تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سر به خانه‌ای زیبا: زندگی یک مرد ایرانی و همسر فرانسوی‌اش در دوران قاجار

خانه مقدم یکی از خانه‌های تاریخی تهران است که به طور خاص به خاندان احتساب‌الملک و مقدم‌ها تعلق داشته و اکنون به عنوان یک موزه اشیای تاریخی شناخته می‌شود. در این خانه، خاندان محمدتقی خان احتساب الملک که از صاحب‌منصبان معروف در دوران قاجار بودند، اقامت داشتند. پس از آن، خانه به دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و همسرش سلما واگذار شد.

این خانه یکی از خانه‌های مجلل دوران قاجار بوده و تحت مالکیت محمدتقی خان احتساب الملک بوده است. احتساب الملک دو پسر به نام‌های حسن و محسن داشت که به تحصیل در اروپا رفتند. حسن در زمینه‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی فعالیت‌های زیادی داشت و نمایشنامه‌ای بسیار معروف به نام «جعفرخان از فرنگ آمده» برای او به یادگار مانده است.

از آنجا که خانه مقدم اهمیت تاریخی بسیاری دارد، امروزه به عنوان یک مرکز فرهنگی و تاریخی در تهران شناخته می‌شود که مجموعه‌ای از اشیاء و نمونه‌های باستانی را به نمایش می‌گذارد.

ساعد نیوز نوشت: خانه مقدم یا خانه موزهٔ مقدم دانشگاه تهران عمارتی تاریخی مربوط به اواخر دورهٔ قاجار در تهران است که منزل مسکونی خاندان احتساب‌الملک و مقدم‌ها بود و اکنون موزه اشیای تاریخی است. 

موزه مقدم یکی از خانه‌های تاریخی تهران به شمار می‌رود. این خانه محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتساب الملک از صاحب‌منصبان مشهور دربار قاجار بوده است. سپس این خانه در اختیار دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما، قرار می‌گیرد.

خانه موزه مقدم از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار به شمار می‌آید و متعلق به یکی از درباریان آن دوران به نام محمد تقی خان احتساب الملک، بوده است. احتساب الملک دارای دو پسر به نام‌های حسن و محسن بود که برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. حسن در فعالیت‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی حضور فعالی داشت و در جوانی فوت کرد. از او نمایشنامه بسیار معروف «جعفرخان از فرنگ آمده» به‌جامانده است.

راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!