تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

آیا میلیارد دلار را برای یک آیفون یا خودرو پرداخت می کنید؟

مصوبه اخیر هیئت‌ وزیران و نظرات گمرک و سازمان توسعه تجارت، باعث بحث و جدل بر سر واردات آیفون‌های رفرش و ریپک شده است. آیفون‌های مورد بحث شامل مدل‌های ۱۳ و نسخه‌های قدیمی‌تر هستند که برخی از واردکنندگان آن‌ها را به صورت ریپک و رفرش شده به بازار عرضه می‌کنند. این وضع، منجر به مشکلاتی همچون افزایش سود و تقلیل مالیات خالص دولت و نیز بیش‌اظهاری تجارتی شده است.

از جانب دیگر، سازمان توسعه تجارت و گمرک نیز پیگیر این موضوع بوده و به تاکید ممنوعیت واردات محصولات اپل پرداخته‌اند. با این حال، بعضی نظرات ابهاماتی در خصوص ممنوعیت کلیه محصولات اپل و مصوبه دولت اعلام کرده‌اند.

با توجه به این ابهامات و موضوعات، مطرح شده است که آیا ارزهای تخصیص یافته به واردات آیفون‌های موجود می‌توانستند برای واردات خودروها به کار روند. به نظر می‌رسد که استفاده از این ارزها برای واردات خودرو می‌تواند به جلوگیری از بی‌اصولی‌های تجارتی و همچنین به افزایش تعداد خودرو‌های وارداتی کمک کند. این موضوع نشان از اهمیت و موضوعیت بالای بحث واردات آیفون‌ها و تخصیص ارزهای کشور دارد.

بحث واردات آیفون‌های رفرش و ریپک به واسطه مصوبه اخیر هیئت وزیران و تفسیر‌های متفاوت گمرک و سازمان توسعه تجارت از آن مجدداً به یکی از موضوعات مهم در حوزه تجارت خارجی تبدیل شده است.

به گزارش تسنیم، نکته‌ای که در این بین دارای اهمیت است، واردات آیفون‌های ۱۳ و مدل‌های قدیمی‌تری است که به واسطه عدم تولید عملاً تعداد بسیار کمی از آن‌ها به صورت استفاده نشده در بازار وجود دارد بخش قابل توجهی از آن‌ها رفرش و ریپک شده هستند. واردکنندگان این کالا‌ها رقم بسیار پایین‌تری به نسبت گوشی نو برای آن‌ها پرداخت می‌کنند.

با این وجود آیفون‌های رفرش و ریپک شده به عنوان کالای نو در گمرک اظهار می‌شوند که نوعی بیش‌اظهاری در رویه واردات است. چنین رویه‌ای سبب سود‌های خلاف و بادآورده برای واردکننده و زیان دولت (چالش در تراز تجاری) و مصرف‌کننده شده است.

امکان جهش واردات خودرو با حذف تخصیص ارز آیفون‌های رفرش و ریپک

این همان موضوعی است که در گزارش کارشناسی سازمان توسعه تجارت در شهریور سال گذشته نیز به آن اشاره شد. با این وجود خبری از تغییر در این رویه نیست. حتی اخیراً سازمان توسعه تجارت در برابر بخشنامه گمرک ایران در خصوص ممنوعیت واردات کلیه محصولات برند اَپل موضع‌گیری کرده است.

این سازمان در واکنش خود اعلام کرده است که واردات آیفون ۱۳ و مدل‌های قبلی آن ممنوع نیست، اما حقوق ورودی آن به ۹۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. رئیس کل گمرک ایران نیز در خصوص این واکنش گفته است که به نظر ما نثر صریح مصوبه دولت بر ممنوعیت واردات کلیه محصولات اَپل تاکید دارد و برداشت‌های خاص سازمان توسعه تجارت ابهامات را افزایش داده است.

مسئله‌ای که باید به آن توجه شود این است که در حال حاضر با واردات آیفون ۱۳ و مدل‌های قبلی بخشی از ارز تخصیص یافته به واسطه بیش اظهاری انجام شده در مورد آیفون‌های رفرش و ریپک به جیب متخلفان می‌رود.

این سوال مطرح است که آیا نمی‌توان ارزی که هم‌اکنون برای واردات مدل‌های قدیمی اَپل تخصیص داده می‌شود را برای مصارف دیگری مانند واردات خودرو اختصاص داد. ذکر این نکته ضروری است که نزدیک یک میلیارد دلار در سال گذشته برای واردات آیفون تخصیص پیدا کرده که همین مقدار می‌تواند تعداد خودرو‌های وارداتی که در دو سال گذشته ۱۰ هزار دستگاه بوده است را ارتقاء بدهد.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!