تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چه دیدی امشب برای شام؟ (سه شنبه 1 خرداد)

شام، وعده‌ی مهم و مهمی است که بسیاری از افراد دغدغه دارند و همیشه دنبال غذاهایی خوشمزه و سالم برای این وعده هستند. از طرفی، تنوع در غذاهای شام بسیار مهم است تا افراد احساس خستگی از تکراری بودن غذاها نکنند.

در این مطلب، پنج غذای خوشمزه و متنوع برای شام برای شما معرفی شد. این غذاها شامل “ماش پلو با گوشت چرخ کرده”، “خورش لوبیا سبز”، “پودینگ سوسیس”، “کتلت عربی” و “سالاد مرغ با کیوی” است. هر یک از این غذاها دارای مواد خوراکی سالم و خوشمزه هستند که می‌توانند به شما انرژی و مواد غذایی لازم را برای شبانه‌روزتان فراهم کنند.

اضافه کردن این غذاها به برنامه‌ی غذایی شما و انتخاب یکی از آن‌ها برای شام امشب می‌تواند تجربه‌ی خوشمزه‌ای برای شما و عزیزانتان باشد. امیدوارم با تهیه و پختن یکی از این غذاها برای شام امشب، لذت ببرید و لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را به یاد داشته باشید.

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در اولین روز خرداد ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از تک فانبلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با غذاهای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- ماش پلو با گوشت چرخ کرده

ماش پلو یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ایرانی است که علاوه بر مزه و طعم بی‌نظیر خود، با توجه به خواص موجود در ماش بسیار برای سلامت بدن مفید است که از جمله این فواید می‌توان به جلوگیری از سرطان، جلوگیری از حمله‌های قلبی، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

ماش پلو طرز تهیه بسیار آسانی دارد و شما می‌توانید آن را طی مدت زمان کوتاهی با مواد اولیه ساده و در دسترسی نظیر برنج، ماش، گوشت چرخ کرده، پیاز، زعفران دم کرده و… برای شام امشب‌تان تهیه و نوش جان کنید.

مراحل تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده

مراحل تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده به شرح زیر است:

ابتدا برنج را به خوبی پاک کنید و سپس با آب ولرم با دقت بشویید. سپس برنج را در یک کاسه به همراه آب ولرم و نمک بریزید و صبر کنید تا برنج به خوبی خیس بخورد. میزان آبی که به کاسه اضافه می‌کنید باید یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد و به ازای هر پیمانه برنج، یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید.در این مرحله ماش‌ها را پاک کنید و بشویید. سپس آن‌ها را درون یک قابلمه به همراه سه پیمانه آب بریزید و قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید.بعد از جوشیدن آب، مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید. دلیل اضافه کردن نمک در این مرحله این است که نمک باعث حجیم شدن ماش می‌شود و باعث می‌شود زودتر پخته شود.سپس صبر کنید تا ماش کاملا پخته شود و آب روی آن کاملا تبخیر شود. اگر ماش زودتر پخته شده و آب آن زیاد است بهتر است آب‌ها را از قابلمه با ملاقه خارج کنید.حال نوبت به پختن برنج می‌رسد. ابتدا برنج را در آبکش بریزید و خوب بشویید تا نمکی که بر روی آن باقی مانده است از بین برود. سپس یک قابلمه با اندازه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چهار پیمانه آب به همراه مقداری نمک و روغن مایع اضافه کنید. دلیل اضافه کردن نمک این است که برنج شما حالت خمیری به خود نگیرد.در صورت تمایل برای بیشتر قد کشیدن برنج ۱ قاشق غذا خوری نیز آبلیمو اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس برنج را به قابلمه اضافه کنید و حدود ده دقیقه صبر کنید تا برنج کمی پخته شود. هنگامی که دانه‌های برنج را امتحان کردید و فهمیدید که اطراف آن‌ها پخته شده و مغزشان هنوز کمی سفت است، وقت آبکشی کردن برنج رسیده است.

برای ادامه رسپی این غذای پرخاصیت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه ماش پلو با گوشت چرخ کرده کلیک کنید.

۲- خورش لوبیا سبز

خورشت لوبیا سبز یک غذای خوشمزه ایرانی است که برای تهیه آن هم می‌توانید از گوشت و مرغ استفاده کنید و هم این غذا را به صورت کاملا گیاهی و بدون پروتئین‌های حیوانی آماده کنید. این خورش طعم بسیار لذیذی دارد و درست کردن آن نیز بسیار راحت است. 

مراحل تهیه خورش لوبیا سبز

مراحل تهیه خورش لوبیا سبز به شرح زیر است:

برای شروع باید پیاز را بشویید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد پیازها را اضافه کنید و برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا سبک شوند.بعد از این که پیازها کمی سرخ شدند، باید سیر را رنده کنید و به ماهیتابه اضافه کنید. سیر و پیاز را برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی سیر بلند شود. سپس می‌توانید مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید.در این مرحله نوبت اضافه کردن گوشت خورشتی است. برای تهیه این خورشت باید گوشت را به صورت قورمه‌ای خرد کنید و در ماهیتابه بریزید. مواد را برای چند دقیقه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.بعد از این که گوشت به خوبی سرخ شد، می‌توانید مواد را همراه با ۶ لیوان آب در قابلمه بریزید و درب قابلمه را روی آن بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد و نرم شود.مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. رب گوجه را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا خوشرنگ شود. زمانی که گوشت نیم پز شد، می‌توانید رب گوجه را به قابلمه اضافه کنید.

برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و مخصوص روی لینک طرز تهیه خورش لوبیا سبز کلیک کنید.

۳- پودینگ سوسیس

پودینگ سوسیس یکی از غذاهای بسیار لذیذ و پرطرفدار است که از ترکیب خمیری سبک با موادی شبیه به مواد پیتزا یا ماکارونی تهیه می‌شود. شما می‌توانید در تهیه پودینگ سوسیس از انواع مواد خوراکی که مناسب ذائقه و سلیقه‌تان است استفاده کنید. پودینگ سوسیس یک پیش‌ غذا یا یک غذای سبک، مناسب برای وعده شام است.

مراحل تهیه پودینگ سوسیس

طرز تهیه پودینگ سوسیس به شرح زیر است:

تخم‌مرغ‌ها را درون ظرف مناسبی بشکنید. مقداری نمک به آن‌ها اضافه کنید و تخم‌مرغ‌ها را به هم زنید تا از حالت لختگی خارج شود. حال ماست و روغن‌ مایع را به آن‌ها اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست و یکسان شوند. آرد سفید و بیکینگ‌ پودر را با هم ترکیب کنید. ترکیب مواد خشک را یک بار از الک رد کنید تا ناخالصی‌های آرد گرفته شود. مواد خشک را به ترکیب مرحله قبل اضافه کنید و مواد را به خوبی به هم زنید تا خمیری با بافت یک دست و یکنواختی حاصل شود. سطح خمیر را بپوشانید و آن را در دمای محیط قرار دهید.مرغ را بشویید و درون قابلمه مناسبی قرار دهید. تکه چوب دارچین، برگ‌ بو و مقداری آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و درب آن را ببندید. ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا مرغ کاملاً بپزد. پس از پخت استخوان‌های مرغ را جدا سازید و گوشت مرغ را ریش‌ریش کنید. 

برای ادامه رسپی این غذای ساده و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه پودینگ سوسیس کلیک کنید.

۴- کتلت عربی

همانطور که از نام این غذا پیداست، اصالت کتلت عربی به کشورهای عربی و خصوصا لبنان برمی‌گردد. برای تهیه این غذای خوشمزه در خانه به نخود، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، گوشت چرخ کرده و… نیاز دارید.

کتلت عربی را هم می‌توان با برنج و هم با نان بولکی یا نان لواش یا هر نان دیگری به همراه خیارشور، گوجه و سبزی به صورت ساندویچ در وعده شام میل کرد.

مراحل تهیه کتلت عربی

مراحل تهیه کتلت عربی به شرح زیر است:

نخود را از قبل خیس کنید و چندین بار آب آن را عوض کنید. بعد از این که نخودها آماده شدند، به کمک غذاساز آن را خرد کنید یا با استفاده از چرخ گوشت، نخود را دو بار چرخ کنید.در این مرحله، فلفل دلمه، پیاز، سیب زمینی و سیر را با رنده ریز به خوبی رنده کنید. توجه کنید که در هر مرحله، آب اضافی مواد را بگیرید. بعد از رنده کردن، ادویه را به مواد اضافه کنید و به همراه گوشت چرخ کرده به خوبی روز دهید تا مواد منسجم و یکپارچه شوند. بعد از آماده شدن مواد، آن را نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا به مدت ۱ ساعت استراحت کند.

برای ادامه رسپی این غذای ساده و جذاب روی لینک طرز تهیه کتلت عربی کلیک کنید.

۵- سالاد مرغ با کیوی

کیوی میوه‌ای بسیار مفید است که در مقایسه با سایر میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین c و اسیداسکوربیک است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. سالاد مرغ با کیوی نیز از جمله غذاها یا به نوعی پیش غذاهایی است که می‌توان به راحتی و در مدت زمان کم در منزل تهیه و برای شام نوش جان کرد.

مراحل تهیه سالاد مرغ با کیوی

مراحل تهیه سالاد مرغ با کیوی به شرح زیر است:

ابتدا کاهو، کیوی و پنیر را خرد کنید و در ظرف‌های جداگانه کنار بگذارید.در ادامه مقداری روغن به گوشت مرغ بمالید و زیره، نمک، فلفل را کاملا مخلوط کرده و روی آن بپاشید. مرغ را روی کباب پز به مدت ۱۵ دقیقه کبابی کنید.پس از آماده شدن مرغ، گوشت مرغ را خرد کرده و به همراه کاهو که از قبل خرد کرده‌اید، کیوی و پنیر خرد شده در ظرف مناسبی بریزید و مرغ را نیز به آن اضافه کنید.

برای ادامه رسپی و نکاتی جهت خوشمزه‌تر شدن این غذای سبک و راحت روی لینک طرز تهیه سالاد مرغ با کیوی کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی تک فانلیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!