تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

پنج قطعه زیبایشتی از دست رفته؛ دیدنی‌های طبیعی اطراف شهر تبریز

طبیعت آذربایجان با کوهستان‌ها، رودخانه‌ها، ییلاق‌ها و چشمه‌ها، یکی از زیباترین مناطق ایران است. در فصل تابستان، این خطه به ویژه جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و گردشگران را به خود جذب می‌کند. با سفر به آذربایجان، شما می‌توانید از تمامی زیبایی‌های طبیعت این منطقه لذت ببرید. می‌توانید از کوه‌های سرسبز و انبوه، جنگل‌های بکر، دشت‌های پرمناظر و چشمه‌های شفاف لذت ببرید. همچنین، بقعه‌های مذهبی مانند بقعه عون بن علی در تبریز و چشمه‌های گرم معدنی مانند چشمه لیقوان نیز جزو جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد این منطقه هستند.

هر یک از مناطقی همچون کندوان، جنگل ارسباران و جلفا در تبریز دارای زیبایی‌های خاصی هستند که باعث می‌شوند گردشگران به یک تجربه یادماندنی در میان طبیعت و فرهنگ این منطقه بپردازند. از پیاده‌روی در طبیعت تا عکس‌‌برداری از زیبایی‌های جاذبه‌های طبیعی، این سفرها به شما خاطراتی بی‌نظیر ارائه خواهند داد. حتما جهت بازدید از این مناطق طبیعی زیبا، از دور و نزدیک اقدام کنید و از فرصت زیبای فصل تابستان برای ارتباط با طبیعت استفاده کنید.

تک فان- در سرزمینی که کوه‌ها به آسمان بوسه می‌زنند و رودخانه‌ها نغمه عشق سر می‌دهند، سفری به یادماندنی در انتظار شماست. 

آذربایجان، مهد تمدن‌ها و نگین شمال غرب ایران، در فصل تابستان با آغوش باز پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر ایران و حتی جهان است. طبیعت بکر و ییلاق‌های خنک این خطه، گویی بهشتی زمینی را برای رهایی از گرمای طاقت‌فرسای تابستان به شما هدیه می‌کند.

کوله پشتی‌تان را بردارید و راهی سفری شگفت‌انگیز در دل طبیعت آذربایجان شوید. در میان کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل‌های انبوه و سرسبز، دشت‌های پهناور و چشمه‌های جوشان، به نظاره‌ ی مناظری بنشینید که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

گویی در تابلویی نقاشی قدم می‌زنید و با هر گام، نقشی بدیع از خلقت الهی را کشف می‌کنید. در این سفر، عطر دل‌انگیز گل‌های وحشی، صدای دلنشین پرندگان و خنکای نسیم کوهستان، روح و جانتان را صفا می‌دهد و خاطرات خوشی را در ذهن شما به یادگار خواهد گذاشت.

جاذبه های طبیعی کوه عون بن علی در تبریز

به گزارش تک فان، کوه عون بن علی (عینالی) یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم شهر تبریز است که در دامنه‌های شمالی این شهر واقع شده است. این کوه با ارتفاع 1930 متر از سطح دریا، چشم‌اندازهای زیبایی از شهر تبریز و دشت تبریز را به نمایش می‌گذارد.

از جمله جاذبه‌های طبیعی کوه عون بن علی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بقعه عون بن علی: این بقعه در بالای قله کوه عون بن علی واقع شده است و بنای آن به دوره ایلخانیان می‌رسد. این بقعه زیارتگاه مردم تبریز است و دارای معماری زیبایی است.تله کابین: تله کابین عون بن علی از دامنه کوه تا قله آن امتداد دارد و به گردشگران امکان می‌دهد تا از منظره‌های زیبای شهر تبریز و دشت تبریز لذت ببرند.دریاچه مصنوعی داغ گلی: این دریاچه در دامنه شمالی کوه عون بن علی واقع شده است و مکانی مناسب برای قایقرانی و پیاده‌روی است.

برای رفتن به کوه عن بن علی یا عینالی در تبریز باید به اتوبان پاسداران وارد شده و با توجه به تابلوهای راهنما آن را بیابید.

جاذبه های طبیعی کندوان در تبریز

روستای کندوان یکی از روستاهای صخره‌ای ایران است که در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر اسکو واقع شده است. این روستا به دلیل خانه‌های مخروطی شکل خود که از سنگ ساخته شده‌اند، به شهرت جهانی رسیده است.

کندوان به دلیل موقعیت کوهستانی خود، دارای آب و هوایی خنک و مطبوع در فصل تابستان است. این امر باعث می‌شود که این روستا به یکی از مقاصد محبوب گردشگری در این فصل تبدیل شود.

از جمله جاذبه‌های طبیعی کندوان در فصل تابستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صعود به قله سهند: قله سهند بلندترین قله استان آذربایجان شرقی است و در نزدیکی روستای کندوان واقع شده است. صعود به این قله در فصل تابستان تجربه‌ای بی‌نظیر و خاطره‌انگیز خواهد بود.

پیاده‌روی در طبیعت: اطراف روستای کندوان مملو از مناظر طبیعی زیبا مانند کوه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌ها است. پیاده‌روی در این طبیعت بکر و زیبا در فصل تابستان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.چشمه معدنی کندوان: این چشمه در نزدیکی روستای کندوان واقع شده است و خواص درمانی زیادی دارد.اقامت در کندوان: اگر بخواهید سفری متفاوت را در روستای کندوان تجربه کنید، توصیه می‌کنیم با اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی هماهنگ شده و در بافت اصلی روستا جایی برای ماندن بیابید.

برای رفتن به روستای کندوان در تبریز باید به شهرستان اسکو رفته و در ۲۲ کیلومتری جاده اسکو به سمت کندوان بروید. این روستا در قسمت غربی سهند قرار گرفته است.

جاذبه‌های طبیعی چشمه لیقوان در تبریز

چشمه لیقوان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان شرقی است که در نزدیکی شهر تبریز واقع شده است. این چشمه به دلیل خواص درمانی آبگرم خود به شهرت رسیده است.

در اطراف چشمه لیقوان، جاذبه‌های طبیعی متعددی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوه سهند: این کوه بلندترین قله استان آذربایجان شرقی است و در نزدیکی چشمه لیقوان واقع شده است. صعود به این قله در تمام فصول سال، به‌ویژه در فصل بهار و تابستان، تجربه‌ای بی‌نظیر و خاطره‌انگیز خواهد بود.روستای لیقوان: این روستا در نزدیکی چشمه لیقوان واقع شده است و به دلیل پنیر لیقوان خود به شهرت رسیده است. قدم زدن در این روستای زیبا و تاریخی و چشیدن پنیر لیقوان طعمی فراموش‌نشدنی را به شما هدیه خواهد داد.رودخانه لیقوان: این رودخانه از دامنه‌های کوه سهند سرچشمه می‌گیرد و از کنار چشمه لیقوان عبور می‌کند. پیاده‌روی در کنار این رودخانه و تماشای مناظر طبیعی آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

برای رفتن به چشمه لیقوان در تبریز پس از رسیدن به استان آذربایجان شرقی باید به 10 کیلومتری جنوب روستای لیقوان بروید.

جاذبه های طبیعی جنگل ارسباران در تبریز

جنگل ارسباران یکی از بزرگترین جنگل های ایران است که در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر تبریز واقع شده است. این جنگل ها به دلیل تنوع زیستی بالا و وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری، به عنوان یکی از ارزشمندترین میراث طبیعی ایران به شمار می روند و آن را بهشت گمشده ایران می‌دانند که در فصل تابستان هم آب و هوایی خنک و جذاب دارد.

از جمله جاذبه های طبیعی جنگل های ارسباران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رود ارس: این رودخانه از میان جنگل های ارسباران عبور می کند و یکی از زیباترین رودخانه های ایران است. نکته جالب درباره این رود سرچشمه گرفتن آن از کشور ترگیه است.کوه بزقوش: این کوه بلندترین قله استان آذربایجان شرقی است و در داخل جنگل های ارسباران واقع شده است. صعود به این قله در تمام فصول سال، به‌ویژه در فصل بهار و تابستان، تجربه‌ای بی‌نظیر و خاطره‌انگیز خواهد بود.آبشار گل آخور: یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی جنگل های ارسباران آبشار گل آخور است که حضورش باعث می‌شود حتی در روزهای گرم تابستان در جنگل های ارسباران آب و هوایی خنک و جذاب را تجربه کنیم.منطقه حفاظت شده ارسباران: این منطقه در داخل جنگل های ارسباران واقع شده است و زیستگاه انواع مختلفی از حیوانات و گیاهان است. بازدید از این منطقه و مشاهده حیات وحش آن تجربه‌ای منحصر به فرد و هیجان‌انگیز خواهد بود.

جنگل ارسباران به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی، به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در استان آذربایجان شرقی تبدیل شده اند.

در کنار جاذبه های طبیعی، در نزدیکی جنگل های ارسباران جاذبه های تاریخی و فرهنگی نیز وجود دارد. قلعه پشتاب، پل دختر و مسجد جامع اهر از جمله این جاذبه ها هستند.

بازدید از جنگل ارسباران و جاذبه های طبیعی و تاریخی آن، تجربه‌ای بی‌نظیر و خاطره‌انگیز برای شما خواهد بود.

برای رفتن به جنگل ارسباران باید به  ۴۶ کیلومتری کلیبر و منطقه حفاظت شده ارسباران بروید.

جاذبه های طبیعی جلفا در تبریز

جلفا، شهر مرزی ایران در شمال غرب کشور، گویی نگینی درخشان در میان طبیعت بکر آذربایجان شرقی می‌درخشد. این شهر که در کنار رودخانه ارس واقع شده، علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، از لحاظ طبیعی نیز بسیار غنی و دیدنی است. اگر در فصل تابستان راهی سفر به تبریز شدید، حتما سری به جلفا بزنید و از تماشای طبیعت بکر و خنک این منطقه لذت ببرید.

در اینجا به تعدادی از جاذبه‌های طبیعی جلفا اشاره می‌کنم که حتما باید از آنها دیدن کنید:

پل ضیا الملک: این پل که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، بر روی رودخانه ارس احداث شده است. قدم زدن بر روی این پل و تماشای مناظر زیبای رودخانه ارس، تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش خواهد بود.آبشار ماهاران: این آبشار زیبا در نزدیکی روستای لیوارجان واقع شده است. ارتفاع این آبشار حدود 15 متر است و در میان طبیعت بکر و سرسبز منطقه قرار دارد.منطقه حفاظت شده کیامکی: این منطقه حفاظت شده در نزدیکی جلفا واقع شده است و زیستگاه انواع مختلفی از حیوانات و گیاهان است. در این منطقه می‌توانید از طبیعت‌گردی، کوهنوردی و عکاسی لذت ببرید.روستای اشتبین: این روستا که در دامنه کوه‌های کیامکی واقع شده است، به دلیل بافت سنتی و معماری خاص خانه‌هایش معروف است. قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های این روستا و تماشای خانه‌های پلکانی آن، حس سفری به گذشته را به شما می‌دهد.

برای رفتن به جلفا در تبریز باید پس از ورود به استان آذربایجان شرقی باید به سمت مرند حرکت کنید و پس از 70 کیلومتر وارد بزرگراه مرند جلفا شوید.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!