تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

شوق برای هندوانه خوردن از این افراد می گذرد

هندوانه یک میوه خوشمزه و آبدار است که برای بسیاری از افراد خواصی دارد اما برای برخی افراد نباید مصرف شود. افرادی که مشکلات گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع، استفراغ و نفخ دارند باید از مصرف هندوانه خودداری کنند. همچنین افراد مبتلا به مشکلات کلیوی و روده‌ای، دیابت، فشار خون پایین، سرماخوردگی و آلرژی نیز باید مصرف هندوانه را محدود کنند یا بهتر است کاملاً از آن خودداری کنند. هندوانه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و قند است که می‌تواند برای برخی از افراد مشکل سلامتی ایجاد کند. برای افرادی که مبتلا به آلرژی، دیابت، کبد چرب، سنگ کلیه یا مشکلات مربوط به طحال هستند، مصرف هندوانه به مقدار محدود یا تا حداقل کاهش یافته باید. افراد الکلی نیز نباید به مقدار زیاد هندوانه مصرف کنند. از این رو، مصرف هندوانه برای همه مناسب نیست و باید با توجه به وضعیت سلامتی خود مصرف آن را تنظیم کرد.

هندوانه میوه‌ای آبدار با طبع سرد است که مصرف آن برای همه افراد مناسب نیست. این میوه خواص زیادی برای سلامت دارد، اما زیاده‌روی در خوردن هندوانه می‌تواند موجب بروز مشکلاتی برای سلامت شود. در این مقاله از تک فانبلاگ به شما می‌گوییم که کدام افراد نباید هندوانه بخورند.

هندوانه برای چه کسانی ضرر دارد؟

هندوانه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی است که سرعت هضم آن در بدن کمی پایین است. مصرف هندوانه موجب افزایش حجم ادرار و همچنین آشفتگی خواب می‌شود. برخی افراد با مصرف هندوانه دچار علائم آلرژی می‌شوند و در برخی دیگر ممکن است هندوانه علائم برخی از بیماری‌ها را تشدید کند.

اما کدام افراد نباید هندوانه بخورند و زیاده‌روی در خوردن هندوانه چه عوارضی دارد؟ در ادامه این بخش به لیستی از افرادی که نباید از این میوه استفاده کنند اشاره شده است.

۱- افراد مبتلا به مشکلات روده‌ای

هندوانه حاوی ماده‌ای به نام لیکوپن است که مصرف آن موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. افرادی که به مشکلات گوارشی مثل اسهال، حالت تهوع، استفراغ، نفخ و مشکلات مربوط به هضم دچار هستند، بهتر است از هندوانه استفاده نکنند، چون ممکن است علائم گوارشی آن‌ها تشدید شود. از طرف دیگر هندوانه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و مصرف پتاسیم زیاد موجب سوزش معده می‌شود.

۲- افراد مبتلا به مشکلات کلیوی

افرادی که به نارسایی و مشکلات کلیوی مبتلا هستند، نباید از مواد غذایی حاوی پتاسیم به مقدار زیاد استفاده کنند؛ زیرا کلیه این افراد قادر به دفع پتاسیم نیست و علائم این بیماری را تشدید می‌کند.

در هر ۲۸۰ گرم هندوانه حدود ۳۲۰ گرم پتاسیم وجود دارد و هر فنجان آب هندوانه نیز حاوی ۵۱۱ میلی‌گرم پتاسیم است و از همین رو مصرف این میوه برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مناسب نیست.

۳- خانم‌های باردار

هندوانه مقدار قند زیادی دارد و از همین رو خانم‌های باردار نباید به مقدار زیاد از این میوه استفاده کنند. مصرف زیاد هندوانه در بارداری موجب افزایش قند خون و دیابت می‌شود. از طرف دیگر هندوانه موجب دل درد شدید، اسهال و همچنین مشکلات گوارشی در خانم‌های باردار می‌شود.

بیشتر بخوانید: این ۱۰ گروه گوجه سبز نخورند!

۴- افراد مبتلا به دیابت

بدن افرادی که به دیابت مبتلا هستند، به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند و از همین رو مصرف میوه‌های شیرین مثل هندوانه موجب افزایش قند خون در این افراد می‌شود.

۵- کسانی که فشار خون پایینی دارند

هندوانه سرشار از پتاسیم است و از همین رو مصرف این میوه موجب کاهش فشار خون می‌شود. افرادی که فشار خون پایینی دارند، نباید به مقدار زیاد از این میوه استفاده کنند. مصرف هندوانه یا آب هندوانه به خصوص شب، موجب کاهش فشار خون می‌شود.

۶- افراد سرد مزاج

هندوانه طبع سردی دارد و مصرف آن برای افراد سرد مزاج و کسانی که معده سردی دارند، مناسب نیست. خوردن هندوانه موجب افزایش علائم بلغم در بدن می‌شود و در هضم غذا اختلال ایجاد می‌کند.

از دیگر علائم سردی بدن بعد از مصرف هندوانه می‌توان به احساس سرگیجه، سردرد، درد مفاصل و سرمای بدن اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که خوردن هندوانه در افراد سرد مزاج موجب کاهش نیروی جنسی نیز می‌شود.

۷- افراد مبتلا به مشکلات طحال

افرادی که به مشکلات مربوط به طحال مبتلا هستند، باید با احتیاط از هندوانه استفاده کنند. مصرف هندوانه در این افراد موجب احساس درد و نفخ در شکم به خصوص در محل چپ شکم و همچنین تیره شدن رنگ پوست و سفیدی چشم‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: دیابتی‌ها هندوانه بخورند یا نخورند؟

۸- افراد مبتلا به آلرژی

برخی افراد به هندوانه آلرژی دارند و مصرف این میوه موجب بروز علائم آلرژیک در آن‌ها می‌شود. از طرف دیگر هندوانه حاوی آنزیم‌هایی است که آلرژی را تشدید می‌کند.

افرادی که به خیار، هویج و کرفس حساسیت دارند، ممکن است بعد از مصرف هندوانه نیز دچار علائم آلرژیک شوند. از مهم‌ترین علائم آلرژی به هندوانه می‌توان به خارش، قرمزی پوست، تورم، تاول، اسهال و آنافیلاکسی اشاره کرد.

۹- افرادی که پتاسیم خونشان بالا است

هندوانه سرشار از پتاسیم است و از همین رو افرادی که پتاسیم خونشان بالا است، نباید به مقدار زیاد از این میوه استفاده کنند. هر پیمانه هندوانه حدود ۱۴۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد.

از مهم‌ترین عوارض پتاسیم بالا در خون می‌توان به کاهش فشار خون، نامنظم شدن ضربان قلب، مشکلات قلبی عروقی و کاهش کنترل عضلانی اشاره کرد.

۱۰- افراد مبتلا به کبد چرب

هندوانه سرشار از کربوهیدرات و قند است و از همین رو مصرف آن برای افراد مبتلا به کبد چرب مضر است. مصرف هندوانه موجب افزایش قند خون می‌شود و قند موجود در آن در کبد به چربی تبدیل می‌شود و از همین رو مصرف زیاد این میوه علائم کبد چرب را تشدید می‌کند.

۱۱- افراد الکلی

مصرف الکل موجب التهاب کبد می‌شود. افراد الکلی به هیچ عنوان نباید شب‌ها از هندوانه استفاده کنند. در هندوانه ماده‌ای به نام لیکوپن وجود دارد که در صورت واکنش با الکل موجب التهاب کبد و تشدید آسیب به کبد می‌شود. به طور کلی افراد الکلی باید از هندوانه به مقدار محدود استفاده کنند.

۱۲- افراد مبتلا به سنگ کلیه

از مهم‌ترین مضرات هندوانه برای کلیه می‌توان به افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه اشاره کرد. هندوانه حاوی اگزالات و پورین بالایی است و از همین رو افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند یا در معرض این بیماری قرار دارند، نباید به مقدار زیاد از آن استفاده کنند.

در این مقاله از مجله دانستنی تک فانبه شما گفتیم که کدام افراد نباید هندوانه بخورند و مصرف این میوه برای چه کسانی مضر است. به خاطر داشته باشید که این میوه نباید شب‌ها قبل از خواب یا به صورت ناشتا مصرف شود.

سوالات متداول

در این بخش به رایج‌ترین سوالات در مورد این که کدام افراد نباید هندوانه بخورند پاسخ داده‌ایم.

بهترین زمان خوردن هندوانه چه موقعی است؟

بهترین زمان خوردن هندوانه بین دو وعده غذایی است. بهتر است هندوانه را ۳ ساعت بعد از غذا و یک ساعت قبل از غذا میل کنید. مصرف هندوانه پس از غذا، به صورت ناشتا یا در زمان تشنگی موجب بروز اختلال در هضم می‌شود.

آیا مصرف هندوانه موجب چاقی می‌شود؟

هندوانه کالری کمی دارد و ۴ فنجان از آن تنها ۱۸۴ کالری انرژی دارد. از همین رو افرادی دارای اضافه وزن می‌توانند از هندوانه به عنوان میان وعده سالم استفاده کنند.

چرا نباید شب‌ها هندوانه بخوریم؟

مصرف هندوانه در شب موجب بروز مشکلات گوارشی، سردی بدن و همچنین افزایش حجم ادرار می‌شود.

چگونه سردی هندوانه را بگیریم؟

برای رفع سردی هندوانه در شب یلدا یا هر زمان دیگری از سال می‌توانید از مقداری عسل یا آجیل‌های گرم استفاده کنید.

مضرات هندوانه برای کبد چرب چیست؟

هندوانه حاوی نوعی قند به نام فروکتوز است که این قند در کبد به چربی تبدیل می‌شود و موجب بروز کبد چرب و تشدید علائم بیماری می‌شود.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!