تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

گوهره‌هایی پنهان در آغوش کویر؛ دهات زیبای بیرجند برای سفر تابستانی

بیرجند یک شهر کویری دارای تاریخ و فرهنگ بسیار غنی است که منتظر شما برای برگزاری یک سفر فراموش‌ناپذیر است. این شهر با بوی نان تازه از تنورهای سنتی، صدای اذان از مناره‌های بلند، و بازار بزرگی که صنایع دستی و سوغاتی‌های خاصی را ارائه می‌دهد، گرمای خاصی را به تجربه‌ی سفر شما اضافه خواهد کرد.

علاوه بر تاریخ و فرهنگ، طبیعت بکر و دست‌نخورده بیرجند نیز بسیار دلپذیر است. از قله‌های کوه‌های باقران تا دشت‌های وسیع کویر، هر گوشه‌ای از بیرجند ویژگی‌های طبیعی خاص خود را دارد که می‌تواند شگفتی و آرامش بی‌نظیری برای شما به ارمغان بیاورد.

مردم بیرجند، با آغوش باز و دلی مهمان‌نواز، منتظر شما برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم اصیل خود هستند. بنابراین، بیرجند یک شهر زنده و پویا است که در کنار آرامشی که از حضور در آن ناشی می‌شود، تجربه خوبی از آیینه‌ی تاریخ، طبیعت، و فرهنگ ایران را به شما ارائه می‌دهد. بهترین زمان برای سفر به این روستاهای زیبا بهار، پاییز و تابستان است، زیرا آب و هوای این ماه‌ها برای گشت و گذار مناسب‌تر است.

تک فان- بیرجند، شهری کویری با قلبی گرم و روحی اصیل، منتظر شماست تا در آغوش تاریخ و طبیعت خود، خاطره‌ای بی‌نظیر برایتان رقم بزند. در کوچه پس کوچه‌های خشتی بیرجند قدم بزنید و گویی در گذر زمان به عقب سفر کرده‌اید. عطر نان تازه از تنورهای سنتی به مشامتان می‌رسد و صدای اذان از مناره‌های بلند، نوای روح‌نواز سفرتان می‌شود. بازار بزرگ بیرجند، گنجینه‌ای از صنایع دستی و سوغاتی‌های خاص است که هر کدام داستانی برای گفتن دارند. از زعفران و زرشک ناب خراسان جنوبی گرفته تا قالیچه‌های نفیس و ظروف سفالی، هر آنچه که از یک سفر به یاد ماندنی می‌خواهید را می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

بیرجند فقط تاریخ و بازار نیست. طبیعت بکر و دست‌نخورده این دیار، روح هر مسافری را نوازش می‌دهد. از قله‌های بلند کوه‌های باقران تا دشت‌های وسیع کویر، هر گوشه‌ای از بیرجند، منظره‌ای بی‌نظیر برای تماشای عظمت خلقت خداوند به شما هدیه می‌دهد. در سفر به بیرجند، حتما از طعم بی‌نظیر غذاهای محلی این خطه بچشید. اش خجور، قروت و کشک، نان قاچ و آش رشته، فقط چند نمونه از غذاهای لذیذی هستند که در بیرجند منتظر شما هستند.

مردم خونگرم و مهمان‌نواز بیرجند، با آغوش باز پذیرای مسافران هستند. در کنار آنها، می‌توانید از فرهنگ و آداب و رسوم اصیل این دیار نیز آشنا شوید. بیرجند، شهری زنده و پویاست که در عین حال، آرامش و سکوت کویر را نیز به شما هدیه می‌دهد. سفر به بیرجند، سفری به دل تاریخ، طبیعت و فرهنگ ایران است. سفری که خاطره‌ای ماندگار در ذهن شما به یادگار خواهد گذاشت. پس معطل چه هستید؟ چمدان‌هایتان را ببندید و با راهنمایی تک فان راهی روستاهای بیرجند شوید تا در این سفر شگفت‌انگیز، غرق در زیبایی و اصالت شوید.

1. روستای ماخونیک در بیرجند

به گزارش تک فان، ماخونیک روستای عجیب و تاریخی در استان خراسان جنوبی ایران است که به دلیل معماری منحصر به فرد و بافت تاریخی اش به عنوان یکی از زیباترین و خاص ترین روستاهای ایران و حتی جهان شناخته می شود. این روستا در 65 کیلومتری بیرجند و در دامنه کوه های باقران واقع شده است. جالب است بدانید که این روستای خشتی روزگاری محلی برای زندگی لی لی پوتان بوده است. وقتی در سال 2005 یک مومیایی 25 سانتی متری در خاک این روستا پیدا شد، ورقِ تاریخ برای این روستای نیز عوض شد. کوچه‌های پرپیچ و خم، پشت بام‌های کاهگلی و ارتفاع نسبتا کم سازه های این روستا همگی توانسته گردشگران را حیرت زده کند.

برای رفتن به روستای ماخونیک در بیرجند باید ابتدا به استان خراسان جنوبی رفته سپس از شهرستان سربیشه به بخش مرکزی و دهستان درح بروید تا به این روستا نزدیک شوید.

بهترین زمان سفر به روستای ماخونیک بیرجند بهار، پاییز و تابستان است چراکه در فصل زمستان هوای آن به شدت سرد می‌شود.

2. روستای فورگ در بیرجند

فورگ روستایی زیبا و تاریخی در استان خراسان جنوبی ایران است که به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در این استان تبدیل شده است. این روستا در 107 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند و در دامنه کوه های مومن آباد واقع شده است. از جمله جاذبه های گردشگری فورگ: قلعه فورگ؛ این قلعه تاریخی، در بلندترین نقطه روستا واقع شده است و مربوط به دوره اسماعیلیان است، دراقع، می‌توان گفت که بعد از قلعه الموت، فورگ مهم‌ترین قلعه آن‌ها بوده است. اما با توجه به بررسی‌ها مشخص شده که در دوره قاجار بخشی از این قلعه تعمیر شده است. به جز قلعه فورگ، حمام و حوض میرزا؛ این حمام تاریخی در کنار قلعه فورگ واقع شده است و قدمت آن به دوره افشار و قاجار  می رسد. این حمام دارای دو بخش گرم و سرد است و از آن برای شستشو و استحمام اهالی روستا استفاده می شده است. خانه های سنتی؛ فورگ دارای خانه های سنتی و قدیمی بسیاری است که از خشت و گل ساخته شده اند. این خانه ها با معماری منحصر به فرد خود، جلوه ای زیبا به روستا داده اند. طبیعت؛ فورگ در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و طبیعت بکر و زیبایی دارد. می توانید از پیاده روی در کوه ها و دشت ها لذت ببرید و از هوای پاک و خنک کوهستان بهره مند شوید در حالی که از دست هوای تابستانی و داغ نیز گریخته‌اید. 

برای رفتن به روستای فورگ در بیرجند باید از شهرستان درمیان به بخش مرکزی رفته و از دهستان درمیان به سمت آن سفر کنید.

بهترین زمان سفر به روستای فورگ در بیرجند بهار، تابستان و پاییز است.

3. روستای دستگرد در بیرجند

روستای دستگرد یکی از زیباترین روستاهای استان خراسان جنوبی ایران است که در 20 کیلومتری بیرجند واقع شده است. این روستا به دلیل طبیعت بکر و سرسبز، باغ های انار و انگور و همچنین مردم خونگرم و مهمان نواز خود، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در این استان تبدیل شده است. از جمله جاذبه های گردشگری دستگرد می توان به این موارد اشاره کرد: باغ های انار و انگور؛ دستگرد به دلیل آب و هوای مناسب، یکی از مناطق مهم کشت انار و انگور در ایران است. قدم زدن در باغ های انار و انگور این روستا و لذت بردن از طعم میوه های تازه، تجربه ای بی نظیر خواهد بود. طبیعت بکر و سرسبز؛ دستگرد در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و طبیعت بکر و سرسبزی دارد. می توانید از پیاده روی در کوه ها و دشت ها، تماشای مناظر زیبا و لذت بردن از هوای پاک و خنک کوهستان لذت ببرید و قنات؛ در روستای دستگرد، قناتی قدیمی وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این قنات از طریق تونل های زیرزمینی، آب را از کوه به روستا منتقل می کند.

برای رفتن به روستای دستگرد بیرجند باید از جاده منصورآباد به جاده مرک سپس به این روستا بروید.

بهترین زمان سفر به روستای دستگرد بهار و پاییز است، اما برای بیرجندی‌ها در تابستان نیز این روستایی سرگرم کننده و جذاب خواهد بود.

4. روستای خوسف در بیرجند

روستای خوسف یکی از زیباترین و تاریخی ترین روستاهای استان خراسان جنوبی ایران است که در 36 کیلومتری غرب بیرجند واقع شده است. این روستا به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در این استان تبدیل شده است. وقتی در کوچه پس کوچه‌های این روستا قدم می زنید انگار به طور کل از این زمان و مکان جدا شده و به تاریخی دور سفر کرده‌اید. از جمله جاذبه های گردشگری خوسف می توان به  این موارد اشاره کرد: مسجد جامع خوسف؛ این مسجد تاریخی که به مسجد جامع نو نیز معروف است، در دوره قرون اولیه اسلامی (قرن ۲و۳ ﻫ. ق) ساخته شده است. این مسجد دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی، گنبد آجری و مناره ای بلند است. مدرسه ابن حسام؛ این مدرسه تاریخی که به مدرسه علمیه نیز معروف است، در دوره صفویه ساخته شده است. این مدرسه دارای دو صحن، حجره ها، کتابخانه و مناره ای بلند است. آرامگاه ابن حسام خوسفی؛ این آرامگاه مربوط به دوره صفویه است و محل دفن شاعر و عارف نامدار ایرانی، ابن حسام خوسفی است. قلعه خوسف؛ بنای اولیه این قلعه تاریخی که به قلعه نو نیز معروف است، در دوره ساسانیان ساخته شده است. این قلعه دارای دو برج، بارو و خندق است.

برای رفتن به روستای خوسف در بیرجند، باید از جاده بیرجند- خوسف سفر خود را به سمت این روستا ادامه دهید.

بهترین زمان سفر به خوسف، فصل بهار و پاییز است. در این فصول هوا معتدل و دلپذیر است و می توانید از طبیعت زیبای روستا لذت ببرید، اما دیدن آن در فصل تابستان نیز خالی از لطف نیست.

5. روستای بشرویه در بیرجند

روستای بشرویه یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین روستاهای استان خراسان جنوبی ایران است که در 45 کیلومتری بیرجند واقع شده است و به بادگیرهای زیبایش معروف است. این روستا به دلیل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در این استان تبدیل شده است. از جمله جاذبه‌های گردشگری بشرویه می‌توان به این موارد اشاره کرد: خانه مستوفی؛ این خانه تاریخی که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، یکی از زیباترین خانه‌های سنتی ایران است. این خانه دارای دو حیاط، اندرونی و بیرونی، تالار، اتاق‌های متعدد، بادگیر و حوض است. مسجد جامع بشرویه؛ این مسجد تاریخی که به مسجد جامع نو نیز معروف است، در دوره قاجار ساخته شده است. این مسجد دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی، گنبد آجری و مناره ای بلند است. آرامگاه سلطانعلی بشرویه؛ این آرامگاه مربوط به دوره صفویه است و محل دفن عارف و شاعر نامدار ایرانی، سلطانعلی بشرویه است. قلعه بشرویه؛ این قلعه تاریخی که به قلعه نو نیز معروف است، در دوره قاجار ساخته شده است. این قلعه دارای دو برج، بارو و خندق است. منزلگاه پهلوانی؛ این خانه تاریخی که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، محل اقامت رضا پهلوی، بنیانگذار سلسله پهلوی، در سفر به بشرویه بوده است. 

برای رفتن به روستای خوسف، باید از روستای فتح آباد وارد دشت بشرویه شوید.

بهترین زمان سفر به بشرویه، فصل بهار و پاییز است اما بسیاری از محلی‌ها برای روزهای تعطیل تابستانی نیز به این روستا سفر می کنند.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!