تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

۶ خودروی هیجان‌انگیز که بهتر است از خرید آنها خودداری کنید

در حال حاضر، برخی از خودروهای موجود در بازار به نظر می‌رسد که ارزش خرید ندارند. این خودرو‌ها شامل مدل‌هایی از برندهای چینی مانند لیفان، ام‌وی‌ام و SWM هستند. این محصولات به خریداران پیشنهاد نمی‌شوند به دلیل چند دلیل مهم.

اولاً، این خودروها بیشتر از یک دهه است که در بازار حضور دارند و مدل صفر آنها از دسترس خارج شده است. بنابراین، مصرف‌کنندگانی که این خودروها را انتخاب کنند، ممکن است با مشکلات خدمات پس از فروش روبه‌رو شوند.

ثانیاً، برخی از شرکت‌های تولید کننده این خودرو‌ها فعالیت خود را متوقف کرده و خدمات پس از فروش به کندی و تاخیر فراوان ارائه می‌دهند. این مساله سبب شده است که خریداران نسبت به خرید خودروهای این برندها مراجعه کنند.

در نهایت، با توجه به وضعیت نامساعد خدمات پس از فروش و ناممکنی ارائه قطعات یدکی، انتخاب این خودروها ممکن است برای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران هر دو خطرناک باشد. بنابراین، قبل از اقدام به خرید هر خودرویی، توصیه می‌شود که مشتریان و سرمایه‌گذاران با دقت و دقت بیشتری محصولات موجود در بازار و وضعیت خدمات پس از فروش و لوازم یدکی آنها را بررسی کنند.

اقتصاد نیوز نوشت: بررسی محصولات موجود در بازار خودرو نشان می‌دهد برخی خودرو‌ها دیگر ارزش خرید ندارند. 

لیفان X ۶۰، ام وی ام ۳۱۵ با گیربکس اتوماتیک، SWM, ام وی ام ۵۳۰، لیفان ۶۲۰ و لیفان X ۵۰ محصولاتی هستند که به خریداران خودرو پیشنهاد نمی‌شوند.

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد چنانچه متقاضیان ۶ خودروی بالا را خریداری کنند این اقدام چیزی جز خرید دردسر برای آن‌ها نیست. خودرو‌های یاد شده همگی از محصولاتی برند‌های چینی هستند که توسط خودروسازان خصوصی مونتاژ و روانه بازار شدند.

حضور این ۶ خودرو در بازار قدمتی حول و حوش یک دهه‌ای دارد. (البته به جز SWM) حضور یک دهه این خودرو‌ها در بازار به معنای آن است که دیگر مدل صفر کیلومتر آن‌ها در بازار حضور ندارد؛ بنابراین متقاضیان خرید خودرو چنانچه این خودرو‌ها را در لیست خرید خود قرار داده باشند چاره‌ای ندارند جز اینکه به سراغ مدل‌های دست دوم آن‌ها بروند.

خرید مدل دست دوم این خودرو‌ها نیز به دلیل اینکه با چالش خدمات پس از فروش روبرو هستند در شرایط فعلی به سود مشتری نیست. شرکت‌های خودروساز بر اساس قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو باید ۱۰ سال خدمات پس از فروش به محصول تولیدی خود بدهند و بعد از آن دیگر تعهدی نسبت به ارائه خدمات پس از فروش ندارند.

با توجه به بازه زمانی که از تولید این خودرو‌ها می‌گذرد به نظر می‌رسد دیگر این محصولات خودروسازان خصوصی شامل قانون حمایت ار مصرف کنندگان خودرو نمی‌شوند؛ بنابراین جدی‌ترین چالش خریداران ۶ خودروی یاد شده داشتن خدمات پس از فروش و تامین قطعات مورد نیاز است.

بررسی شرکت‌های تولید کننده خودرو‌های یاد شده نشان می‌دهد برخی از آن‌ها فعالیت خود را متوقف کرده و همین مساله بیش از پیش باعث دردسر مشتریان برای گرفتن خدمات پس از فروش شده است. آن شرکت‌هایی هم که همچنان حضور دارند و محصولات خود را به بازار می‌فرستند در حال حاضر تمرکز خود را روی محصولات جدید قرار داده و خدمات دهی و همچنین تامین قطعات را به کُندی و با تاخیر فراوان انجام می‌دهند.

بازار خودرو از زمان بازگشت تحریم‌ها در سال ۹۷ نوسانی شد و شاهد جهش قیمت خودرو بودیم. این اتفاق سبب شد تا متقاضیان خودرو با توجه به بودجه و سلیقه خود اقدام به خرید خودرو کنند در این میان توجه به دسترس بودن خدمات پس از فروش و همچنین تامین قطعات چندان از سوی برخی از مشتریان مورد توجه نبود و همین مساله آن‌ها را به دردسر انداخت.

بازار خودرو با توجه به جهش قیمتی و همچنین پیشی گرفتن تقاضا از عرضه طی دوران تحریم میزبان سرمایه‌های سرگردان نیز بوده است. این به آن معناست که علاوه بر مصرف کنندگان خودرو، دارندگان سرمایه نیز به منظور محافظت از دارایی خود در قبال تورم به بازار خودرو ورود کرده و قصد تبدیل سرمایه ریالی خود به خودرو را داشتند.

اما آنچه در این میان به نوعی مغفول مانده اینکه هر خودرویی ارزش خرید ندارد.

خریداری محصولاتی که مانند ۶ خودروی بالا از خدمات پس از فروش محروم هستند چه برای مصرف کنندگان و چه برای سرمایه گذاران نه تنها خورو نمی‌شود بلکه سرمایه آن‌ها را نیز در مقابل موج‌های تورمی حفظ نمی‌کند؛ بنابراین بهتر است متقاضیان خودرور، پیش از ورود به بازار زمان بیشتری را به بررسی محصولات موجود در بازار اختصاص دهند و در کنار بحث‌های مالی و مدل‌های خودرو به طور ویژه به وضعیت خدمات پس از فروش توسط شرکت‌های تولید کننده و همچنین بررسی بازار لوازم یدکی خودروی مورد نظر خود نیز بپردازند.

راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!