تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

به مشاهده گونه‌ای از حیات وحش که در تالاب هامون به شدت در خطر انقراض است نگاه کنید

محمدرضا علیمرادی، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، در گزارشی اعلام کرد که یک گونه از آبزی سخت پوست با نام علمی Triops Cancriformis که به عنوان فسیل زنده شناخته می شود، در آب‌های شیرین جهان یافت می شود. این آبزی که به عنوان یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض در ایالات متحده و اروپا دسته بندی شده است، دارای قدمت حیات ۲۰۰-۳۰۰ میلیون ساله در کره زمین است. او اظهار کرد که بخاطر شباهت ظاهری این آبزی با نوزاد وزغ، گاهی او را به نوزاد وزغ می‌نامند. علاوه بر این، در پی بارندگی شدید در افغانستان و روان شدن سیلاب به سوی تالاب هامون، امکان احیای برخی از گونه‌های جانوری و گیاهی تالابی وجود دارد. این احیا، نتیجه‌ای از تعداد زیاد تراگنهای موجود در این منطقه است که تاثیر مهمی در حفظ تنوع زیستی و محیط زیست دارد.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: محمدرضا علیمرادی گفت: این سخت پوست آبزی با نام علمی (Triops Cancriformis)، در دنیا به نام فسیل زنده نامگذاری شده و از گونه‌های سخت پوست آبزی در آب‌های شیرین جهان است.

وی ادامه داد: این گونه جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض ایالت متحده و اروپا رده بندی شده. علت نامگذاری این آبزی، قدمت حیات ۳۰۰-۲۰۰ میلیون سال در کره زمین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان عنوان کرد: پس از ۲۵ سال خشکسالی در منطقه سیستان و آبگیری بخش‌هایی از تالاب بین المللی هامون به علت بارندگی شدید در کشور افغانستان و روان شدن سیلاب به سوی تالاب هامون، شاهد احیای برخی گونه‌های جانوری و گیاهی تالابی هستیم.

وی عنوان کرد: این گونه سخت پوست را به دلیل تشابه ظاهری آن با نوزاد وزغ گاه میگوی بچه وزغی نیز می‌نامند.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!