نقاشیهای شگفتانگیزی که روی فرشهای ایرانی زیر پاهای ما را زیباتر میکنند
ماتئو هومانو، هنرمند فرانسوی، با الهام گرفتن از سنتهای فرهنگهای باستانی و تحت تاثیر پیشینه خود به عنوان یک هنرمند خیابانی، پرترههای جالب خود را روی فرشهای ایرانی کشیده است. او با این کار به الگوهای سنتی فرشها امکان تبدیل شدن به بخشی از چهرۀ زنان را میدهد و نتیجه آن کار شگفتانگیز و باورنکردنی است. اخیراً پس از نمایشگاه انفرادی خود در موزه هنر شارجه در امارات متحده عربی، ویدئویی منتشر کرده که نگاهی به فلسفه و روند خلاقیت او دارد. هومانو از زنانی که در فرآیند ساخت قالیهای ایرانی مشارکت داشتهاند تقدیر مینماید و با نمایشگاه خود توجه به داستانها و مشارکتهای این زنان را جلب میکند. امیدوار است با این کار، اهمیت نقش زنان در خلق این هنرهای سنتی را برای عموم آشکارتر کند.
فرادید نوشت: هنرمند فرانسوی ماتئو هومانو از یک بوم منحصر به فرد برای پرترههای جذاب خود استفاده میکند.
هنرمند فرانسوی، ماتئو هومانو با الهام از سنتهای فرهنگهای باستانی و همچنین تحت تاثیر پیشینه خود به عنوان یک هنرمند خیابانی، پرترههای خیالانگیز خود را روی فرشهای ایرانی میکشد. او با این کار اجازه میدهد الگوهای سنتی فرشها تبدیل به بخشی از چهرۀ زنان شوند. نتیجۀ کار باورنکردنی و شگفتانگیز است.
او به تازگی پس از نمایشگاه انفرادی خود در موزه هنر شارجه در امارات متحده عربی، ویدئویی منتشر کرده که نگاهی اجمالی به روند خلاقیت او و فلسفه پشت این آثار دارد.
هومانو میگوید: «در سراسر مشرق زمین، طرح زینتی و نمادگرایی خاستگاههای فرش به دورترین گذشتهها بازمیگردد. برخی قطعات خاص، به روشنی مملو از یک پیام فلسفی هوشمندانه و همچنین نمادهای قبیلهای یا معنوی هستند.»
«این آثار با اضافه شدن یک عنصر انسانی، پیروی از قوانین دقیق تقارن موجود در فرش و چهره، عمق وجود و آگاهی جهانی ما را لمس میکنند و هویت فرهنگی ما را زیر سوال میبرند، هویتی که در حال حاضر با استانداردسازی و فرهنگ انبوه در مخاطره قرار گرفته است.»
استفاده هومانو از صورتهای زنانه هدفمند است. همانطور که این هنرمند خاطرنشان میکند، زنان از قدیم در فرآیند ساخت قالی ایرانی مشارکت داشتهاند، از ریسندگی و رنگرزی پشم گرفته تا ایجاد طرحها و بافندگی، سهم آنها بخشی اساسی از فرم هنر است. بنابراین، شایسته بود از این زنان در نمایشگاه هومانو تقدیر شود. برای ادای احترام به این زنان، فرشی با دو بافنده زن، محور نمایشگاه بود.
چندین فرش دیگر با پرترههای جداگانه کنار قطعه مرکزی نمایش داده شدند. هومانو امیدوار است با ترسیم پرترهها روی این آثار سنتی، توجه تماشاگران را به داستانها و مشارکتهای این زنان جلب کند و با انجام این کار، او به عموم اجازه میدهد اهمیت نقش زنان در خلق این هنرهای سنتی را عمیقتر درک کنند.
راضیه میرزاحیدری