راز و رمز خودروهای وارداتی: چرا خدمات پس از فروش آنها ندارند؟
خبر تازهای که درباره واردات خودروهایی با برند تویوتا منتشر شده است، اظهارات مسیح فرزانه را درباره موضوع برای ما شفاف کرده است. او اعلام کرده که حدود ۳۲۰۰ دستگاه خودرو تا ابتدای سال ۱۴۰۳ وارد کشور شدهاند. از این تعداد، حدود ۴۸۰ دستگاه برای ارگانها و سازمانهای خدماتی و بهداشتی و هلال احمر و خودروهای امداد و نجات تعلق دارند. مهمترین نکته این است که خودروهای وارداتی فاقد خدمات پس از فروش هستند و زمان دقیق تحویل به مشتریان تعیین نشده است. فرزانه همچنین به اهمیت سرمایهگذاری در خودروهای اقتصادی مانند تویوتا کرولا اشاره کرده و اظهار کرده که در زمان حکومت قبلی، با واردات خودروهای دست دوم، رقابت در فروش و خدمات پس از فروش افزایش یافته بود، اما در حال حاضر وضعیت بسیار پر چالشتر است. انتظار میرود که دولت در سال ۱۴۰۳ کمتر از سال ۱۴۰۲ به عنوان آخرین ادامهدهنده واردات هوشیاری نشان دهد.
مسیح فرزانه، گفت: هنوز زمان دقیقی در مورد عرضه خودروهای وارداتی به مردم اعلام نشده است و این خودروها فاقد خدمات پس از فروش هستند.
به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد خودرو وارد کشور شده است گفت: طبق آماری که به تازگی منتشر شده در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ حدود ۳ هزار و دویست دستگاه خودرو وارد کشور شده است، البته حدود ۴۸۰ دستگاه از این تعداد مربوط به ارگانها و سازمانهای خدماتی، بهداشتی و هلال احمر و خودروهای امداد و نجات میشوند.
فرزانه درخصوص اینکه چقدر زمان میبرد تا خوردوهای وارداتی به دست مشتری برسد خاطر نشان کرد: پاسخ قطعی در این مورد وجود ندارد و حتی وزیر صمت یا مسئولین مربوطه هم اطلاع دقیقی ندارند و بنده هم در این زمینه نه تصمیم گیرنده هستم و نه اطلاعی دارم، اما قاعدتا باید بر اساس تعداد روزهای کاری که نوشته شده عرضهها اتفاق بیوفتد.
این قطعه ساز با بیان اینکه بخش اعظم این خودروها از برند تویوتا هستند افزود: مصرف کننده متوجه است که اگر قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارد، عملاً برای حفظ ارزش سرمایه اش باید به سمت کالاهای سرمایهای مانند ارز، طلا و خودرو برود.
فرزانه تصریح کرد: خودروئی مانند تویوتا کرولا در همه جای دنیا جزء اقتصادیترین خودروها محسوب میشود، اما عملا قیمتی که در بازار آزاد ایران برای این خودروها تعیین میشود در طبقه بندی کالاهای لوکس قرارمی گیرد.
او افزود: به نظر نمیرسد دولت بخواهد همانند سال ۱۴۰۲ واردات خودرو داشته باشد پس انتظارات درآمدی از واردات خودرو نیز در بودجه ۱۴۰۳، ۳.۸ درصد کمتر از ۱۴۰۲ خواهد بود که متاسفانه این مسئله یک سیگنال منفی برای این حوزه است.
فرزانه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خودروهای وارداتی نمایندگی برای خدمات پس از فروش خواهند داشت گفت: به نظر میرسد در این سری از واردات هم مانند واردات سالهای بین ۹۱ تا ۹۷ عمل خواهد شد بطور مثال؛ در سال ۹۳ که نزدیک به ۱۰۵ هزار خودرو وارد شد که بیشترین حجم واردات خودرو بعد از انقلاب بود، رقابت در فروش و عرضه خدمات پس از فروش وارد کنندههای خودرو و تولید کنندگان خودروهای داخلی به وجود آمده بود که به تکریم و جلب رضایت بیشتر مشتری انجامید.
این فعال در حوزه قطعه سازی ادامه داد: البته در این دوره شاهد آن بودیم که اولا از زمان مطرح شدن تا زمان واردات حدودا یکسال فاصله افتاد و همچنین آیین نامه واردات هم با تأخیر قابل توجهی منتشر شد و با وجودی که نزدیک به هشت ماه است که در مورد آیین نامه خودروهای دست دوم صحبت میشود، اما به نظر میرسد این موضوع کاملا منتفی شده است.
فرزانه تصریح کرد: از سوی دیگر یک سری از خودروهای آسیایی هم هستند که تعداد وارداتشان ۲۰ الی ۴۰ دستگاه شده است، اما به علت اینکه عملاً خدمات پس از فروش شان توجیه اقتصادی ندارد، وارد کنندهها به دنبال این هستند که این قضیه را برون سپاری کنند.
او افزود: بنده هم به عنوان وارد کننده قطعات که کار تعمیرگاهی هم انجام میدهم هنوز از این خودروها حتی قطعات ساده مانند شمع و فیلتر و روغن موجود ندارم، علی رغم اینکه آیین نامه آن هم منتشر شده است، اما هنوز اقدام جدیای برای این مسئله صورت نگرفته است که این موضوع در حوزه خودروهای برقی نیز بسیار پر چالشتر شده است.