تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

موبایل‌های آینده: چشمان سوپرمن برای تجربه‌ی بی‌نظیر

این تراشه تصویربرداری که توسط محققان ساخته شده، دارای پیکسل‌های سه‌حسگری است که امواج رادیویی با فرکانس بالا را دریافت و ارسال می‌کنند. این تراشه به محققان امکان مشاهده حاشیه‌نماهای شیء را بر روی صفحه نمایش می‌دهد. در یک آزمایش، این تراشه توانست یک شیء را از پشت مقوا با فاصله 1 سانتی‌متر شناسایی کند. برای اندازه‌کوچک‌تر کردن تراشه و استفاده در گوشی‌های هوشمند، نیاز به بهبود عملکرد پیکسل‌ها تا 100 میلیون برابر است.

وویول چوی اظهار کرد که این تراشه بدون عدسی یا اپتیک طراحی شده و می‌تواند در دستگاه‌های تلفن همراه جای بگیرد و پیکسل‌های آن ابعاد یک مربع 0.5 میلی‌متری را دارند. این فناوری علاوه بر کاربردهای امنیتی، می‌تواند در پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

پژوهشگران این فناوری را با اسکنرهای مسافران در فرودگاه‌ها مقایسه کرده و بیان کرده‌اند که تراشه تصویرگر از سیگنال‌های با فرکانس 300 گیگاهرتز در امواج-میلی‌متر باند طیف الکترومغناطیس استفاده می‌کند که برای بدن انسان امن است.

تک فان-محققان یک تراشه تصویربرداری ساخته‌اند که می‌تواند گوشی‌های هوشمند آینده را به “چشم اشعه ایکس الهام‌گرفته از سوپرمن” مجهز کند — با این حال، عملکرد آن بسیار محدودتر از ابرقهرمان کریپتونیایی  است.

به گزارش تک فان، این تراشه تجربی شامل پرتوی از پیکسل‌های سه-حسگری است که امواج رادیویی با فرکانس بالا را در باند میلیمتری موج‌های الکترومغناطیسی ارسال و دریافت می‌کنند. سیگنال‌های بازتابی از شیء هدف سپس توسط اجزای داخلی تقویت و مخلوط می‌شوند، که این امر امکان مشاهده حاشیه‌نماهای شیء را بر روی صفحه نمایش فراهم می‌کند.

در یکی از آزمایش‌ها این چیپ توانست از پشت یک مقوا با فاصله 1سانتی‌متر شیئی را شناسایی کند. پژوهشگران در یک بیانیه اعلام کردند که برای کوچک کردن تراشه به اندازه‌ای که بتواند در دستگاه‌های تلفن همراه جای بگیرد، نیاز به ۱۵ سال کار و بهبود عملکرد پیکسل تا ۱۰۰ میلیون برابر بوده است. در آینده، گوشی‌های هوشمند مجهز به این تراشه ممکن است قادر باشند محتوای پاکت‌ها یا بسته‌ها را شناسایی کنند، یا برای پیدا کردن استوانه‌ها، سیم‌ها یا لوله‌های شکسته پشت دیوارها مورد استفاده قرار گیرند.

وویول چوی، نویسنده همکار مقاله و استادیار مهندسی برق در دانشگاه ملی سئول، اظهار کرد: «ما تراشه را بدون عدسی یا اپتیک طراحی کردیم تا بتواند در دستگاه‌های تلفن همراه جای بگیرد. پیکسل‌ها که تصاویر را با تشخیص سیگنال‌های بازتابی از شیء هدف ایجاد می‌کنند، ابعاد یک مربع ۰.۵ میلی‌متری را دارند، یعنی تقریباً به اندازه یک دانه شن هستند.»

پژوهشگران اظهار کردند این فناروی علاوه بر اینکه امکان نگاه کردن پشت دیوارها و داخل پاکت‌ها را فراهم می‌کند، ممکن است در پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی نیز کاربرد داشته باشد. آنها این فناوری را با فناوری استفاده شده در اسکنرهای مسافران موجود در فرودگاه‌ها مقایسه کردند — با این تفاوت که تراشه تصویربردار آن‌ها از مایکروویو استفاده نمی‌کند.

به جای آن، تراشه تصویرگر از سیگنال‌هایی با فرکانس 300 گیگاهرتز در امواج-میلی‌متر باند طیف الکترومغناطیس استفاده می‌کند. این موج بین باند موج میکرویو و فروسرخ قرار دارد و برای بدن انسان ایمن است.

عاطفه رضوان نیا

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!