تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

رمز پرقدرت برای انرژی فوری: سطح کافئین در نوشیدنی های مختلف

کافئین یک ماده شیمیایی است که انرژی بخش بوده و مصرف آن می‌تواند به افزایش انرژی، کاهش خواب آلودگی، افزایش هوشیاری و تند شدن ضربان قلب منجر شود. بسیاری از مردم برای افزایش انرژی خود از قهوه استفاده می‌کنند، اما سایر نوشیدنی‌ها نیز حاوی کافئین هستند مانند چای، دمنوش و نوشیدنی‌های انرژی‌زا.

در ادامه مقاله ارائه شده اطلاعاتی درباره مقدار کافئین موجود در انواع نوشیدنی‌ها داده شده است. به عنوان مثال، یک فنجان چای سبز ماچا حاوی حدود ۳۶ میلی‌گرم کافئین است، در حالی که یک فنجان چای سیاه حاوی ۴۷ میلی‌گرم کافئین می‌باشد.

همچنین، مطالبی در مورد مزایا و خواص مختلف انواع چای، قهوه، هات چاکلت و نوشیدنی‌های انرژی‌زا ارائه شده است. برای مثال، چای سبز معروف به خواص سلامتی‌اش برای بهبود عملکرد مغز، افزایش چربی سوزی و کنترل قند خون استفاده می‌شود.

در مجموع، این مقاله مفیدی برای افرادی است که تمایل دارند بیشتر در مورد مقدار کافئین موجود در نوشیدنی‌های مختلف اطلاعات کسب کنند و مزایا و خواص این نوشیدنی‌ها را بشناسند.

کافئین یک ماده شیمیایی انرژی بخش است که مصرف آن موجب افزایش انرژی، کاهش خواب آلودگی، افزایش هوشیاری و تند شدن ضربان قلب می‌شود. اکثر مردم برای افزایش سطح انرژی خود از قهوه استفاده می‌کنند، اما نوشیدنی‌های زیادی هستند که حاوی کافئین هستند و مقدار کافئین در هر یک از این نوشیدنی‌ها متفاوت است.

در این مقاله از بخش دانستنی در تک فانبلاگ به شما می‌گوییم هر نوشیدنی چقدر کافئین دارد.

مقدار کافئین انواع نوشیدنی‌ها چقدر است؟

چای، دمنوش و نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی کافئین هستند و مقدار کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها با هم متفاوت است. در ادامه به مقدار کافئین انواع نوشیدنی‌ها اشاره شده است.

۱- کافئین چای ماچا

چای سبز ماچا یک نوشیدنی انرژی‌زا است که از آسیاب کردن برگ چای سبز تهیه می‌شود. این چای حاوی مقداری کافئین است و میزان کافئین موجود در آن به آرامی و در عرض ۶ تا ۸ ساعت جذب بدن می‌شود. مصرف این چای به افزایش انرژی، جلوگیری از خستگی و رفع اختلالات مربوط به خواب کمک می‌کند. یکی از تفاوت‌های چای ماچا با قهوه‌ این است که موجب افزایش انرژی بدن در طولانی مدت می‌شود. در هر یک وعده چای ماچا (۶۶ میلی‌گرم) حدود ۳۶ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

۲- چای ماته

چای ماته یکی دیگر از انواع چای حاوی کافئین است که بیشتر در آمریکای جنوبی طرفدار دارد. این دمنوش درست مثل قهوه موجب افزایش تمرکز و انرژی می‌شود. مقدار کافئین این چای کمتر از قهوه و شبیه به چای سیاه است. هر فنجان چای ماته حاوی ۷۰ تا ۸۵ میلی‌گرم کافئین است، در حالی که یک فنجان قهوه حاوی ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین است.

۳- اسپرسو

اسپرسو یک روش دم کردن قهوه است که در این روش قهوه با آب داغ و فشار زیاد تهیه می‌شود و از همین رو رنگ و مزه متفاوتی نسبت به قهوه معمولی دارد. میزان کافئین موجود در این چای به میزان قهوه‌ای که در آن استفاده شده، بستگی دارد. هر فنجان اسپرسو حاوی حدود ۶۴ تا ۱۷۲ میلی‌گرم کافئین است. میزان کافئین اسپرسو دوبل در هر فنجان بیشتر از قهوه اسپرسو معمولی است.

۴- چای سبز

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های حاوی کافئین است که مقدار آنتی اکسیدان زیادی دارد و از همین رو مصرف آن برای سلامت مغز، بهبود عملکرد مغز، افزایش چربی سوزی و کنترل قند خون می‌شود. هر فنجان چای سبز حاوی حدود ۳۶ میلی‌گرم کافئین است.

بیشتر بخوانید: مصرف نرمال چای سبز چقدر است؟

۵- چای سیاه

چای سیاه محبوب‌ترین نوشیدنی در میان ایرانیان است و اکثر ما صبح خود را با نوشیدن این چای شروع می‌کنیم. مقدار کافئین موجود در چای سیاه کمتر از قهوه است، اما مصرف آن موجب کاهش خستگی و افزایش هوشیاری می‌شود. هر فنجان چای سیاه حاوی حدود ۴۷ میلی‌گرم کافئین است.

۶- چای ماسالا

چای ماسالا یک چای خوش طعم با طبعی گرم است برای تهیه آن از ترکیب چند نوع ادویه همراه با شیر استفاده می‌شود. چای ماسالا که برخی آن را به عنوان چای لاته نیز می‌شناسند، حاوی مقداری کافئین است و مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن، آرام شدن بدن و افزایش انرژی می‌شود. این چای طبع گرمی دارد و از همین رو برای گرم کردن بدن و رفع بلغم مفید است. هر فنجان چای ماسالا حاوی ۶۷ تا ۷۸ میلی‌گرم کافئین است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای ماسالا کافی‌شاپی در منزل

۷- چای جینسینگ

چای جینسینگ یکی دیگر از مفیدترین انواع چای گیاهی است که معمولا در کشورهای آسیایی و اروپایی طرفداران زیادی دارد. مصرف این چای موجب افزایش انرژی و کاهش استرس می‌شود. چای جینسینگ خالص کافئین بسیار کمی دارد یا فاقد کافئین است، اما این نوشیدنی در بدن عملکردی شبیه به کافئین دارد و بسیار انرژی بخش است.

۸- کافئین قهوه

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها برای افزایش انرژی بدن و دریافت کافئین است. میزان کافئین موجود در قهوه از سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است. هر فنجان قهوه حاوی ۵۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم است. هر چقدر قهوه شما سنگین‌تر باشد، میزان کافئین موجود در آن بیشتر خواهد بود.

۹- کافی میکس

کافی میکس یا قهوه فوری یکی از انواع قهوه است که میزان کافئین آن نسبت به قهوه کمتر است. میزان کافئین قهوه فوری در هر فنجان از این قهوه حدود ۳۰ تا ۹۰ میلی‌گرم است و از همین رو این نوشیدنی برای افرادی که میل کمتری به مصرف کافئین دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

۱۰- هات چاکلت

هات چاکلت یا شکلات داغ یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها کافی شاپی است که برای تهیه آن از شکلات آب شده و مقداری پودر کاکائو استفاده می‌شود. مقداری کافئین موجود در شکلات نسبت به قهوه کمتر است. هر فنجان هات چاکلت حاوی ۱۲ میلی‌گرم کافئین است و از همین رو مصرف این نوشیدنی نیز تا حدی به افزایش انرژی بدن کمک می‌کند.

۱۱- کافئین نسکافه

نسکافه یک نوع قهوه فوری است که با این برند شناخته شده است و از محبوب‌ترین انواع قهوه فوری در دنیا شناخته می‌شود. در هر فنجان نسکافه از حدود ۱ قاشق چای‌خوری نسکافه استفاده می‌شود و از همین رو هر فنجان از این نوشیدنی حدود ۳۰ تا ۹۰ میلی‌گرم کافئین دارد.

۱۲- نوشیدنی انرژی‌زا

نوشیدنی انرژی را یک نوع نوشیدنی حاوی مواد محرک مثل کافئین است که در ترکیبات آن از انواع کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و قندها استفاده می‌شود. در هر قوطی نوشابه انرژی‌زا حدود ۸۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد که مصرف آن به افزایش سطح انرژی بدن کمک می‌کند.

۱۳- کاپوچینو

کاپوچینو یک نوشیدنی محبوب و خوش طعم است که برای تهیه آن از ترکیب شیر و قهوه استفاده می‌شود. در هر فنجان کاپوچینو حدود ۶۴ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

سوالات متداول

در ادامه این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد این که هر نوشیدنی چقدر کافئین دارد، پاسخ داده‌ایم.

هر گرم قهوه چقدر کافئین دارد؟ برای این که متوجه شوید هر گرم قهوه چقدر کافئین دارد، باید بدانید که هر یک فنجان قهوه که حدود ۲۰۰ گرم است، حاوی ۷۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم کافئین است.

میزان کافئین موجود در قهوه عربیکا چقدر است؟ هر گرم از دانه خام قهوه عربیکا حاوی ۱/۲ درصد یا ۱۲ میلی‌گرم کافئین است.

کافئین نسکافه بیشتر است یا کاپوچینو؟ در صورتی که برای تهیه کاپوچینو از دستگاه اسپرسو ساز استفاده شود، کافئین آن بیشتر از نسکافه خواهد بود. اما میزان کافئین موجود در کاپوچینو و نسکافه فوری برابر است و هیچ فرقی با هم ندارد.

یک شات اسپرسو چقدر کافئین دارد؟ هر شات قهوه اسپرسو ۳۰ میلی‌لیتری بین ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم کافئین دارد.

میزان کافئین قهوه موکاپات چقدر است؟ برای تهیه این قهوه‌ای موکاپات استفاده می‌شود. میزان کافئین موجود در این قهوه در هر فنجان از آن بین ۵۰ تا ۶۰ میلی‌لیتر است.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!