تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

پنج سس برگزیده برای لذت بخش‌تر کردن پاستا • خرده‌ای زندگی

پاستا یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایتالیایی است که با انواع سس‌های مختلف تزیین می‌شود. سس‌ها نقش اصلی در افزودن طعم و آرومای خاص به پاستا دارند و غنی از مواد مختلفی مانند گوجه‌فرنگی، پنیر، پیاز، سبزیجات و گوشت می‌باشند.

از جمله انواع خوشمزه سس‌های معتبر برای پاستا می‌توان به سس بولونیز، که حاوی گوشت چرخ کرده، گوجه‌فرنگی و سبزیجات است، اشاره کرد. همچنین سس کرمی بر پایه پنیر پارمزان و شیر، سس پستو با ترکیب سبزیجات، سیر، پنیر پارمزان و بادام و همچنین سس آلفردو بر پایه خامه و پنیر پارمزان از دیگر سس‌های محبوب برای پاستا هستند.

با انتخاب یکی از این سس‌ها می‌توانید پاستایتان را به یک غذای شگفت‌انگیز تبدیل کنید و لذت غذایی فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید.

وقتی صحبت از پاستا به میان می‌آید، شاید بسیاری از افراد بیشتر از هر چیزی به فرم و شکل پاستا اهمیت دهند. امروزه، پاستا در اندازه و فرم های مختلف تولید می‌شود و هر کدام از این مدل‌ها را می‌توانید در غذاهای مختلف استفاده کنید و یا حتی با انواع سس ترکیب کنید تا بتوانید وعده‌های غذایی خود را تنوع دهید. اما همه می دانیم که حتی بهترین و خوشگل‌ترین فرم پاستا بدون سس معنایی ندارد و این انواع سس‌های خوشمزه هستند که این خوراکی محبوب طعم و مزه داده‌اند.

بسیاری از سس‌هایی که این روزها برای تهیه پاستا آماده می‌شوند، سال‌ها است که توسط ایتالیایی‌ها درست شدند و آنها را به‌عنوان غذایی بین‌المللی روانه دیگر کشورها کردند. حتی شما می‌توانید انواع سس پاستا را به صورت آماده و از سوپرمارکت‌ها خریداری کنید، اما آیا بهتر نیست که خودتان دست به‌کار شوید و برخی از خوشمزه‌ترین سس‌های پاستا را در خانه تهیه و آنها را امتحان کنید. آیا در میان سس‌های پاستای ایتالیایی و انواع سس‌های عالی دیگر، گزینه‌هایی به‌عنوان خوشمزه‌ترین‌ها وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. در میان ده‌ها و صدها مدل سس پاستا، برخی مدل‌ها هستند که به گزینه محبوب بسیاری از افراد در سرتاسر جهان تبدیل شدند و حتی بسیاری پاستا را با این سس‌ها می‌شناسند.

در این مقاله، قصد داریم تا ۵ تا از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین سس‌های پاستا را نام ببریم و طرز تهیه آنها را شرح دهیم تا بتوانید در وعده‌های بعدی، آنها را درست کنید.

سس پستو

سس پستو از مشهورترین و محبوب‌ترین سس‌های پاستا است که خاستگاه آن را می‌توان شهر لیگوریا جنوا دانست. این سس رنگ بسیار وسوسه‌انگیزی دارد و عطر آن بسیار عالی است. سس پستو که ماده‌ی اصلی آن ریحان تازه است، با ۵ ماده در ۵ دقیقه درست می‌شود! طرز تهیه این سس پستوی خانگی بسیار آسان است و مزه‌ی آن بسیار خوشمزه‌تر و لذیذتر از بسیاری از سس‌های آماده فروشگاهی است.

مواد لازم برای تهیه سس پستو

ریحان تازه: ۲ پیمانهسیر: ۲ حبه، خرد شدهدانه‌های کاج یا گردو: ۳ قاشق غذاخوریپارمزان رنده شده: ۱/۲ پیمانهروغن زیتون فرابکر: ۱/۲ پیمانهنمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز سس پستو

ابتدا دانه‌های کاج یا تکه‌های گردو را در یک تابه خشک روی حرارت متوسط به مدت ۳-۴ دقیقه بو دهید. فقط باید مراقب باشید که نسوزند.در غذاساز یا مخلوط‌کن، برگ‌های ریحان، سیر خرد شده، و دانه‌های کاج بو داده شده را بریزید. غذاساز را روشن کنید تا مواد خرد شوند ولی نه خیلی نرم نشوند.پارمزان رنده شده را به مخلوط در غذاساز اضافه کنید. هنگامی که دستگاه در حال کار است، به آرامی روغن زیتون را اضافه کنید تا جایی که تمام مواد به خوبی با هم مخلوط شوند و یک سس یکدست و غلیظ به‌دست آید.با نمک و فلفل سیاه سس را مزه‌دار کنید. بعد از آن، سس را در یک ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

سس پستو را می‌توانید برای تهیه پاستا، به‌‌عنوان چاشنی برای انواع ساندویچ و حتی ماده‌ای برای مزه‌دار کردن مرغ یا ماهی استفاده کنید!

سس بشامل

اساس درست کردن سس بشامل بر پایه ترکیب آرد و کره است که برای اولین بار در قرن شانزدهم بود که این دستورپخت معرفی شد. راز داشتن یک سس بشامل کاملاً یکدست این است که شیر را به آرامی به مواد اضافه کنید و حین اضافه کردن شیر، مواد را به‌خوبی هم بزنید. سس بشامل از جمله سس‌های کلاسیک برای تهیه انواع پاستا و همچنین انواع مدل‌های لازانیا است.

مواد لازم برای تهیه سس بشامل

کره: ۵۰ گرمآرد سفید: ۴ قاشق غذاخوریشیر: ۵۰۰ میلی‌لیترجوز هندی: ۱/۴ قاشق چای‌خوری، رنده شدهنمک و فلفل سفید به مقدار لازم

طرز تهیه سس بشامل

ابتدا، تابه را همراه با کره روی حرارت متوسط قرار دهید تا کره ذوب شود.وقتی کره کاملاً ذوب شد، آرد را به تابه اضافه کنید. حدود ۲ دقیقه آنها را هم بزنید تا آرد کمی سرخ شود ولی رنگ آن تغییر نکند.شیر را به آرامی به مخلوط کره و آرد اضافه کنید و همزمان مواد را خوب هم بزنید تا گلوله‌های آرد حل شوند و مخلوط نرم و یکدستی به‌دست آید. حرارت را کمی افزایش دهید تا شیر شروع به جوشیدن کند.وقتی شیر به جوش آمد، حرارت را کم کرده و به هم زدن ادامه دهید تا سس غلیظ شود. این کار حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.نمک، فلفل سفید و جوز هندی را به سس اضافه کنید و خوب هم بزنید.سس بشامل آماده است و می‌توانید آن را با پاستای پخته ترکیب و نوش جان کنید.

این سس بشامل ساده و کلاسیک برای انواع پاستا مناسب است و می‌توانید کمی پنیر پارمزان یا موزارلا نیز به آن اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

سس مارینارا

مارینارا از جمله سس‌های پاستای اصیل و سنتی ایتالیا است که وقتی آن را با انواع پاستا ترکیب می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که یک غذای دلچسب و خوش‌طعم آماده کرده‌اید. سس مارینارا را می‌توانید با اسپاگتی و انواع غذاهای دریایی، یا حتی پاستاهای فرمی مانند پنه ترکیب کنید و غذایی خوشمزه و لذیذ برای شام و ناهار داشته باشید. دستورپخت‌های بسیاری برای تهیه سس مارینارا وجود دارد، اما در نسخه کلاسیک آن از گوجه‌فرنگی تازه، سیر و ادویه‌جات استفاده می‌کنند که طعم و مزه‌ی بهتری به پاستا می‌دهد.

مواد لازم برای تهیه سس مارینارا

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوریسیر: ۳ حبه، خرد شدهگوجه‌فرنگی رسیده: ۸۰۰ گرم، خرد شده (می‌توانید از گوجه‌فرنگی کنسروی نیز استفاده کنید)ریحان تازه: ۱/۴ پیمانه، خرد شدهنمک و فلفل سیاه به مقدار لازمشکر: ۱ قاشق چای‌خوری (اختیاری)

طرز تهیه سس مارینارا

در یک قابلمه بزرگ، روغن زیتون را روی حرارت متوسط گرم کنید. سیر خرد شده را اضافه کنید و آن را به مدت ۱-۲ دقیقه و تا زمانی که عطر سیر بلند شود، تفت دهید.گوجه‌فرنگی‌های خرد شده را به همراه آب آن‌ها به قابلمه اضافه کنید. اگر از شکر استفاده می‌کنید، در این مرحله شکر را نیز بیفزایید.حرارت را کمی افزایش دهید تا سس به جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید سس به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزد تا غلیظ شود. در این مدت زمان، مواد داخل تابه را به طور مرتب هم بزنید تا ته نگیرند.پس از پخت، ریحان تازه خرد شده و نمک و فلفل به مقدار دلخواه را اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.سس مارینارا آماده است و می‌توانید آن را روی پاستا داغ بریزید یا به عنوان سس پایه برای پیتزا استفاده کنید.

می‌توانید در تهیه سس مارینارا از مواد دیگر مانند زیتون، فلفل دلمه‌ای یا قارچ نیز استفاده و آن را به شکل‌های متفاوتی امتحان کنید.

سس آلفردو

سس آلفردو توسط یک رستوراندار ایتالیایی در دهه ۲۰ میلادی ابداع و به نام او، نامگذاری شد. تهیه این سس پاستای خامه‌ای ساده است و در حال حاضر، به یکی از پایه‌های اصلی آشپزی خانگی تبدیل شده است.

پنج ماده اولیه و ۲۰ دقیقه زمان، تمام چیزی است که برای این سس پاستای بسیار راحت و خوشمزه در خانه نیاز دارید. وقتی صحبت از پاستاهای خامه‌ای می‌شود، بسیار سخت است که دیگر مدل‌های سس پاستا را رقیب آلفردو بدانیم.

مواد لازم برای تهیه سس آلفردو

کره: ۵۰ گرمخامه سنگین: ۲۵۰ میلی‌لیترپنیر پارمزان رنده شده: ۱ پیمانهسیر: ۱ حبه، له شده (اختیاری)نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه سس آلفردو

در یک تابه بزرگ، کره را روی حرارت متوسط ذوب کنید.اگر از سیر استفاده می‌کنید، آن را در کره داغ به مدت حدود ۳۰ ثانیه تفت دهید تا عطر آن بلند شود.خامه را به تابه اضافه کنید و هم بزنید. بگذارید خامه به آرامی گرم شود و شروع به جوشیدن کند.حرارت را کم کنید و پنیر پارمزان رنده شده را به مخلوط اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا پنیر کاملا در خامه حل شود و سس نرم و یکدستی به‌دست آید.نمک و فلفل سیاه را برای مزه‌دار سس اضافه کنید. اگر سس خیلی غلیظ شده، می‌توانید کمی شیر یا آب جوش به آن اضافه کنید تا به غلظت دلخواه خود برسد.سس آلفردو آماده است و می‌توانید آن را روی پاستا داغ بریزید.

سس آلفردو را می‌توانید با هر فرم پاستایی سرو کنید. برای اینکه کمی طعم آن را بهتر کنید و در تهیه آن تنوع ایجاد کنید، می‌توانید مقداری جعفری تازه و خرد شده یا کمی پنیر پارمزان اضافی روی پاستا بریزید.

سس کربونارا

سس کربونارا یکی از معروف‌ترین سس‌های ایتالیایی برای پاستا است که با استفاده از تخم مرغ، پنیر، بیکن و فلفل سیاه تهیه می‌شود. مانند بسیاری از بهترین سس‌های پاستا، کاربونارا نیز بسیار ساده و سریع آماده می‌شود. با اینکه از این مدل سس بیشتر در تهیه اسپاگتی استفاده می‌کنند، اما می‌توانید از هر مدل پاستا یا همان ماکارونی رشته‌ای مانند بوکاتینی، لینگوئین و حتی فتوچینی برای ترکیب کردن با سس کربونارا استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه سس کربونارا

بیکن: ۱۵۰ گرم، خرد شدهتخم‌مرغ بزرگ: ۳ عدد (ترجیحاً فقط زرده)پنیر پارمزان: ۱ پیمانه، رنده شدهفلفل سیاه تازه آسیاب شدهروغن زیتون: ۱ قاشق غذاخورینمک به مقدار کم (اختیاری، با توجه به شوری پنیر)

طرز تهیه سس کربونارا

در یک تابه بزرگ، روغن زیتون را روی حرارت متوسط گرم کنید و بیکن را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا ترد و کمی طلایی شوند.در یک کاسه بزرگ، زرده‌های تخم‌مرغ و پنیر رنده شده را خوب با هم مخلوط کنید. فلفل سیاه را افزوده و هم بزنید.پس از پخت پاستا و زمانی که هنوز داغ است، آن را به تابه‌ای که بیکن در آن پخته شده اضافه کنید. سپس حرارت را خاموش کنید و مخلوط تخم‌مرغ و پنیر را به آرامی به پاستا اضافه کنید و مرتب هم بزنید. کمی حرارت دیدن کافی است تا تخم‌مرغ‌ها بدون اینکه به‌صورت املت دربیایند، کمی بپزند و سس غلیظ شود.اگر لازم است، می‌توانید کمی نمک اضافه کنید، اما معمولاً شوری پنیر کافی است.

این دستور تهیه سس کربونارا به شما کمک می‌کند یک غذای کلاسیک ایتالیایی را در خانه تهیه کنید که طعمی دلپذیر دارد.

منبع: مجله اسنپ اکسپرس

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!