تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

شگفت‌انگیزترین انواع چای در سراسر جهان

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب و جزئی از زندگی روزمره بسیاری از افراد است، به ویژه در فرهنگ ایرانی. این نوشیدنی گرم خوشمزه، با رنگ، عطر و طعم منحصر به فرد خود، همیشه مورد توجه و تقدیر قرار گرفته است. در این متن، 10 نوع معروف چای جهان شناسایی شده‌اند، از جمله چای سفید، چای سبز، چای اولانگ، چای رویبوس، چای زرد، چای سیاه، چای ترش، چای دارجیلینگ، چای پوره و چای لاغری.

چای سفید یکی از انواع چای است که دارای خواص بسیار خوبی برای سلامتی است. این چای از برگ‌های چای بدست می‌آید و دارای طعم لطیف و مزه شیرینی است. چای سبز با مراحل طولانی‌تری تولید می‌شود و اکسیداسیون کمتری نسبت به چای سفید دارد. چای اولانگ نیز از دیگر نوع‌های معروف چای جهان است که نحوه فرآوری و اکسیداسیون آن متفاوت بوده و ازتایوان و چین به دست می‌آید.

از سایر چای‌های معروف جهان می‌توان به چای رویبوس، چای زرد، چای سیاه، چای ترش، چای دارجیلینگ، چای پوره و چای لاغری اشاره کرد. هر یک از این نوشیدنی‌ها خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که برای سلامتی و رفاه بدن انسان مفید هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره هر یک از این انواع چای، می‌توانید به لینک‌های موجود در متن دسترسی پیدا کنید.

نوشیدنی‌های گرم به ویژه چای از بخش‌های جدانشدنی زندگی روزمره هر فردی به حساب می‌آیند. چای در فرهنگ کشور ما چنان جایگاه ویژه‌ای در بین سایر نوشیدنی‌ها دارد که همیشه به دنبال بهترین برندهای آن هستیم. اگر شما نیز به دنبال معروف‌ترین و بهترین چای خارجی هستید در این مطلب از تک فانبلاگ با ما همراه باشید.

با ۱۰ چای معروف جهان آشنا شوید!

انواع چای‌های مختلف از یک گیاه بدست می‌آیند و تفاوت آن‌ها فقط در نحوه فرآوری و اکسیداسیون آن‌هاست. در ادامه بررسی می‌کنیم که کدام نوع چای می‌تواند بهترین چای جهان باشد؟

۱- چای سفید

این نوع چای کمی بوی شکوفه‌های چای را دارد و بر روی زبان ظریف و لطیف است. چای سفید کمترین میزان فراوری را در مقایسه با انواع دیگر چای دارد. برای تولید این چای برگ‌ها چیده و اکسید می‌شوند و در نهایت خشک‌ سازی نهایی صورت می‌گیرد. برگ‌های چای به‌ دست‌ آمده خاکستری روشن هستند که کافئین کمی دارد و طعم و مزه لطیف، طبیعی و کمی شیرین را ارائه می‌دهد.

انواع چای سفید

انواع چای سفید به شرح زیر است:

سوزن نقره‌ای: از گیاه بزرگ پر از برگ و پر از موهای سفید تهیه شده است که به چای رنگ نقره‌ای را می‌دهد و چای نام خود را از آن می‌گیرد.بای مادان: این نوع جدیدتر از چای سفید در چین و سایر کشورهای جهان کشت می‌شود که طعم بسیار بی‌نظیری دارد. چای سفید (برداشت میمون): شایعه بوده که اولین بار توسط میمون‌های آموزش دیده بودایی از بالاترین سطح درخت چای وحشی در مناطق کوهستانی چین برداشت می‌شده است. از این رو “برداشت میمون” اصطلاحی است که امروزه برای نشان دادن یک چای بسیار با کیفیت چینی تهیه شده از جوانه‌ها و برگ‌های جوان گیاه چای به کار می‌رود.چای سفید دارجلینگ (Darjeeling): این گونه از گیاه اصلی چای سفید چینی نیست بلکه از گیاهان چای بومی منطقه دارجیلینگ هند کشت می‌شود. روش پردازش مشابه چای‌های سفید فوجیان است، اما مشخصات طعم آن بسیار متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این چای روی لینک چای سفید و خواص آن کلیک کنید.

۲- چای سبز

مراحل تولید چای سبز نسبت به چای سفید طولانی‌تر است اما اکسیداسیون کمتری روی برگ‌های چای صورت می‌گیرد. دو روش اصلی تولید بهترین چای سبز بخار دادن و خشک‌ کردن است. چای سبز ژاپنی که از روش بخار دادن تولید می‌شود، دارای شفافیت و رنگ روشن‌تری نسبت به چای سبز تولید شده از روش خشک‌ کردن است.

البته به این معنی نیست که چای به‌ دست‌ آمده از روش بخار دادن بهتر است، بلکه صرفاً نوع دیگری از چای سبز را تولید می‌کند. از چای سبزهای معروف می‌توان به سنا، دی چین لانگجینگ، گان پادرو و گنمایچا اشاره کرد.

برخی انواع چای سبز ژاپنی از این روش به دست می‌آیند که بوته گیاه چای را برای چند هفته قبل از چیدن در سایه نگه می‌دارند تا میزان کلروفیل آن افزایش یابد که چای خوب با رنگ بهتری را ایجاد می‌کند. از این روش برای تولید چای‌های با ارزشی مانند گیوکورو و ماتچا نیز استفاده می‌شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این چای روی لینک چای سبز و خواص آن کلیک کنید.

۳- چای اولانگ

به طور کلی تولید چای اولانگ از بقیه انواع چای پیچیده‌تر است و از نحوه اکسیداسیون متفاوتی استفاده می‌شود. بهترین چای اولانگ از تایوان و چین به دست می‌آید و طبق نظر برخی کارشناسان چای اولانگ تایوان از چای اولانگ چین هم بهتر است.

چای اولانگ یک چای نیمه اکسید شده است که طیف اکسید آن از حدود ۱۰ درصد (نزدیک به چای سبز) تا حدود ۸۵ درصد (نزدیک به چای سیاه) است. برگ‌های این چای معمولاً لوله یا گلوله می‌شوند. چای اولانگ را می‌توان تا ۸ مرتبه دم کرد؛ هر بار دم کردن آن مزه و طعم متفاوتی را ایجاد می‌کند.

به‌ عنوان یک قانون کلی هر چه میزان اکسیداسیون برگ‌های چای بیشتر باشد تعداد دفعات دم کردن چای بیشتر می‌شود. از چای‌های اولانگ معروف می‌توان به نام‌های باژونگ، داهونگ پرو و… اشاره کرد که عطر و طعم هر یک از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این چای روی لینک چای اولانگ و خواص آن کلیک کنید.

۴- چای رویبوس (بوته سرخ)

چای رویبوس (Rooibos tea)، که با نام چای بوته سرخ یا چای رد بوش (red bush tea) نیز شناخته می‌شود، از برگ‌های گیاه خاصی به نام آسپالاتوس لینریس (aspalathus linearis) به دست می‌آید که معمولا در غرب آفریقا کشت می‌شود و ارتباطی با گیاه کاملیا سیننسیس که از آن چای‌های سیاه و سبز به دست می‌آیند، ندارد.

چای‌ بوته سرخ به صورت سنتی از فرآوری برگ‌ها به دست می‌آید که با این کار به رنگ قرمز و قهوه‌ای در می‌آید. این گیاه وقتی به صورت سبز است نیز در دسترس است اما نسبتا گرانتر بوده و عطر و طعم بهتر و آنتی اکسیدان‌های بیشتر نسبت به انواع فراوری‌شده آن دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این چای روی لینک چای رویبوس و فواید آن کلیک کنید.

۵- چای زرد

چای زرد یکی دیگر از انواع چای است که اصالت آن به کشور چین بر می‌گردد. چای زرد طعمی شبیه میوه و عطری شبیه گل دارد. این چای مشابه چای سبز تولید می‌شود. اما در پایان یک مرحله اضافی برای فرآوری برگ‌‌ها دارد که باعث تفاوت و طعم و عطر خاص آن می‌شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این چای روی لینک چای زرد و خواص آن کلیک کنید.

۶- چای سیاه

چای سیاه بیشترین سهم بازار را دارد. بهترین چای خارجی دارجیلینگ، آسام، سیلان و کیمون تعداد اندکی از چای‌های سیاه معروف در دنیا هستند. برای تولید بهترین چای سیاه فرآیند تولید این نوع چای اکسیداسیون شدیدی صورت می‌گیرد.

برخلاف چای سبز، چای سفید سفید و اولونگ، چای سیاه در یک سیستم درجه‌بندی قرار می‌گیرد و از نظر اندازه دسته‌بندی می‌شود. برای مثال چای قلم و چای شکسته. به‌ عنوان یک اصل کلی هر چه خرده‌های چای ریزتر باشند عطر و رنگ بیشتری خواهد داشت.

بهترین چای سیاه

بهترین چای جهان از برگ‌های گیاه کاملیا سینسیس به دست می‌آید. گرچه این چای از همان گیاهی است که از آن چای سفید و… تولید می‌شود. با این حال به دلیل نوع فرایند عمل آوری متفاوت آن مزه و طعم متفاوتی دارد. اکسیداسیون طعم بسیار قوی‌ای به چای می‌دهد همراه با عطر قوی‌تر و رنگ بیشتر.

گفته‌ شده که چای سیاه به‌ صورت تصادفی شناخته شد، به صورتی اتفاقی یک مقدار چای پس از مدتی ماندن اکسید شده و نتیجه آن طعم قوی‌تر و رنگ بیشتر و کافئین بیشتر بوده است. همچنین مشخص شد که با اکسیداسیون بیشتر ماندگاری برگ‌های چای نیز بیشتر خواهد شد.

قابل ذکر است که بهترین چای سیاه از نظر چینی‌ها چای پوره است. به علاوه چای سیاه پایه بسیاری از چای‌های عطری مانند ارل گری نیز است. دومین نوع چای سیاه معروف چای دارجلینگ است که به نظر اکثر کارشناسان بهترین چای جهان است. برگ‌های خشک‌ شده چای دارجلینگ کوچک و سیاه متمایل به قهوه‌ای هستند و طعم بسیار سنگین و قوی‌ای دارند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این چای روی لینک چای سیاه و فواید آن کلیک کنید.

۷- چای ترش

چای ترش یکی از چای‌های گیاهی است که با دم کردن قسمت‌هایی از گیاه آن در آب جوش تهیه می‌شود. این گیاه و چای آن دارای طعم ترش شبیه به زغال اخته است و می‌توان از دم‌کرده‌ی گرم و سرد آن لذت برد.

چند صد گونه از گیاه چای ترش وجود دارد که با توجه به موقعیت مکانی و آب و هوایی که در آن رشد می‌کنند، متفاوت هستند، اما برای تهیه چای ترش بیشتر از گیاه Hibiscus sabdariffa استفاده می‌شود. تحقیقات انجام شده در خصوص مزایای چای ترش ثابت کرده‌اند که نوشیدن این چای باعث کاهش فشارخون، مبارزه با باکتری‌های معده و کاهش وزن می‌شود.

۸- چای دارجیلینگ

چای دارجیلینگ از خانواده نوعی گیاه به نام کاملیا سیننسیس است که در اصل بومی سرزمین چین است. این چای کمرنگ و سبک بوده و عطر گیاهی خاصی دارد. گیاه چای نیز مانند بسیاری از گیاهان دارای دوره‌های رشد و نهفتگی است. هر دوره رشد از آغاز جوانه زدن برگ‌ها شروع می‌شود و با برداشت محصول پایان می‌یابد. چای دارجیلینگ در سه دوره در سال رویش کرده و برداشت می‌شود.

چای دارجیلینگ حاوی مقدار زیادی کافئین است که می‌تواند باعث بد خوابی شود. بهتر است از نوشیدن چای دارجیلینگ در ابتدا و طول شب خودداری کنید. اگر معده شما حساس است، بهتر است از نوشیدن چای دارجیلینگ با شکم خالی اجتناب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این چای روی لینک چای دارجیلینگ و خواص آن کلیک کنید.

۹- چای پوره

معمولا چای پوره برای افرادی که قهوه مصرف می‌کنند دسر مناسبی است. علاوه بر عطر خوب این چای، خواصی که برای سلامتی دارد نیز بسیار قابل توجه است. این چای گزینه مناسبی برای بعد از یک وعده غذای مفصل است و به هضم غذا کمک می‌کند. در چین و هنگ کنگ این چای بعد و یا به همراه غذاهای چرب مصرف می‌شود.

این چای بر اساس نام شهری که اولین بار در آن، این چای فرآوری شد پوره نامیده شده است. معمولا این نوع چای برای راحتی حمل و نقل به صورت قالب‌های فشرده شده تهیه می‌شود. رنگ تیره این چای به دلیل اکسیداسیون آن در انبار‌ها به وجود می‌آید.

پروسه سالخوردگی چای پوره نوعی فراوری آرام است و می‌تواند برای نوع خام آن ۱۵ سال طول بکشد. پس از ۱۵ سال نگهداری این چای، رنگ و طعم خاص آن شکل می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این چای روی لینک چای پوره و خواص آن کلیک کنید.

۱۰- چای لاغری

چای‌های لاغری اغلب به عنوان راهی برای کاهش وزن و پاکسازی بدن تبلیغ می‌شوند. چای باعث تحریک عمل هضم می‌شود، به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و در برخی موارد بدن را از ناخالصی‌ها خلاص می‌کند. البته هیچ مدرکی مستندی در دست نیست که نشان دهد چای لاغری در کاهش وزن طولانی مدت مؤثر است. حتی ممکن است مواد اضافه شده به آن‌ها برای بدن مضر باشند.

بهترین چای جهان

دانستن اینکه کدام چای بهترین چای جهان است کار آسانی نیست. به طور کلی بهترین چای از نظر هر شخصی ممکن است با توجه به طعم، رنگ، عطر و بو، اندازه برگ‌های خشک چای و… متفاوت باشد. 

در صنعت چای متخصصان می‌توانند انواع برگ‌های چای را مورد بررسی قرار بدهند و به راحتی کیفیت هر چای را مشخص کنند. برخی از کسانی که به نوشیدن چای علاقه‌مندند اذعان دارند که کیفیت خود چای همه‌ چیز را در مورد کیفیت نوشیدن آن مشخص نمی‌کند، بلکه طرز تهیه آن هم بسیار مهم است.

صدها نوع چای از برندهای مختلف در جهان موجود است که مشخص نمودن بهترین نوع آن به عوامل مختلفی از جمله ذائقه، طرز تهیه و… بستگی دارد.

همانطور که در این مطلب از مجله دانستنی تک فانمطالعه کردید چای در سراسر جهان انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها از عطر و طعم متفاوتی برخوردار هستند و با هدف خاصی مصرف می‌شوند. امیدواریم که شما نیز با توجه به مطالب فوق به اطلاعات جامعی در رابطه با انواع چای و موارد مصرف آن‌ها دست یافته باشید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!