تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

جنگنده کوسه‌ای چین، در تعقیب اف۳۵‌های آمریکا!

فناوری جدیدی که چین ارائه کرده است، الهام گرفته از پوست کوسه است و در یک موتور توربوفن استفاده شده است. پوست کوسه دارای دنتیکول‌ها یا دندانه‌های پوستی است که کشش و تلاطم را کاهش می‌دهند و به کوسه اجازه می‌دهند بهتر و سریعتر شنا کند. این ساختار جدید، با استفاده از آلیاژ تیتانیوم و با استفاده از چاپ سه‌بعدی، ساخته شده است.

این فناوری جدید با نام “پوست کوسه”، قابلیت کاهش کشش تا ۱۰ درصد را دارد که این یک جهش قابل توجه در صنعت هوانوردی است. ساختار پوست کوسه به عنوان یک تغییردهنده در آیرودینامیک شناخته شده و نقش مهمی در افزایش بازده موتورها ایفا می‌کند.

تلاش‌های چین در توسعه موتورهای بومی، نتایج مثبتی را به همراه داشته و کشور موفق شده است جت‌های جنگنده رادارگریز J-20 خود را با موتورهای WS-15 ساخت داخلی تجهیز کند. این پیشرفت به دلیل اهمیت استراتژیک صنعت هوافضا، واکنش‌های بین‌المللی مثبتی را به همراه داشته است.

این فناوری نوآورانه می‌تواند چین را در رقابت با دیگر کشورها موفق‌تر کند و به توسعه موتورهای مدرن کمک کند. این پیشرفتهای صنعتی نشان از پیشرفت و توسعه چین در زمینه هوانوردی است و امکاناتی را برای تولید موتورهای سبک و کارآمدتر فراهم می‌کند.

خبرآنلاین نوشت: چین مدعی است که به نوآوری پیشگامانه‌ای دست پیدا کرده است که می‌تواند صنعت هوانوردی را متحول کند؛ ساختاری الهام گرفته از پوست کوسه که در یک موتور توربوفن تعبیه شده است.

پوست کوسه توسط فلس‌های V شکل مسطح ریز پوشیده شده است که به آن دندانه‌های پوستی می‌گویند که بیشتر شبیه دندان هستند تا فلس ماهی؛ این دنتیکول‌ها کشش و تلاطم را کاهش می‌دهند و به کوسه اجازه می‌دهند سریعتر و بی‌صداتر شنا کند.

دنتیکول‌های پوست کوسه

چین مدعی است که به نوآوری پیشگامانه‌ای دست پیدا کرده است که می‌تواند صنعت هوانوردی را متحول کند؛ ساختاری الهام گرفته از پوست کوسه که در یک موتور توربوفن تعبیه شده است. طبق ادعای چینی‌ها، این پیشرفت نویدبخش کاهش قابل توجه درگ و افزایش بازده موتور است و به طور بالقوه چین را به خط مقدم توسعه موتورهای نسل بعدی سوق می‌دهد.

ساختار تازه معرفی شده “پوست کوسه” که به طور دقیق از یک آلیاژ تیتانیوم با استحکام بالا و از طریق چاپ سه بعدی دقیق ساخته شده است، توسط محققان چینی به عنوان یک تغییر دهنده بازی در آیرودینامیک مورد استقبال قرار گرفته است.

به گفته South China Morning Post (SCMP)، این فناوری پیشرفته پتانسیل کاهش کشش را تا ۱۰ درصد دارد که جهشی قابل توجه در عملکرد موتور را نشان می‌دهد.

نقطه کانونی این تلاش پیشگامانه در یکی از اجزای موتور است که به نام پوشش میانی شناخته می‌شود؛ این عنصر حیاتی که بیش از یک متر قطر دارد، دارای شیارهای بیونیک با طراحی دقیقی است که هرکدام از آن‌ها ۱۵ تا ۳۵ میکرومتر (ظریف‌تر از موی انسان) عمق دارند.

ساخت چنین آلیاژ سختی با چنین دقتی روی چاپگر سه بعدی دست نیافتنی بود اما محققان با موفقیت از طریق تکنیک‌های پیشرفته چاپ سه بعدی و نرم افزارهای تجاری بر این چالش بزرگ غلبه کردند.

پوشش میانی، یک عنصر ساختاری مهم در موتورهای هوانوردی، با اتصال اجزای مختلف موتور و انتقال نیروی رانش به بدنه هواپیما، نقشی محوری ایفا می‌کند.

علیرغم ظرافت، بدنه دارای استحکام قابل توجهی است که می‌تواند بارهای بیش از ۱۰ تن را تحمل کند. این پیشرفت نویدبخش صنعت هوانوردی است و عصر جدیدی از طراحی موتورهای سبک‌تر و کارآمدتر را نوید می‌دهد.

جنگنده j-۲۰

این جهش نوآورانه می‌تواند پکن را برای رسیدن به ایالات متحده و متحدانش در توسعه موتورهای مدرن، یعنی زمینه‌ای که چین از لحاظ تاریخی در آن عقب مانده است، یاری دهد.

برای سال‌ها، هواپیماهای نظامی چین به شدت به موتورهای جت وارداتی از روسیه متکی بودند که اغلب از مشکلات قابلیت اطمینان و عملکرد پایین‌تر رنج می‌بردند.

این وابستگی باعث شد چین سرمایه‌گذاری خود را در توسعه موتورهای بومی افزایش دهد. گنجاندن بهبود عملکرد موتور جت در سال ۲۰۱۶ در سیزدهمین برنامه پنج ساله چین نقطه عطفی را رقم زد و بر اهمیت استراتژیک پیشرفت صنعت هوافضا تأکید کرد.

از آن زمان، تلاش‌های چین به ثمر نشسته است. این کشور شروع به تجهیز جت‌های جنگنده رادارگریز برتر J-۲۰ خود به موتورهای Emei Woshan-۱۵ (涡扇-۱۵ یا WS-۱۵) ساخت داخل کرده است.

این پیشرفت در سطح بین المللی نیز واکنش برانگیز بوده است؛ جان آر. اسندن، مدیر نیروی محرکه مرکز مدیریت چرخه حیات نیروی هوایی ایالات متحده، سرمایه‌گذاری قابل توجه چین در فناوری‌های پیشرانه را تأیید کرد و هشدار داد که ایالات متحده در حال از دست دادن پیشرانه خود به چین است

این جهش نوآورانه می‌تواند پکن را برای رسیدن به ایالات متحده و متحدانش در توسعه موتورهای مدرن، یعنی زمینه‌ای که چین از لحاظ تاریخی در آن عقب مانده است، یاری دهد.

برای سال‌ها، هواپیماهای نظامی چین به شدت به موتورهای جت وارداتی از روسیه متکی بودند که اغلب از مشکلات قابلیت اطمینان و عملکرد پایین‌تر رنج می‌بردند.

این وابستگی باعث شد چین سرمایه‌گذاری خود را در توسعه موتورهای بومی افزایش دهد. گنجاندن بهبود عملکرد موتور جت در سال ۲۰۱۶ در سیزدهمین برنامه پنج ساله چین نقطه عطفی را رقم زد و بر اهمیت استراتژیک پیشرفت صنعت هوافضا تأکید کرد.

از آن زمان، تلاش‌های چین به ثمر نشسته است. این کشور شروع به تجهیز جت‌های جنگنده رادارگریز برتر J-۲۰ خود به موتورهای Emei Woshan-۱۵ (涡扇-۱۵ یا WS-۱۵) ساخت داخل کرده است.

این پیشرفت در سطح بین المللی نیز واکنش برانگیز بوده است؛ جان آر. اسندن، مدیر نیروی محرکه مرکز مدیریت چرخه حیات نیروی هوایی ایالات متحده، سرمایه‌گذاری قابل توجه چین در فناوری‌های پیشرانه را تأیید کرد و هشدار داد که ایالات متحده در حال از دست دادن پیشرانه خود به چین است.

جنگنده j-۲۰

رسانه‌های چینی ادعا می‌کنند که این آخرین فناوری پوست کوسه می‌تواند چین را به یک موقعیت رقابتی سوق دهد.

راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!