تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

لذت بخش‌تر کردن فسنجون با این 16 روش حرفه‌ای

خورشت فسنجان یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که نیاز به دقت و توجه ویژه دارد تا به درستی آماده شود. در این متن، به ۱۶ راز خوشمزه شدن خورش فسنجان پرداخته شده است. اولین راز این است که مرغ را قبل از همه چیز باید سرخ کنید تا بوی زهم آن از بین برود. همچنین، استفاده از گردوی مرغوب و چرب برای تهیه فسنجان بسیار مهم است. آب سرد برای تهیه خورشت نیز توصیه می‌شود و اضافه کردن مقداری پیاز رنده شده و آلو بخارا به خورشت می‌تواند طعم خاصی به آن بدهد. همچنین، از زعفران، شکر، یخ، رب گوجه، ادویه‌ها مناسب و شکلات تخته‌ای برای بهبود طعم و بافت خورشت استفاده کنید. در صورت تلخ شدن خورش، می‌توانید از آبغوره و آبلیمو استفاده کرده و گردوهای کهنه را خرد کنید. به کل، این متن نکات مهمی را برای تهیه یک خورشت فسنجان خوشمزه و با کیفیت ارائه کرده است.

خورشت فسنجان یک خورشت محبوب ایرانی است که اگر به روش درستی آماده نشود، به خوبی روغن نمی‌اندازد و مزه و بافت مناسبی پیدا نمی‌کند. در این مقاله از تک فانبلاگ می‌توانید با مهم‌ترین نکات خورش فسنجان و رازهای خوشمزه شدن فسنجون به طور کامل آشنا شوید.

۱۶ راز خوشمزه شدن خورشت فسنجان

درست کردن فسنجان برخلاف خورش‌های دیگر، نیاز به دقت و توجه زیادی دارد و اگر برای تهیه این غذا به فوت و فن‌های تهیه آن توجه نکنید، کیفیت این غذا آن طور که باید، نخواهد شد. در ادامه این بخش به مهم‌ترین نکات خورشت فسنجان اشاره شده است.

۱- مرغ را سرخ کنید

برای این که فسنجان شما خوشمزه شود و بوی زهم مرغ نیز از بین برود، باید قبل از هر کاری مرغ را در مقداری روغن سرخ کنید. برای این کار ابتدا باید پیاز را خرد و در روغن سرخ کنید.

سپس مرغ را به خوبی همراه با پیاز تفت دهید. برای خوش عطر شدن مرغ می‌توانید مقداری دارچین یا برگ بو به آن اضافه کنید. سرخ کردن مرغ هم موجب خوشمزه‌تر شدن خورش می‌شود و هم از له شدن آن در غذا جلوگیری می‌کند.

۲- از گردوی مرغوب استفاده کنید

نوع گردویی که برای تهیه فسنجان استفاده می‌کنید، در طعم و بافت خورش شما موثر است. برای درست کردن فسنجان خوشمزه باید از گردوی مرغوب و چرب استفاده کنید. قبل از انتخاب گردو برای فسنجان باید یک تکه از آن را بین ۲ انگشت خود فشار دهید و اگر گردو روغن پس داد، یعنی برای تهیه فسنجان مناسب است.

۳- در استفاده از گردو دست و دل باز باشید

گردو اصلی‌ترین ماده غذایی برای تهیه فسنجان است و از همین رو برای درست کردن این خورش نباید از مقدار گردوی کمی استفاده کنید. کم بودن مقدار گردو برای تهیه این خورش، موجب می‌شود تا فسنجان بافتی آبکی پیدا کند و به غلظت مناسب نرسد.

۴- گردو را تفت دهید

قبل از این که گردو را به خورش اضافه کنید، حتما آن را برای چند دقیقه در مقداری روغن تفت دهید. این کار موجب لعابدار شدن خورش می‌شود و از طرفی موجب می‌شود تا گردو بهتر روغن پس بدهد. به خاطر داشته باشید که برای تفت دادن گردو باید از حرارت ملایم استفاده کنید و به هیچ عنوان گردو را بیش از حد تفت ندهید.

۵- از آب سرد برای تهیه خورش استفاده کنید

برای درست کردن خورشت فسنجان باید از آب سرد استفاده کنید. بعد از این که مواد خورشت را تفت دادید، باید مقداری آب سرد به آن اضافه کنید. در تمام مراحل پخت خورش نیز می‌توانید مقدار کمی آب یخ به خورشت اضافه کنید تا خورشت شما به خوبی روغن بیندازد.

۶- مقداری پیاز رنده شده در خورش بریزید

برای این که خورش فسنجان شما خوشمزه، لعابدار و غلیظ شود، بهتر است یک عدد پیاز را به صورت ریز رنده کنید، تفت دهید و سپس به خورش اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: اگر فسنجان تلخ شد، چه کار کنیم؟

۷- از آلو بخارا استفاده کنید

یکی از ترفندهای خوشمزه شدن خورش فسنجان اضافه کردن چند عدد آلو بخارا به خورش است. برای این کار باید چند عدد آلوی ملس را بشویید و بعد آن را به خورش اضافه کند.

۸- مقداری زعفران در خورش بریزید

به عنوان فوت و فن خورش فسنجان باید بدانید که اضافه کردن مقداری زعفران، موجب خوش عطر و خوش رنگ شدن خورش می‌شود. برای این کار باید زعفران را به صورت غلیظ دم کنید و در نیم ساعت پایانی پخت خورش به اندازه ۱ قاشق غذاخوری زعفران به آن اضافه کنید.

۹- از شکر استفاده کنید

اگر رب اناری که برای تهیه خورش استفاده می‌کنید ترش است، می‌توانید مقداری شکر به خورش اضافه کنید تا طعم آن متعادل‌تر شود. به خاطر داشته باشید که اضافه کردن بیش از حد شکر موجب تغییر مزه خورش شما می‌شود.

۱۰- از یخ استفاده کنید

برای این که فسنجان به خوبی روغن بیندازد، می‌توانید در مراحل مختلف پخت خورش چند قالب یخ به آن اضافه کنید. این کار به گردوها شوک وارد می‌کند و موجب می‌شود تا روغن گردو راحت‌تر خارج شود.

۱۱- از مقداری رب گوجه استفاده کنید

برای این که خورش شما غلیظ‌تر شود و رنگ و لعاب بهتری پیدا کند، می‌توانید مقداری رب گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید و در خورش بریزید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه این خورش نباید از رب به مقدار زیاد استفاده شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای مهم و کلیدی برای روغن انداختن فسنجان

۱۲- از ادویه‌های مناسب استفاده کنید

یکی دیگر از نکات خورش فسنجان که موجب خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود، اضافه کردن چاشنی‌ها و ادویه‌های مناسب است. برای مزه دار کردن این خورش می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین و زنجبیل استفاده کنید.

۱۳- خورش را به مدت طولانی بجوشانید

خورش فسنجان از آن غذاهایی است که هر چقدر بیشتر روی شعله ملایم گاز بجوشد، خوشمزه‌تر می‌شود و بهتر جا می‌افتد. برای تهیه این خورش بهتر است شعله گاز را روی کمترین حرارت تنظیم کنید و آن را برای ۴ تا ۵ ساعت روی گاز قرار دهید تا آماده شود.

۱۴- از شکلات تخته‌ای استفاده کنید

یک فوت و فن سیاه شدن فسنجون استفاده از شکلات تخته‌ای است. اگر دوست دارید رنگ خورش فسنجان شما تیره شود، می‌توانید چند تکه شکلات کاکائویی به خورش اضافه کنید.

این کار هم طعم فوق‌العاده‌ای به غذا می‌بخشد و هم موجب ملس و شیرین شدن آن می‌شود. این راهکار به خصوص زمانی که از رب انار ترش برای مزه دار کردن خورش استفاده می‌شود، کاربرد زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری خورشت فسنجان در فریزر

۱۵- اگر گردوی شما کهنه است، پوست آن را جدا کنید

اگر برای تهیه فسنجان از گردوی کهنه استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا پوست نازک روی گردو را جدا کنید تا طعم خورش شما تلخ نشود. برای این کار باید گردوها را در آب بریزید تا برای چند ساعت خیس بخورند.

در ادامه پوست گردوها را جدا کنید. راهکار بعدی برای جدا کردن پوست گردو این است که گردوها را روی حرارت تفت دهید و سپس پوست آن‌ها را جدا کنید. به خاطر داشته باشید که نباید گردو را به مدت طولانی روی حرارت تفت دهید، زیرا این کار موجب تلخ شدن مزه خورش می‌شود.

۱۶- تلخی خورش را بگیرید

اگر از گردوی بی‌کیفیت برای تهیه فسنجان استفاده کرده‌اید و خورش شما طعم تلخی پیدا کرده است، می‌توانید از مقداری آبغوره و آبلیمو برای گرفتن تلخی خورش استفاده کنید. از طرف دیگر اضافه کردن مقداری سیب، هویج و کدوی خرد شده به فسنجان نیز موجب از بین رفتن طعم تلخی آن می‌شود.

در این مقاله به ۱۶ راز خوشمزه شدن خورش فسنجان و همچنین ترفندهای درست کردن این غذای پرطرفدار اشاره شده است. شما از چه راهکارهایی برای خوشمزه شدن این خورش استفاده می‌کنید. اگر تجربه درست کردن این خورش را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را در این مطلب از مجله آشپزی تک فانبا ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!