تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

پیشنهاد شده: “ترکیبات این ویتامین‌ها را همزمان استفاده نکنید!”

ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی برای بهبود سلامت و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار اهمیت دارند. اما باید توجه داشت که برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نباید با هم مصرف شوند، زیرا این کار می‌تواند اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد یا حتی آسیب‌های جدی در بدن ایجاد کند.

به عنوان مثال، مصرف ویتامین C و B12 به صورت همزمان توصیه نمی‌شود، زیرا این دو ویتامین می‌توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند. همچنین، اسید فولیک و ویتامین B12 نیز باید جداگانه مصرف شوند، زیرا مصرف اسید فولیک می‌تواند باعث کاهش جذب ویتامین B12 شود.

ادامه دارد…

ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نباید با هم مصرف شوند، زیرا این کار موجب کاهش اثربخشی برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین بروز آسیب‌های جدی در بدن می‌شود. اما کدام ویتامین‌ها را نباید با هم مصرف کرد؟ در این مقاله از بخش دانستنی در تک فانبلاگ به شما می‌گوییم که مصرف همزمان کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی با هم تداخل دارد.

کدام ویتامین‌ها را نباید با هم مصرف کرد؟

مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های رژیمی برای بهبود سلامت ما اهمیت زیادی دارند. به طور کلی گفته می‌شود که برای مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی حداقل چند ساعت زمان در نظر بگیرید. برخی از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که هر مکمل و قرص ویتامین را در روز مشخصی از هفته میل کنید تا اثربخشی آن‌ها بیشتر شود. به خاطر داشته باشید که ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین E، D، A و K باید در کنار غذا مصرف شوند تا جذب آن‌ها بیشتر شود. اما کدام ویتامین‌ها را نباید با هم مصرف کنیم؟ در ادامه این بخش به لیستی از ویتامین‌هایی که با هم داخل دارند، اشاره شده است.

۱- ویتامین C با ویتامین B12

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که متخصصان توصیه می‌کنند به صورت روزانه یا هفتگی از مکمل آن استفاده کنید. اما این ویتامین نباید در کنار ویتامین B12 استفاده شود. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده همزمان از این دو ویتامین موجب کاهش اثربخشی آن‌ها می‌شود. بهتر این دو ویتامین را حداقل با ۲ ساعت فاصله مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: بعد از ۴۰ سالگی این ویتامین‌ها را حتما بخورید!

۲- اسید فولیک و ویتامین B12

اسید فولیک، فولات یا همان B9 نباید همراه با ویتامین B12 مصرف می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف اسید فولیک موجب کاهش جذب ویتامین B12 می‌شود و از همین رو اگر به کمبود این ویتامین مبتلا هستید، حتما قبل از مصرف اسید فولیک با پزشک خود صحبت کنید.

۳- ویتامین E و ویتامین K

مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین E منجر به افزایش خونریزی در برخی افراد می‌شود و ویتامین K نیز به لخته شدن خون کمک می‌کند. مصرف همزمان این دو ویتامین E با ویتامین K موجب بی اثر شدن اثرات ویتامین K در بدن می‌شود. سعی کنید این دو ویتامین را به صورت همزمان مصرف نکنید.

۴- کلسیم و آهن

کلسیم و آهن از مهم‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند که بهتر است به صورت جداگانه مصرف شوند. مصرف همزمان کلسیم با آهن، موجب کاهش جذب آهن و کاهش اثربخشی آن می‌شود. برای افزایش جذب این ماده معدنی بهتر است که این دو مکمل را حداقل با ۲ ساعت فاصله میل کنید. بهتر است آهن را در ابتدای روز و کلسیم را عصر یا شب میل کنید.

۵- روی و مس

دو ماده معدنی دیگر که برای سلامت ما اهمیت زیادی دارند، مش و روی هستند. مصرف همزمان این دو مکمل، اثربخشی آن‌ها را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که در صورت مصرف این ۲ مکمل باید حداقل ۲ ساعت زمان بین آن‌ها در نظر بگیرید. در صورتی که مس و روی را به صورت هم زمان مصرف کنید، در روده برای جذب با هم رقابت می‌کنند و معمولا روی جذب می‌شود و بدن با کمبود مس مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آیا ویتامین ها می‌توانند باعث کاهش وزن شوند؟

۶- منیزیم و کلسیم

منیزیم و کلسیم هر دو برای سلامت استخوان‌ها اهمیت زیادی دارند، اما جالب است بدانید که اگر این ۲ ماده معدنی را با هم مصرف کنید، در جذب یکدیگر اختلال ایجاد می‌کنند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است که این دو مکمل را با فاصله از هم و در ساعات مشخصی از روز مصرف کنید.

۷- ویتامین C و آهن

به طور کلی گفته می‌شود که برای افزایش جذب آهن از ویتامین C در کنار آن استفاده شود، اما باید بدانید که مصرف همزمان این دو مکمل در کنار هم موجب مسمومیت با آهن شود. به خاطر داشته باشید که مصرف همزمان این دو مکمل برای طولانی مدت می‌تواند مشکلات جدی برای بدن ایجاد کند، بنابراین اگر بدن شما به هم به ویتامین c و هم آهن نیاز دارد، بهتر است که حداقل ۲ ساعت زمان بین مصرف این دو مکمل در نظر بگیرید.

در این مقاله به ۷ مورد از ویتامین ها و مواد معدنی که نباید به صورت همزمان مصرف شوند، اشاره شده است. به خاطر داشته باشید به جز تعداد محدودی از ویتامین ها و مواد معدنی باید در کنار هم مصرف شوند، بهتر است حداقل ۲ ساعت فاصله بین مصرف مکمل‌ها در نظر بگیرید تا جذب آن ها در بدن بیشتر شود.

سوالات متداول

در این بخش به برخی از سوالات رایج در مورد مصرف هم زمان ویتامین‌ها اشاره شده است.

آیا می‌توان مکمل امگا ۳ را با ویتامین E مصرف کرد؟ در مورد تداخل دارویی ویتامین ای با امگا ۳ هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. مصرف زیاد امگا ۳ موجب کاهش جذب ویتامین E در بدن می‌شود. از همین رو مصرف همزمان این دو مکمل با هم مفید است و به افزایش جذب آن‌ها و همچنین کاهش جذب ویتامین E کمک می‌کند.

قرص آهن با چه ویتامینی تداخل دارد؟ مصرف آهن همراه با ویتامین C موجب افزایش جذب آن می‌شود، اما مصرف طولانی مدت و زیاد ویتامین C در کنار آهن ممکن است موجب افزایش خطر مسمومیت با آهن شود.

آیا خوردن قرص کلسیم و ویتامین دی با هم مجاز است؟ مصرف همزمان قرص ویتامین D و کلسیم با هم موجب افزایش جذب آن‌ها در بدن می‌شود.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!