تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

8 راه برای پیروزی بر استرس و افسردگی پس از چهل سالگی

پس از پایان ۳۵ سالگی، برخی افراد تغییراتی در رفتار و خلق و خو خود مشاهده می‌کنند. این دوره معمولا با تجربه احساسات جدیدی همراه است که در برخی افراد با لذت و آرامش و در برخی دیگر با ناامیدی و چالش‌های احساسی همراه است. تا رسیدن به سن ۴۰ سالگی، این احساسات معمولا تشدید می‌شوند و می‌تواند به افسردگی منجر شود.

افسردگی بعد از ۴۰ سالگی معمولا با استرس، غم و افسردگی همراه است. روش‌های مختلفی برای درمان افسردگی بعد از ۴۰ سالگی وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به مشاوره با درمانگر، پرداختن به روابط اجتماعی و دوستان، ورزش، و تغذیه سالم اشاره کرد.

به علائم افسردگی بعد از ۴۰ سالگی هم می‌توان اشاره کرد که شامل ترس از مرگ، ناگهانیت، از دست دادن کنترل، اشتیاق کم و از دست دادن امید و سرسری است. تجربه این علائم ممکن است در دوران میانسالی شروع شده و تا سن ۵۵ سالگی ادامه داشته باشد.

با پذیرش واقعیت‌های زندگی و اعمال تغییرات لازم در روند زندگی، افراد می‌توانند از این دوران با موفقیت عبور کنند و از بهترین سال‌های زندگی خود لذت ببرند. توجه به سلامت روانی و فیزیکی، مشارکت در فعالیت‌های روزمره، و تضمین روابط عاطفی سالم از جمله راهکارهای مؤثر برای مقابله با افسردگی بعد از ۴۰ سالگی است.

درست بعد از پایان ۳۵ سالگی همه افراد تغییراتی را در خلق و خو و رفتار خود احساس می‌کنند. در از این سن معمولا فرد احساسات جدیدی را تجربه می‌کند و این احساس در برخی افراد سرشار از لذت و آرامش و در برخی دیگر همراه با ناامیدی و چالش‌های احساسی است که به مرور و تا رسیدن به سن ۴۰ سالگی هر لحظه تشدید می‌شوند.

در این مقاله از بخش سبک زندگی در تک فانبلاگ می‌توانید با روش‌های درمان بحران میان‌سالی بعد از ۴۰ سالگی آشنا شوید.

درمان افسردگی بعد از ۴۰ سالگی چگونه است؟

افسردگی در میانسالی که برخی آن را به عنوان بحران میانسالی نیز می‌شناسند، شرایطی است که فرد دوره جوانی را پشت سر می‌گذارد و وارد دوره جدیدی از زندگی خود می‌شود. در این سن فرد دستاوردها، اهداف و داشته‌های خود را با آرزوهایی که در سن جوانی در سر داشته مقایسه می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود تا احساس ناامیدی و افسوس را تجربه کنند.

هر چند این موضوع برای همه افراد صادق نیست، اما کسانی که در این سن به آرزوهای و خواسته‌های قلبی خود دست پیدا نکرده‌اند، بیشتر در معرض افسردگی بعد از ۴۰ سالگی قرار دارند. آمارها نشان می‌دهد که متوسط سن شروع افسردگی شدید بین زنان و مردان بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی است، اما برخی افراد از ۴۰ سالگی به بعد نیز افسردگی‌های شدیدی را تجربه می‌کنند.

این بحران معمولا در هر فردی به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند و می‌تواند بر سلامت روانی، سلامت فیزیکی و احساس او به زندگی تاثیر بگذارد. در پاسخ به این سوال که بحران میانسالی چقدر طول می‌کشد، باید بگوییم که همه چیز به خود شما بستگی دارد. ممکن است خیلی زود از شر

احساسات آزاردهنده‌ای که تجربه می‌کنید، خلاص شوید یا در صورت بی‌توجهی به علائم برای ۲ تا ۳ سال درگیر این مشکل باشید. در ادامه به چند روش موثر برای درمان افسردگی در میانسالی اشاره شده است.

۱- با یک درمانگر صحبت کنید

اگر به تازگی به افسردگی بعد از ۴۰ سالگی مبتلا شده‌اید و هجوم احساسات متفاوت را تجربه می‌کنید، بهتر است قبل از هر کاری با یک درمانگر یا مشاور صحبت کنید. در مورد احساسی که دارید و همه افکاری که در ذهنتان پرسه می‌زنند، با او حرف بزنید و مطمئن باشید با راهکارهایی که یک درمانگر ارائه می‌دهد، راحت‌تر می‌توانید این بحران را پشت سر بگذارید.

۲- از یک دوست کمک بگیرید

وقت گذراندن با دوستان و حرف زدن با آن‌ها، می‌تواند به تجربه احساس لذت و شادی کمک زیادی کند. برای این که از شر افکار آزاردهنده و ناراحتی‌های بی‌دلیل خلاص شوید، سعی کنید هر روز یا هر هفته برای وقت گذرانی با دوستان خود برنامه ریزی کنید.

با دوستتان قدم بزنید و در مورد چیزهایی که دوست دارید صحبت کنید. داشتن یک دوست خوب به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری را تجربه کنید.

۳- به طبیعت بروید

از ۴۰ سالگی باید به سمت آرامش بیشتر و لذت بردن از نعمت‌هایی که دارید قدم بردارید. سعی کنید زمان بیشتری را در طبیعت سپری کنید و هر زمان که می‌توانید به دل طبیعت بروید. سپس چشم‌هایتان را ببندید و ساعاتی را به صدای برخورد باد به برگ‌ها و چه چه پرندگان گوشت کنید. مطالعات نشان می‌دهد که وقت گذراندن در طبیعت بهترین روش برای بازیابی روحیه و درمان افسردگی است.

۴- از درمان‌های خانگی کمک بگیرید

برای درمان افسردگی بدون دارو باید از دمنوش‌ها و عرقیات گیاهی کمک بگیرید. سعی کنید هر روز مقداری اسطوخودوس، بابونه یا چای زعفران و چای زنجبیل بنوشید.

می‌توانید برای بهبود شرایط روحی و همچنین بهبود کیفیت خواب از مکمل‌های منیزیم و ملاتونین استفاده کنید. فراموش نکنید که برای تجربه احساس بهتر، باید از به جسم و روحتان بیشتر توجه کنید. پس هر روز از غذاهای سالم، میوه‌ها و سبزیجات تازه و پروتئین‌ها استفاده کنید تا این دوران راحت‌تر سپری شود.

۵- دستاوردهایتان را بنویسید

شاید با نگاه کردن سطحی به زندگی‌تان، آن طور که باید متوجه چالش‌هایی که پشت سر گذاشته‌اید نباشید. بهتر است یک قلم و کاغذ بردارید و تمام موفقیت‌ها، دستاوردها و توانایی‌های خود را روی آن بنویسید.

با خودتان مرور کنید که تا به حال چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشته‌اید یا چطور از پس شرایط سخت برآمده‌اید. حتما روزهای سخت و شیرین زیادی را تجربه کرده‌اید و در همه این روزها شما در قوی‌ترین حالت ممکن با مشکلات روبرو شدید.

مطمئن باشید چیزهای زیادی است که در مورد خودتان فراموش کرده‌اید و یادآوری این نکات به شما کمک می‌کند تا قوی‌تر به سمت آینده قدم بردارید.

۶- ۴۰ سالگی را بپزید

باور کنید سن آنقدرها که به نظر می‌رسد در زندگی شما تاثیری ندارد. بهتر است ۴۰ سالگی را بپذیرید و درست مثل گذشته، با انگیزه و پر تلاش به زندگی‌تان ادامه دهید. برای برخی افراد توجه زیاد به سن و سال می‌تواند آزاردهنده باشد و احساس پیری و ناتوانی را به آن‌ها القا کند.

حقیقت این است که ۴۰ سالگی، سن شروع تجربه‌های جدید، آرامش بیشتر و لذت بردن از داشته‌هایتان است. از این سن باید دغدغه‌ها و نگرانی‌های دوران جوانی را کنار بگذارید و سعی کنید بیشتر به روح و روانتان توجه کنید.

۷- ورزش کنید

ورزش کردن در هر سنی ضروری است و می‌تواند روی بهتر شدن روحیه شما تاثیر بگذارد. بهتر است در هفته چند روز را برای ورزش کردن و پیاده‌روی برنامه ریزی کنید. ورزش‌هایی مثل یوگا و مدیتیشن به آرامش ذهن شما کمک می‌کنند و تاثیر زیادی بر درمان افسردگی دارند.

۸- تجدید عشق با همسرتان را تجربه کنید

همسر شما شریک زندگی‌تان و بهترین دوست شما است. فردی که تاکنون روزهای زیادی را در کنار هم سپری کرده‌اید و احتمالا خاطرات خوب و بد زیادی با هم دارید. مهم نیست روزهای گذشته چطور سپری شده‌اند، مطمئن باشید از لحظه‌ای که تصمیم بگیرید عاشقانه زندگی کنید، همه چیز به مرور شکل متفاوتی به خود می‌گیرد.

سعی کنید هر روز و هر لحظه عشق بیشتری به همسرتان بدهید و مطمئن باشید با این کار، عشق بیشتری دریافت می‌کنید. احیای روابط با همسرتان می‌تواند به شما کمک کند تا بعد از ۴۰ سالگی زندگی زیباتری را تجربه کنید و احساسات منفی را راحت‌تر به دست فراموش بسپارید.

با علائم افسردگی بعد از ۴۰ سالگی آشنا شوید

بحران میانسالی در هر فردی به شکل متفاوتی بروز می‌کند. معمولا افرادی که به این مشکل مبتلا می‌شوند، آشفتگی روحی و حالاتی شبیه به غم و اندوه را تجربه می‌کنند و دیگر کمتر از اتفاقات زندگی لذت می‌برند.

این بحران معمولا از سن ۳۵ سالگی شروع می‌شود و در برخی افراد تا ۵۵ سالگی ادامه دارد. فردی که با بحران ۴۰ سالگی دست و پنجه نرم می‌کند، ممکن است محل زندگی خود را تغییر دهد، شغل خود را ترک کند و دوستان قدیمی‌اش را رها کند و به سراغ افراد جدید برود.

او ممکن است دائما در مورد ظاهر خود احساس نگرانی داشته باشد و از روش‌های مختلف برای جوان‌تر به نظر رسیدن خود استفاده کند.

در ادامه به برخی از نشانه‌های افسردگی بعد از ۴۰ سالگی اشاره شده است.

پرخاشگرینا امیدیتحریک پذیریاز دست دادن کنترلعصبانیت ناگهانیترس از مرگاسترس مالیعدم توانایی در تصمیم گیریانزواطلبیتغییر در عادات خواب

برای خیلی از افراد زندگی از چهل سالگی شروع می‌شود و از این سن با کم شدن حساسیت‌ها و دغدغه‌های گذشته، دوران جدیدی از زندگی رقم می‌خورد. اما در مقابل برخی افراد نیز با چالش‌های روحی جدیدی روبرو می‌شوند.

برای غلبه بر افسردگی بعد از ۴۰ سالگی قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید تا به خودتان کمک کنید. مطمئن باشید با راهکارهایی که در این مقاله ارائه شد، خیلی راحت می‌توانید این دوران را پشت سر بگذارید و احساس بهتری را تجربه کنید.

اگر افسردگی بعد از ۴۰ سالگی را تجربه کرده‌اید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. شما از چه روش‌هایی برای غلبه به احساسات منفی کمک گرفته‌اید و کدام راهکارها برای شما موثرتر بودند؟

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!