عجیبترین هواپیمای مسافربری جهان که هنوز در حال پرواز است؟
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت نولینو اوییشن (Nolinor Aviation) که در استان کبک کانادا خدمات دهی میکند، با شماره سریال ۲۰۸۳۶ قدیمی ترین هواپیمای مسافربری فعال جهان است که حدود ۵۰ سال سن دارد. این هواپیما اولین بار در سال ۱۹۷۴ برای خطوط هوایی ترنساویا پرواز کرده است و در دهه های بعد برای شرکتهای هواپیمایی مختلف در سراسر جهان فعالیت داشته است. هرچند هنری هارتولد، تحلیلگر هوانوردی، معتقد است که سن یک هواپیما مهم نیست بلکه نگهداری و تعمیرات آن اهمیت دارد. این هواپیما با وجود سن بالا، همچنان به طور امن و پایدار خدمات خود را انجام میدهد. با این حال، به دلیل نیاز به نگهداری بیشتر و دشواری در یافتن قطعات یدکی، قطعا هزینههای بیشتری برای نگهداری و عملکرد این نوع هواپیماها صرف میشود. اما تا زمانی که این هواپیما کارکرد دارد، امنیت و تجربه آن به عنوان یک جت مسافربری باقی خواهد ماند.
روزیاتو نوشت: هنگام رزرو پرواز به خیلی چیزها دقت میکنیم اما کم پیش میآید که به فکر سال ساخت هواپیما باشیم. هرچند اگر بخواهیم بدانیم هم تاریخ تولد یک هواپیما چیزی نیست که روی بلیط یا در سایت خرید آن درج شده باشد. با این حال بسیاری از قدیمیترین جتهای مسافربری در اقصی نقاط جهان وارد سه یا چهارمین دهه فعالیت خود شدهاند.
بر اساس دادههای Airfleets.net یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت نولینو اوییشن (Nolinor Aviation) در استان کبک کانادا با شماره سریال ۲۰۸۳۶ احتمالاً قدیمیترین هواپیمای مسافربری فعال جهان است. هواپیمایی که ۴۹.۹ سال سن دارد.
بوئینگ ۷۳۷-۲K2C اولین بار در سپتامبر ۱۹۷۴ به عنوان بخشی از خطوط هوایی ترنساویا، که یک شرکت هواپیمایی ارزان هلندی است پرواز کرد. طی چند دهه آینده این هواپیما برای شرکتهای هواپیمایی مختلف ازجمله خطوط هوایی استرالیا، ایر فلوریدا و مارکایر مستقر در آلاسکا کار کرد.
چند سال بعد را به عنوان یک هواپیمای باری سپری کرد و سپس بار دیگر به کار جابهجایی مسافران در پرو، ایتالیا و مجارستان بازگشت. اما پس از آنکه به عنوان یک هواپیمای جوان به دور دنیا سفر کرد، سرانجام در حومه کوچک مونترال به نام میرابل مستقر شد. جایی که از سال ۲۰۱۴ برای شرکت هواپیمایی چارتر کانادی کار کرده است.
سوار شدن به یک هواپیمای حدوداً ۵۰ ساله ممکن است ریسکی به نظر برسد اما همانطور که هنری هارتولد، تحلیلگر هوانوردی، میگوید: «سن هواپیما مهم نیست. مهم نگهداری آن است.» او گفت: «دلتا ایرلاینز هنوز از بوئینگهای ۷۶۷ استفاده میکند که ۳۰ سال یا بیشتر از عمرشان میگذرد. مسلماً کابینها ممکن است کمی کهنه به نظر برسند اما خود هواپیما قابل اعتماد و ایمن است.»
مسئله واضح این است که این هواپیماهای قدیمی نیاز به نگهداری بیشتر دارند، و یافتن قطعات یدکی ممکن است دشوار باشد، بنابراین با افزایش هزینهها، ممکن است به کلی از کار افتاده شوند. با این حال، به نظر میرسد ۷۳۷- K2C قوی پیش میرود و تا زمانی که بازنشسته نشود، ادعای ارشد بودن و تجربه آن به عنوان یک جت مسافربری ایمن باقی میماند.
راضیه میرزاحیدری