تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

کشف جمعیت 100 پسربچه مایایی در یک گور در مکزیک

گور دسته‌جمعی تک فان که شامل بقایای بیش از 100 نفر از زمانهای باستانی مایا در مکزیک کشف شده است، بسیاری از محققان و باستان‌شناسان را به تحیر انداخته است. این گور حاوی اسکلت‌های پسران 3 تا 6 ساله است که اغلب با یکدیگر نسبت خونی داشته‌اند. تاریخ‌گذاری کربن نشان داد که این افراد بین قرن هفتم تا قرن 12 دفن شده‌اند و تحقیقات ژنتیکی نشان داده که همگی از نسلهای محلی بوده‌اند.

یکی از جنبه‌های جالب این گور این است که این قربانیان همه پسر بوده و دو جفت دوقلو نیز در آن پیدا شده‌اند. این موضوع محققان را به فکر انداخته که ممکن است گورهای دوقلوها به دلیل اهمیت برای مردم مایا ساخته شده باشد. تحقیقات ژنتیکی نیز نشان داده که افراد این گور مقاومت بیشتری به بیماری‌های خاصی داشته‌اند که احتمالا به دلیل معرفی همگیری‌ها در دوران استعمار افزایش یافته است.

بنابراین، این کشف جدید درباره گور دسته‌جمعی تک فان نه تنها ما را به دانش بیشتری از گذشته بومیان مکزیک نزدیک می‌کند، بلکه ما را به نگاهی عمیقتر به تاریخ و فرهنگ باستانی این منطقه هدایت می‌کند.

 تک فان-یک گور دسته‌جمعی حاوی بقایای بیش از 100نفر که به عنوان بخشی از یک مجموعه آیین باستانی مایایی قربانی شده بودند در مکزیک پیدا شده است.

به گزارش تک فان، بقایای کشف‌شده به طرز غیرمعمولی همه متعلق به پسران هستند که 500سال در اینجا دفن بوده‌اند.

باستان‌شناسان بعد از تجزیه‌وتحلیل دی.ان.ای 64 اسکلت که در سال 1967 در یک اتاقک زیرزمینی ذخیره آب پیدا شده بودند، به این نتایج دست پیدا کردند. این اتاقک در شهر مایایی چیچن ایتزا در شبه‌جزیره یوکاتان در مکزیک قرار دارد.

تاریخ‌گذاری کربن نشان داد که این قنات بین قرن‌های هفتم تا اواسط قرن 12 استفاده می‌شده است و تحلیل‌های ژنتیکی نشان داد که همه این افراد پسر بودند که یک‌چهارم‌شان با هم نسبت خونی داشتند. محققان همچنین دو جفت دوقلو در این گور دست‌جمعی پیدا کردند.

نویسنده ارشد این مقاله، رودریگو بارکرا، محقق پست‌دکترا در موسسه مکس پلانک در آلمان می‌گوید: «اکثر این قربانیان بین سنین 3 تا 6سال بودند. ازآنجایی که بسیاری از این افراد با هم نسبت داشتند، می‌توانیم بگوییم که احتمالا فقط برخی خانواده‌ها به این گورستان دسترسی داشته‌اند و هر کسی نمی‌توانسته فرزندش را در این مکان دفن کند ـ این افتخار بزرگی بوده است.»

هنوز دقیقا مشخص نیست که پسرانی که در این مکان دفن شده‌اند چگونه مرده بودند.

بارکرا می‌گوید: «در هنگام مطالعه استخوان‌ها به علائمی از آسیب و جراحت دست پیدا نکردیم، بنابراین آن‌ها به داخل این اتاقک پرت نشده‌اند. باید تحقیقات بیش‌تری انجام شود تا احتمال مسمومیت بررسی شود.»

محققان برخی از ویژگی‌های این گور را بسیار شگفت‌انگیز توصیف کردند زیرا گورهای مایا معمولا یا حاوی زنان یا تلفیقی از جنس زن و مرد هستند که مورد دوم شامل یک گور باستانی مقدس به نام Cenote است.

بارکرا می‌گوید: «معمولا گورهایی که با محیط‌های زیرزمینی مرتبط هستند حاوی قربانی‌های باروری هستند. اما وقتی فهمیدیم که همه این قربانیان پسر بودند و اینکه با هم نسبت داشتند، روایت تغییر کرد. اکنون باید توضیحی منطقی برای این یافته پیدا کنیم.»

باکرا می‌گوید ممکن است هرگز نفهمیم که هدف دقیق از این گور چه بوده است و این احتمال هم هست که این قربانی‌ها درخواست از خدایان برای محصولات بهتر یا بارش باران بوده است. اما، یک سرنخ دیگر وجود قربانی‌های دوقلو است.

باکرا می‌گوید: «می‌دانیم که دوقلوهای مذکر برای مایا اهمیت داشتند و داستانی از یک قهرمان دوقلو نقل شده که برای انتقام مرگ پدرشان به جهان زیرین رفتند. امکان دارد که این آیین یادبودی برای گرامیداشت این دوقلوهای قهرمان بوده باشد.»

در آخر، تحلیل‌های ژنتیکی دودمان اجدادی بین پسران قربانی و مردمان امروزی که در منطقه مکزیک زندگی می‌کنند را نشان داد که بیان‌گر آن است که این افراد بومیان محلی بودند. در جمعیت‌های امروزی مکزیک در مقایسه با جمعیت کودکان قربانی مقاومت به سالمونلا انتریکا در رویدادهاِی ژنی بیش‌تر بود که از این فرضیه حمایت می‌کند که معرفی همه‌گیری‌ها در دوران استعمار در این ناحیه به افزایش این ژن‌ها در میان جمعیت بومی مکزیک کمک کرده است.  

این تحقیقات با هدف آشنایی بیش‌تر بومیان مکزیک با گذشته‌شان انجام می‌گیرد.

 

عاطفه رضوان نیا

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!