خودروی مادران: چرا طرح بزرگ خودروسازان با شکست مواجه شد؟/ رویای رانتی که به واقعیت پیوست نیافت
«تجارتنیوز» گزارش میدهد:
با اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از فرزندآوری، طی چند سال اخیر خودروسازان موظف به فروش بخشی از محصولات خود به مادران شدند. در حالی که ۸۲۰ هزار نفر در طرح خودروی مادران اقدام به خرید در سامانه یکپارچه کردند. اما خودروسازان در رفع تعهدات خود ناکام ماندهاند.
به گزارش تجارتنیوز، در حالی که بسیاری از مشتریان عادی سالها برای خرید خودرو از کارخانه، پشت صفهای قرعهکشی مانده بودند، ناگهان دولت با سردمداری وزارت صمت تصمیم گرفت به دنبال سیاست حمایت از طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری عرضه خودرو را هم به محلی برای رانت تبدیل کند. مادران دارای بیش از 2 فرزند یکی از اقشاری بودند که صاحب این رانت شدند و صرفا به دلیل داشتن فرزند در اولویت دریافت خودروهای دولتی قرار گرفتند.
اما حالا خودروسازان در اعطای این دستخوش به مادران ناکام ماندهاند و نتوانستهاند به بسیاری از تعهدات خود عمل کنند.
ناکامی خودروسازان در اعطای خودرو به مادران
طرح اختصاص خودرو به مادران که از سوی مجلس در سال 1401 تصویب شد و طبق این طرح در هر دوره ثبت نام 50 درصد ظرفیت محصولات شرکت باید در هر دوره فروش، به طرح مادران اختصاص داد. این ماجرا با چالشهایی همراه شد.
آنطور آمارها نشان میدهد که از یکطرف خودروسازان نمیتوانند به تعهداتشان به خوبی عمل کنند و از طرفی دیگر هنوز بخشی از مادران موفق به دریافت خودرو نشدهاند.
برخی دیگر از مادران گلایه دارند که طرحهای که از سوی خودروسازان ارائه میشود، مطابق سطح معیشت و منابع مالی خانوادهها نیست؛ به این معنا که خودروهایی برای ثبتنام ارائه میشوند که بیش حد گران است و مادران توان خرید این نوع از خودروها را نخواهند داشت. برخی دیگر بر این باورند که چون خودروسازها قصد تخصیص خودرو ندارند، خودروهای گران قیمت ارائه می کنند.
سال گذشته وزارت صنعت با ارائه آماری اعلام کرد: 820 هزار خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته است. یعنی وزارت صمت 820 هزار دستگاه خودرو را برای مادران مشمول این طرح کنار گذاشته است؛ با وجود این آمار ها، تازهترین اطلاعات نشان میدهد که بسیاری از مادران هنوز موفق به دریافت خودروی خود نشدهاند.
برای اطلاحات بیشتر اخبارخودرو را در تجارتنیوز دنبال کنید