تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چقدر اختلاف سنی مناسب بین والدین و فرزندان است؟

بچه دار شدن در سنین پایین و بالا هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در صورتی که بارداری در سنین پایین اتفاق بیفتد، ممکن است مشکلاتی مانند پوکی استخوان، خرابی دندان، ضعف جسمی، پیری زودرس و درد مفاصل رخ دهد، زیرا در این سن، بدن هنوز در حال رشد است و نیاز به تغذیه مناسب دارد. همچنین، مادران جوان ممکن است از نظر روحی و عاطفی به تکامل نرسیده باشند و نتوانند به خوبی از پس مسئولیت بچه داری برآیند.

با این حال، بچه دار شدن در سنین پایین هم دارای مزایا است؛ از جمله توان جسمی و نشاط روحی بیشتر برای بازی کردن با بچه ها و اردن آن ها به تفریحات مختلف. همچنین، احتمال کمتری برای ایجاد مشکلات ژنتیکی در جنین وجود دارد.

بنابراین، انتخاب بچه دار شدن در هر سنی باید با دقت و بررسی های لازم انجام شود و مواردی مانند وضعیت جسمانی و روحی، ثبات اقتصادی و زناشویی و آمادگی به عنوان والد ارزیابی شوند تا تربیت و پرورش صحیح بچه ها تضمین شود.

2 – اگر اختلاف سنی به قدری باشد که ظاهر والدین شکسته شد و شادابی و جوانی نداشته باشد ممکن است باعث شود که کودکان در مقابل همسالانشان خجالت بکشند و پدر و مادرشان را با دیگران مقایسه کنند.

3 – افزایش سن باعث مش ود که شور اشتیاق افراد کمتر شود و حوصله کمتری برای تعامل با فرزندانشان داشته باشند.

4 – فرزندآوری در سن بالا باعث سختی مسئولیت فرزندآوری می شود.

5 – احتمال بروز اختلالات ژنتیکی در جنین و زایمان زودرس افزایش پیدا می کند و مادر باید تحت مراقبت ویژه ای قارر بگیرد. احتمال بروز پره اکلامپسی ، فشار خون بالا و دیابت بارداری افزایش پیدا میکند و مادران باید بیشتر مراقب سلامت و تغذیه خودشان باشند.

7 – از آنجا که توان جسمی والدین و حوصله شان در تعامل با کوکان کمتر می شود و بیشتر خودشان را درگیر مشغله های کاری میکنند ، وقت کمتری برای بازی با کودکان یا به گردش بردن آن ها می گذارند.

8 – تفاوت سنی زیاد بین فرزند و والدین باعث می شود زمانی که فرزند وارد بحران نوجوانی شود ، والدین وارد بحران میانسالی شوند و تعارض بیشتری بینشان ایجاد شود.

مزایای بچه دار شدن در سن بالا

1 – ثبات و آمادگی بیشتر برای بچه دار شدن

2 – بالاتر بودن اعتماد به نفس ، انعطاف پذیری و خودآگاهی

3 – توان مالی بهتر برای تامین نیازهای اقتصادی فرزندان

4 – شناخت بهتر از خود که منجر به حمایت بهتر از فرزندان و برقراری ارتباط بهتر می شود.

معایب بچه دار شدن در سنین پایین

1 – در صورتی که قبل از بیست سالگی و قبل از اتمام رشد جسمی مادر و بسته شدن صفحات رشد استخوانی ، دختری باردار شود احتمال این که بدنش از نظر تغذیه ای دچار کمبود شود و در آینده دچار پوکی استخوان ، خرابی دندان ، ضعف جسمی کلی ، پیری زودرس و درد مفاصل شود بیشتر است.

2 – مادری که از نظر روحی و عاطفی به تکامل نرسیده باشد نمیتواند به خوبی از پس مسئولیت بچه داری بر آید.

3 – زمانی که فاصله کافی از ازدواج نگذشته باشد و زوجین به ثبات لازم نرسیده باشند بچه دار شدن میتواند دامنه اختلافات زوجین را افزایش بدهد.

4 – فاصله سنی کم با فرزند میتواند باعث دادن آزادی بیش از حد به او شود که برای تربیت فرزند مضر است.

5 – بارداری در سنین پایین به خصوص قبل از 20 سالگی میتوانید برای مادر و جنین خطرساز بوده و احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد.

6 – عدم ثبات شغلی در سنین پایین تر میتواند از نظر اقتصادی خانواده را تحت فشار زیادی بگذارد و از تامین نیازهای فرزندانشان عاجز شوند.

مزیت بچه دار شدن در سن پایین

1 – توان جسمی و نشاط روحی بیشتر برای بازی کردن همراه بچه ها و بردن آن ها به پارک و تفریحات مختلف .

2 – درک بهتر بچه ها و رفتار دوستانه تر

3 – احتمال کمتر برای ایجاد مشکلات ژنتیکی در جنین

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!