علایمی چون سوزش و احساس تپش در پاها، احساس ناراحتی و سنگینی و درد در پاها، گرفتگی عضلات که در شب بیشتر می‌شود، تورم پاها و مچ پا و پوست خشک و خارش‌آور که به دلیل واریس نازک‌تر شده در افراد مشاهده می‌شود.

پزشکان توصیه می‌کنند فردی که به واریس وریدی مبتلاست از راهکارهای تغذیه‌ای برای کمک به درمان بیماری و بهبود علایم آن استفاده کند.

مصرف غذاهای شور و سرشار از سدیم باعث حفظ آب اضافی در بدن می‌شود که به تشدید علایم واریس کمک می کند و به همین دلیل کاهش مصرف غذاهای شور و سدیم‌دار و در مقابل افزایش استفاده از غذاهای حاوی پتاسیم می‌تواند مفید باشد.

از منابع خوراکی غنی از پتاسیم می‌توان به بادام، پسته، عدس، لوبیا سفید، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار و نیز برخی از ماهی‌ها مانند ماهی سالمون و تن ماهی اشاره کرد.

غذاهای حاوی فیبر نیز همچون آجیل، دانه‌ها و حبوبات، جو، گندم، بذر کتان و غذاهای غلات کامل با جلوگیری از یبوست و کاهش فشار به دریچه های آسیب دیده در رگ های پاها به کاهش علایم واریس کمک می‌کنند.

افرادی که اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض خطر واریس وریدی هستند، بنابراین کاهش وزن در درمان این بیماری بسیار موثر است.

فلاونوئیدها هم با بهبود گردش خون و حفظ جریان خون موجب کاهش واریس می شوند. این ترکیبات همچنین با کاهش فشار خون و انبساط رگ ها در درمان این بیماری موثرند. از غذاهای حاوی فلاونوئیدها می‌توان به سبزیجاتی چون پیاز، فلفل، اسفناج و کلم بروکلی و همچنین مرکبات، انگور، گیلاس، سیب، ذغال اخته، کاکائو و سیر اشاره کرد.

راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!