چرا خودروهای وارداتی به تنهایی الکی انتظار مشتری را دارند؟
در مورد وضعیت بازار خودرو و واردات خودرو در ایران، اخیراً تغییرات بسیار مهمی رخ داده است. پس از تحریمهای اقتصادی و افزایش قیمتها، قیمت خودروهای وارداتی در بازار به شدت افزایش یافته است. این افزایش قیمتها باعث شده که مشتریان از خرید خودروهای وارداتی منصرف شوند و این خودروها بدون مشتری در نمایشگاهها قرار بگیرند. برخی از این خودروها با افزایش قیمتها تا حدود دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیدهاند، اما هنوز هم مشتری پیدا نمیکنند. علاوه بر قیمت بالای این خودروها، واردات اندک آنها نیز باعث کمبود قطعات و مشکلات دیگری برای مشتریان پتانسیلی شده است. به طور کلی، اهمیت واردات خودرو و قیمتهای آنها برای مشتریان در حال کاهش است و این باعث شده که خودروهای وارداتی در بازار ایران بدون مشتری باقی بمانند.
پس از هیاهوی بسیار در موضوع آزادسازی واردات خودرو، اکنون شاهد کاهش اهمیت این موضوع برای مشتریان هستیم.
به گزارش دیجیاتو، یکی از نشانههای این موضوع، بدون مشتری ماندن اتومبیلهای وارداتی در بازار است. متقاضیان خودروهای وارداتی با هدف کسب سود، این خودروها را پس از تحویل با خودروبر به منازل خود منتقل میکردند تا کارکرد آنها صفر باقی بماند. بااینحال نگهداری دقیق از اتومبیلهای وارداتی در منازل، باعث نشده است تا این خودروها مشتری داشته باشند!
دلیل اصلی بدون مشتری ماندن اتومبیلهای وارداتی، قیمت نامناسب آنهاست. قیمت تمامی خودروهای وارداتی اعم از چینی، ژاپنی و کرهای بسیار بالاتر از ارزش خرید آنها تعیین شده است. درنتیجه اعلام این قیمتها، مشتریان از خرید دست کشیدهاند. طی هفته جاری تعطیلات چندروزهای نیز در پیش داریم که درنتیجه آن بازار خودرو در وضعیت نیمهفعال قرار دارد؛ بنابراین قیمت خودروها طی هفته جاری بدون تغییر باقی میماند و مشتریان نیز تمایلی به خرید نخواهند داشت.
خودروهای وارداتی در نمایشگاهها و بدون مشتری جا خوش کردهاند
«عمادالدین جعفری»، کارشناس بازار خودرو، در مورد وضعیت این روزهای بازار میگوید: «بازار خودرو طی ماههای اخیر بسیار تکراری و قابل پیشبینی است. قیمت خودرو از چند ماه گذشته در رکود کامل به سر میبرد. هیچ خبر یا نوسان ارزی نمیتواند آن را از این رکود خارج کند. نکته جالب اینجاست که برخی از خودروهای وارداتی همچون سوزوکی سیاز در ابتدا قیمتهای بالای سه میلیارد تومان برایشان اعلام میشد. اما اکنون حتی با قیمت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بهصورت اقساطی نیز خریداری ندارد. تقریباً دیگر خودروهای وارداتی هم وضعیت مشابهی دارند. یعنی بیشتر از اینکه شاهد تردد این خودروها در سطح شهر باشیم باید آنها را در ویترین نمایشگاههای خودرو مشاهده کنیم.»
علاوهبر قیمت بالای اعلامی برای اتومبیلهای وارداتی، موضوع دیگری نیز باعث کم رونق شدن بازار این خودروها شده است. این موضوع واردات بسیار اندک خودرو در مقایسه با دورههای قبلی است. طی سالهای میانی دهه ۱۳۹۰، سالانه ۵۰ هزار دستگاه خودرو با محدودیتهای کمتر به بازار ایران میرسید، اما طی سال ۱۴۰۲ حدود ده هزار خودرو به کشورمان رسید. به طور معمول از هر مدل خودرو باید چند هزار دستگاه وارد شود تا این خودرو در آینده به مشکل کمبود قطعات برخورد نکند. همچنین اتومبیلهای وارداتی باید از برندهای معروف باشند، در حالی که اکثر محصولات وارداتی بازار ایران در دور جدید را خودروهای چینی تشکیل میدهند.