تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سرنخ‌های پنهان در فیلم “قاتلان ماه گل”؛ آخرین اثر برتر بازیگر برجسته، لئوناردو دی کاپریو

«قاتلان ماه گل» فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و بازیگری لئوناردو دی کاپریو است که برنده جایزه بهترین فیلم در جوایز اسکار شده است. داستان این فیلم در حوالی سال 1919 و در اوکلاهما اتفاق می‌افتد و در مورد قتل‌های زنجیره‌ای در بین افراد قبیله اوسیج می‌باشد. یکی از نکات پنهان فیلم به فرودستی زنان در جامعه اشاره دارد و نشان می‌دهد که زنان اوسیجی تحت تاثیر مردان هستند. همچنین، فیلم به زیبایی سنت‌های سرخپوستان اشاره می‌کند و شخصیت لئوناردو دی کاپریو در نقش ارنست برکهارت نشان‌دهنده یک شخصیت مردد در فیلم می‌باشد. فرودستی زنان، زیبایی سنت‌های سرخپوستان و دشواری‌های شخصیت ارنست از جمله نکات پنهان و مهمی هستند که این فیلم را به یک اثر هنری ممتاز تبدیل کرده‌اند.

تک فان- در نود و ششمین دوره جوایز اسکار فیلم Killers of the Flower Moon یا قاتلان ماه گل برنده جایزه بهترین فیلم شد. این فیلم که جدیدترین فیلم به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و بازیگری لئوناردو دی کاپریو محسوب می‌شود، در قرن بیست میلادی و حوالی سال 1919 اتفاق می‌افتد. موضوع برسر قتل‌هایی زنجیره‌ای  است که در اوکلاهما رخ می‌دهد. مقتول چه کسی است؟ مردمان اوسیج (قبیله‌ای سرخپوست) که پس از پیدا کردن ثروت هنگفتی پیدا کرده‌اند. اما، این داستان، ظاهر ماجراست. در لایه‌های پنهانی فیلم قاتلان ماه گل نکاتی وجود دارد که تک فان آن‌ها را با شما در میان می‌گذارد.

نکته پنهان اول؛ فیلم قاتلان ماه گل به فرودستی زنان اشاره دارد!

به گزارش تک فان، زنان یک جامعه مردسالار، می‌توانند فرودست باشند حتی اگر ثروت عظیمی داشته باشند. در این لایه، زنان هیچ اراده و انتخابی برای تصمیم‌گیری درباره مسائل مالیشان ندارند، بنابراین مردان یا همان شوهرهایشان کفالت آنان را برعهده می‌گیرد. این نکته‌ای است که در فیلم قاتلان ماه گل Killers of the Flower Moon تبدیل به یک نقطه عطف برای قتل‌های زنجیره‌ای می‌شود. مردان در تلاش هستند تا با ازدواج با زنان ثروتمند اوسیجی، ثروت آن‌ها را تصاحب کنند. این مساله نشان می‌دهد که زنان اوسیجی فرودست هستند و استعمار شده‌اند (نه تنها اموال آن‌ها، بلکه بدنشان).

نکته پنهان دوم؛ فیلم قاتلان ماه گل به زیبایی سنت سرخپوستان را تداعی می‌کند!

فیلم قاتلان ماه گل Killers of the Flower Moon یک فیلم سه ساعت و نیمه است که سعی می‌کند ما را با جهان فکری سرخپوست‌های قبیله اوسیج آشنا کرده و بعد همان سنت‌ها را تبدیل به نقاطی مهم برای درگیری میان آن‌ها و خارجی‌ها کند. بنابراین در اولین سکانس از این فیلم، چپقی را می‌بینیم که توسط بزرگان قبیله اوسیج دفن می‌شود. حال به کارگیری این سنت‌ها نه تنها برای پیشبرد داستان به شدت مناسب بوده است، بلکه این فیلم را تبدیل به فیلمی زیبا با تصاویری با اصالت کرده است که نظرمان را به خودش جلب می‌کند. وقتی حرف‌ از سنت‌های مردمان یک فرهنگ خاص می‌شود، بدون شک نمادها و نشانه‌های زیادی در یک فیلم می‌بینیم که به ما سرنخ می‌دهند و ذهنمان را فعال می‌کنند. مثلا در فیلم Killers of the Flower Moon دیدن جغد تبدیل به نماد مرگ می‌شود و شاخک‌های ما را تیز می‌کند.

نکته پنهان سوم؛ در فیلم قاتلان ماه گل لئوناردو دی کاپریو شخصیتی مردد دارد!

در فیلم قاتلان ماه گل Killers of the Flower Moon لئوناردو دی کاپریو، در نقش ارنست برکهارت ظاهر می‌شود. او برادرزاده ویلیام کینگ هیل با بازی رابرت دنیرو است که به تازگی از جنگ جهانی بازگشته و به بیانی باید زندگیش را از صفر شروع کند. بنابراین، او عمویش را؛ یعنی همان هیل را به عنوان راهنمای زندگی خود می‌پذیرد و رفته رفته تبدیل به مترسکی می‌شود که هیچ اراده و انتخابی از خود ندارد. (یک شخصیت چشم، بله قربان گو) اما، در لحظاتی از فیلم هست که ارنست کارهایی را انجام می‌دهد که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها نداشته و باعث رنجش می‌شوند. بنابراین، او تبدیل به یک شخصیت مردد می‌شود و زمانی از این همه تردید دست می‌کشد و خودی نشان می‌دهد که انگار دیگر دیر شده است.

 

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!