پسران روی دستگاه های ارقام بهتر از دیگران عمل می کنند
مطالعه انجام شده توسط دانشگاه زوریخ نشان داده که اعتماد به نفس پسران در درس ریاضی به میزان قابلتوجهی بیشتر از دختران است، در حالی که هیچ تفاوت قابل توجهی در عملکرد آنها وجود ندارد. این شکاف در اعتماد به نفس میتواند تأثیرات گستردهای بر تصمیمگیریهای تحصیلی و شغلی افراد داشته باشد. زنان در رشتههای STEM کمتر حضور دارند و این میتواند به افزایش تفاوت جنسیتی در این حوزهها منجر شود. مطالعه نشان داد که اصلیترین پیشبینیکننده اعتماد به نفس در ریاضی، نمرات فردی در این درس است. پسران و دختران به طور متفاوت ارزیابی میشوند و این ارزیابی در تصمیمگیریهای آنها و درک خود از تواناییهایشان نقش مهمی ایفا میکند. این مطالعه با داشتن دادههای مربوط به ۸۸۱۲ فرد، نقش ارزیابیهای همسالان و نمرات در اعتماد به نفس دختران و پسران در درس ریاضی را بررسی کرده و نتیجههای مهمی را به ارمغان آورده است.
مطالعهای که توسط دانشگاه زوریخ انجام شده اعتماد به نفس پسران در درس ریاضی، به میزان قابلتوجهی تحتتاثیر مقایسه با همسالان قرار دارد، در حالی که دختران ارزیابی خود را بر اساس عملکرد واقعی بنا میکنند.
به گزارش فارس، این موضوع سبب شده که طبق تحقیقات میانگین دانشآموزان دختر دوره متوسطه نسبت به همسالان پسر خود، اعتماد به نفس کمتری در تواناییهای ریاضی خود داشته باشند. در حالیکه هیچ تفاوت قابل توجهی بین عملکرد دختران و پسران در درس ریاضی یافت نشده است.
این پدیده اغلب به این صورت توصیف میشود که دختران به اندازه کافی به تواناییهای خود اطمینان ندارند، در حالی که پسران ممکن است بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشند.
این شکاف در اعتماد به نفس در ریاضی، پیامدهای گستردهای دارد: درک فرد از توانمندیهایش بر انتخابهای تحصیلی و شغلی او تأثیر میگذارد و جوانان موضوعات دانشگاهی و حرفههایی را انتخاب میکنند که احساس میکنند در آنها استعداد دارند.
در نتیجه، زنان در رشتههای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) در سطح دانشگاه و مشاغل پردرآمد این حوزه، کمتر حضور پیدا میکنند.
جزئیات بیشتر مطالعه
این مطالعه دادههای مربوط به ۸۸۱۲ فرد در ۳۵۸ کلاس درس را مورد بررسی قرار داد.
همانطور که انتظار میرفت، اصلیترین پیشبینی کننده اعتماد به نفس در ریاضی، نمرات فردی ریاضی است. در حالی که دختران نمراتشان را مبنای ارزیابی خود قرار میدادند، پسرانی که نمرات پایینتر از حد متوسط داشتند، همچنان بر این باور بودند که در ریاضی خوب هستند.
دکتر رابه استاد جامعهشناسی دانشگاه زوریخ و مسئول این مطالعه میگوید: «به طور کلی، به نظر میرسد پسران در درک خود از تواناییهایشان، حساسیت بیشتری نسبت به فرآیندهای اجتماعی دارند – آنها برای تایید شدن، خود را بیشتر با دیگران مقایسه میکنند و سپس اعتماد به نفس خود را بر اساس آن تنظیم میکنند.»
وی اضافه میکند: «این در حالی است که ارزیابیهای همسالان تأثیر کمتری بر اعتماد به نفس ریاضی دختران داشت. به نظر میرسد ارزیابی ذهنی آنها بیشتر تحت تأثیر عملکرد عینیشان باشد.»