تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

رونق نمایشگاع شیراز با افشای جلوه‌ای از آینده: فونیکس FX برقی وارد می‌شود + نگاهی به ویژگی‌های خیره‌کنندهای فنی

به گزارش تجارت‌نیوز، بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شیراز از امروز، سه‌شنبه 22 خرداد 1403 با حضور اغلب خودروسازان داخلی آغاز به کار کرد. اتو اکسپو شیراز به نوعی مهم‌ترین رویداد خودرویی کشور از ابتدای سال جاری محسوب می‌شود که شرکت مدیران خودرو به عنوان خودروسازان بخش خصوصی، با دست پر در این نمایشگاه حضور یافته است.

در حاشیه نمایشگاه خودرو شیراز، شرکت مدیران خودرو از فونیکس FX برقی به عنوان اولین محصول تمام برقی برند فونیکس رونمایی کرد. FX بنزینی برای اولین بار در سال 1401 وارد بازار ایران شد که در زمان ورود خود به بازار، یکی از فضایی‌ترین طراحی‌ها را در میان دیگر رقبا داشت. حال اما مدیران خودرو قصد دارد در راستای برقی‌سازی صنعت حمل‌ونقل کشور و کاهش آلودگی هوا، فونیکس FX برقی که در بازار جهانی با نام چری OMODA e-5 شناخته می‌شود را وارد بازار کند.

مشخصات فنی

فونیکس FX برقی از یک موتور برقی بهره می‌برد که می‌تواند حداکثر قدرتی معادل 201 اسب‌بخار و گشتاور 340 نیوتن‌متر را تولید کند. قدرت تولیدی فوق از طریق گیربکس تک سرعته به محور جلو منتقل می‌شود و می‌تواند این کراس‌اوور تمام برقی را در عرض 7.2 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برساند.

جدیدترین محصول برقی فونیکس NEV سه حالت رانندگی اکونومی، عادی و اسپرت را برای شما ارائه می‌کند. همچنین با یک‌بار شارژ کامل باتری‌های 61 کیلووات ساعتی و با رانندگی عادی حداکثر مسافت قابل پیمایش خودرو به 430 کیلومتر می‌رسد.

با توجه به مشخصات فنی FX برقی، می‌توان متوجه شد که کراس‌اوور جدید فونیکس نسبت به بسیاری از رقبای بنزینی خود عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. البته شاید مسافت قابل پیمایش آن در مقایسه با رقبای برقی برای برخی خوش‌آیند نباشد، اما با عملکرد خوبی که در دیگر بخش‌ها ارائه می‌دهد می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری همانطور که از نام فونیکس FX برقی می‌توان فهمید، تفاوت چندانی با نسخه بنزینی آن دیده نمی‌شود. همچنین محصول جدید فونیکس NEV طول 4424 میلی‌متر، عرض 1830 میلی‌متر و 1588 میلی‌متر ارتفاع دارد.

در بخش جلوی کراس‌اوور تمام برقی فونیکس، بزرگ‌ترین تغییر آن نسبت به نمونه بنزینی، حذف جلوپنجره خودرو و اضافه شدن ورودی شارژ به این قسمت است.

قسمت جانبی فونیکس FX برقی همان طراحی خطوط شکسته قبلی حفظ شده و رینگ‌های 18 اینچی طرح جدید آن هم‌اندازه با نسخه بنزینی است. با رفتن به سمت پشتی خودرو هم می‌توان متوجه شد که فیک‌اگزوزهای پایین سپر حذف شده‌اند تا تفاوت FX برقی و بنزینی را به راحتی فهمید.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین فونیکس FX برقی نیز می‌توان مشاهده کرد که خودروساز چینی تفاوت چندانی بین طراحی کابین تیپ برقی و بنزینی کراس‌اوور خود قائل نشده است.

دو نمایشگر یکپارچه برای کلاستر و مالتی‌مدیا با اندازه‌های 12.3 اینچی روی داشبورد قرار گرفته که طراحی آن مشابه با نسخه بنزینی است. تنها تغییر داخل کابین نیز به طراحی متفاوت کنسول میانی خلاصه می‌شود که دلیل این موضوع را می‌توان در حذف اهرم تعویض دنده دانست. به طور کلی داخل کابین FX جدید از طراحی ساده‌تری نسبت به مدل قبلی استفاده می‌کند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

فونیکس FX برقی دارای امکاناتی همچون کروزکنترل تطبیقی، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار برخورد از جلو و عقب، ترمز اضطراری، دوربین 360 درجه، گرم‌کن صندلی‌های جلو و فرمان، سانروف، سقف پانوراما و همچنین ورود و استارت بدون کلید است.

البته آپشن‌های گفته شده برای نسخه اصلی این خودرو، یعنی چری اومودا 5 برقی بوده و احتمالاً نمونه مونتاژی آن داخل ایران با تغییراتی در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی روبه رو شود.

قیمت و زمان عرضه فونیکس FX برقی

در حال حاضر فونیکس FX برقی برای اولین بار در داخل ایران به نمایش گذاشته شده و مدیران خودرو زمان دقیقی برای عرضه این کراس‌اوور تمام برقی مشخص نکرده است. اما با توجه به اینکه معمولاً عمده محصولات این خودروساز خصوصی با وقفه یک ساله پس از رونمایی اولیه وارد بازار می‌شود، احتمالاً باید از سال 1404 منتظر این خودرو در خیابان‌های ایران بود.

از سوی دیگر قیمت خودرو نیز به تبعیت از این موضوع مشخص نشده، اما با توجه به اینکه درحال حاضر تنها رقیب مستقیم فونیکس FX برقی، محصول اسکای‌ول ET5 شرکت نبکا است، قیمت‌گذاری خودرو باید طوری باشد که بتواند با نرخ درب کارخانه دو میلیارد و 790 میلیون تومانی محصول نبکا رقابت کند

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!