تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

روش جذاب برای بهره‌بردن از 13 خواص فوق‌العاده دوش گرفتن با آب سرد برای سلامتی بدن!

دوش گرفتن با آب سرد به عنوان روشی سنتی و موثر برای حفظ سلامتی و بهبود انرژی بدن شناخته شده است. این عمل به افزایش انرژی، حفظ رطوبت پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس و اضطراب، درمان ریزش مو، کاهش وزن، بهبود گردش خون، زیبایی پوست، کاهش التهاب مفاصل، تسکین دردهای عضلانی، تقویت قلب، افزایش تولید اسپرم و تستوسترون در مردان، و کاهش درد‌های مفاصل کمک می‌کند.

دوش آب سرد باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و به خوبی بدن را پاکسازی می‌کند. همچنین شستن با آب سرد سبب تنها کردن پوست و جلوگیری از چین و چروک می‌شود. از طرفی دیگر، دوش آب سرد می‌تواند بهبود تولید اسپرم و افزایش تستوسترون در مردان را تحریک کند. اما باید توجه داشت که در برخی موارد نظیر بودن با سرماخوردگی یا سینوزیت، استفاده از آب سرد مناسب نیست. تجربه دوش آب سرد را باید با دقت و با توجه به وضعیت فیزیکی خود انجام داد.

برای خیلی از ما دوش گرفتن تنها با آب گرم معنا پیدا می‌کند، اما باید بدانید که در طب سنتی دوش آب سرد فواید زیادی برای سلامت دارد و مزیت‌های آن نسبت به آب گرم بسیار بیشتر است. در این مقاله از تک فانبلاگ می‌توانید با ۱۳ خاصیت دوش گرفتن با آب سرد برای سلامتی آشنا شوید.

۱۳ مورد از فواید دوش گرفتن با آب سرد

دوش آب سرد به افزایش انرژی و حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. در طب سنتی برای درمان بیماری‌های زیادی از دوش آب سرد استفاده می‌شود. گفته می‌شود که دوش آب سرد را همیشه از پاها شروع کنید و بعد سراسر بدن را در معرض آب سرد قرار دهید. در ادامه به مهم‌ترین خواص دوش آب سرد برای سلامتی اشاره شده است.

۱- پاکسازی بدن

دوش گرفتن با آب سرد موجب انقباض رگ‌های خونی و بهبود گردش خون می‌شود. دوش آب سرد بدن را پاکسازی می‌کند و به حذف ناخالصی‌ها از طریق خون و منافذ پوست کمک می‌کند.

۲- کاهش وزن

یکی از مهم‌ترین خواص دوش آب سرد، افزایش متابولیسم و کاهش وزن است. دوش آب سرد موجب کاهش دمای بدن می‌شود و در این شرایط بدن برای گرم شدن از انرژی بیشتری استفاده می‌کند تا سوخت و ساز را افزایش دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که دوش آب سرد موجب فعال شدن چربی قهوه‌ای بدن می‌شود و به افزایش کالری مصرفی کمک می‌کند. چربی قهوه‌ای یک نوع چربی مفید است که حرارت لازم برای گرم نگه داشتن بدن را فراهم می‌کند و زمانی که بدن ما در معرض سرما قرار بگیرد، فعال می‌شود.

۳- افزایش انرژی

یکی دیگر از فواید دوش آب سرد افزایش انرژی و سرحال شدن بدن است. دوش گرفتن با آب سرد موجب افزایش اکسیژن رسانی بدن می‌شود. دوش آب سرد به دریافت اکسیژن کلی بدن، افزایش ضربان قلب و افزایش خونرسانی به بافت‌های بدن کمک می‌کند و موجب افزایش انرژی شما در طول روز می‌شود.

۴- کاهش التهاب مفاصل

آب سرد موجب افزایش جریان خون در بدن می‌شود و از ایجاد التهاب و سنگینی در مفاصل جلوگیری می‌کند. دوش گرفتن با آب خنک التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد و موجب کاهش سنگینی مفاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص آب برنج برای رشد موی سر

۵- زیبایی پوست

شستن پوست صورت و بدن با آب سرد به سفت شدن پوست و جلوگیری از چین و چروک‌های پوستی کمک می‌کند. دوش گرفتن با آب سرد موجب حذف سلول‌های مرده پوست و جلوگیری از استرس می‌شود و از مسدود شدن منافذ باز پوست نیز جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از فواید دوش آب سرد جلوگیری از خشکی پوست است.

۶- درمان ریزش مو

شستن موها با آب سرد یک راهکار ساده برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش درخشندگی و سلامت موها است. دوش گرفتن با آب سرد موجب بهبود سلامت فولیکول‌های مو و افزایش استحکام موها می‌شود.

۷- افزایش گردش خون

دوش گرفتن با آب سرد جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد و بر بهبود عملکرد کلی اندام‌های بدن موثر است. آب سرد موجب بهبود پمپاژ خون در رگ‌ها می‌شود و به سلامت قلب کمک می‌کند.

۸- تقویت سیستم ایمنی بدن

دوش آب سرد به بهبود تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش سطح اوریک اسید و افزایش گلوتاتیون در بدن کمک می‌کند. گلوتاتیون یک نوع آنتی اکسیدان است که موجب فعال نگه داشتن آنتی اکسیدان ها می‌شود و به بهبود عملکرد آن‌ها کمک می‌کند. دوش آب سرد موجب کاهش فشار خون، باز شدن رگ‌ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا با موهای خیس بعد از حمام سرما می‌خوریم؟

۹- کاهش درد

مهم‌ترین خاصیت دوش آب سرد برای بدن، کاهش درد است. اگر از دردهای عضلانی رنج می‌برید، می‌توانید برای تسکین این دردها از دوش آب سرد کمک بگیرید. دوش آب سرد به خصوص بعد از ورزش طولانی و بدن درد به کاهش دردهای عضلانی کمک می‌کند.

۱۰- کاهش استرس

یکی دیگر از خواص دوش آب سرد کاهش اضطراب و استرس و بهبود حالات روحی است. دوش گرفتن با آب سرد تحمل شما در برابر شوک، استرس و بیماری را افزایش می‌دهد و می‌تواند به بهبود علائم افسردگی تا حد زیادی کمک کند.

۱۱- دوش آب سرد بعد از ورزش برای رفع کوفتگی

اگر بعد از ورزش بدن شما کوفته و کبود شده است، می‌توانید برای بهبود این مشکل از دوش آب سرد کمک بگیرید. دوش گرفتن با آب سرد به افزایش گردش خون، بهبود کبودی و رفع دردهای عضلانی کمک می‌کند.

۱۲- افزایش سلامت قلب

دوش گرفتن با آب سرد، دمای مرکزی بدن را کاهش می‌دهد و به بهبود پمپاژ خون در قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که دوش آب سرد خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی مثل حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

۱۳- فواید آب سرد برای بیضه

یکی از مهم‌ترین فواید دوش آب سرد برای مردان، کاهش دمای بیضه و افزایش تولید اسپرم و تستوسترون است. دوش گرفتن با آب سرد موجب افزایش توان باروری و افزایش حجم اسپرم در مردان می‌شود.

نکاتی که باید در مورد دوش گرفتن با آب سرد بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد دوش گرفتن با آب سرد اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای بهره‌مند شدن از فواید دوش آب سرد باید ابتدا پاها را در آب سرد قرار دهید و به تدریج بدن را با آب سرد بشویید.اگر به دوش گرفتن با آب داغ عادت کرده‌اید، بهتر است به تدریج دمای آب را کاهش دهید.دوش گرفتن با آب سرد، هنگام صبح اثرات مفیدتری دارد. بهتر است شب‌ها با آب گرم دوش بگیرید تا خستگی بدنتان کاهش پیدا کند.در ماه‌های سرد سال بهتر است به جای دوش آب سرد، از دوش آب گرم استفاده کنید.افرادی که به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا هستند، نباید از دوش آب سرد استفاده کنند.افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در زمان دوش گرفتن از آب گرم یا ولرم استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.برای دوش گرفتن با آب سرد باید دمای آب را به تدریج کم کنید و تنها برای ۲ تا ۵ دقیقه با آب خنک دوش بگیرید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی تک فانبه برخی از مهم‌ترین خاصیت‌های دوش آب سرد برای سلامتی اشاره شد. اگر تجربه دوش گرفتن با آب سرد را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!