تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راهنمای ساخت لواشک آلبالو: از خشک شدن تا لذت بردن از لواشک‌های اصلی!

لواشک آلبالو یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین لواشک‌هاست که می‌توان آن را به راحتی در خانه تهیه کرد. برای تهیه این لواشک علاوه بر آلبالو نیاز به اب و شکر یا نمک نیز است. مراحل تهیه این لواشک شامل آماده سازی آلبالو، پختن آلبالوها، هسته گیری، آبکش کردن، جوشاندن مایه لواشک، هم زدن مایه، پهن کردن مایه در سینی و خشک کردن لواشک است. می‌توان به سلیقه شیرین یا ترش مایه لواشک را تنظیم کرد. سپس مایه را داخل سینی پهن کرده و خشک کرد. برای خشک شدن موکدا در آفتاب سینی‌ها را قرار داده و بعد از خشک شدن لواشک‌ها را به اندازه دلخواه برش داده و نوش جان کرد. این لواشک‌ها را می‌توان برای مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد و لذت برد.

لواشک آلبالو با طعم ترشی که دارد از لواشک‌های بسیار خوشمره و پرطرفدار است که به راحتی می‌توان آن را طی چند مرحله ساده در خانه تهیه کرد. در ادامه با تک فانبلاگ همراه باشید تا طرز تهیه این لواشک خوشمزه را به طور کامل برایتان شرح دهیم.

مواد لازم جهت تهیه لواشک آلبالو

برای تهیه لواشک آلبالو به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

آلبالو۲ کیلوآبنصف لیوانشکر یا نمک (دلخواه)به مقدار لازم

مراحل تهیه لواشک آلبالو خانگی

مراحل تهیه لواشک آلبالو خانگی به شرح زیر است:

مرحله اول: آماده سازی آلبالوها

ابتدا شاخ و برگ آلبالوها را جدا کنید و آن‌ها را به خوبی بشویید. سپس آلبالوها را داخل قابلمه ریخته و نصف لیوان آب روی آن‌ها بریزید. (نیازی به آب اضافه نیست؛ خود میوه‌ها به اندازه کافی آب می‌اندازند و قابلمه رو پر می‌کنند)

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشک انار به روش بازاری

مرحله دوم: پختن آلبالوها

در ادامه قابلمه را روی حرارت کم بگذارید و اجازه دهید که به جوش بیاید. آب قابلمه کم کم شروع به جوشیدن می‌کند و با نرم شدن میوه‌ها، آب آن‌ها خارج می‌شود. در این مرحله بهتر است که گاهی میوه‌ها را زیر و رو کنید تا تمامی قسمت‌های میوه به یک اندازه نرم شوند. 

با کمی جوشیدن قابلمه پر از آب می‌شود و روی آلبالوها را می‌گیرد. پخت آلبالوها تا جایی باید ادامه داشته باشد که گوشت و هسته میوه‌ها کاملا از هم جدا شوند. 

مرحله سوم: هسته گیری آلبالو

هر از گاهی میوه ها را با قاشق جا به جا کنید و هر بار با پشت قاشق فشار دهید تا به خوبی له شوند؛ هنگامی که مشاهده کردید میوه‌ها کاملا پخته شدند و با فشار قاشق هسته آن‌ها به راحتی جدا می‌شود، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلبالو خانگی

مرحله چهارم: آبکش کردن آلبالوها

حال یک آبکش را داخل کاسه هم اندازه خودش قرار دهید ( کاسه باید گودتر باشد) و آلبالوهای پخته شده را داخل آبکش بریزید. آب میوه‌ها از آبکش عبور می‌کند و میوه‌ها داخل صافی باقی می‌مانند.

اکنون با پشت قاشق، میوه‌ها را فشار دهید تا خالصی میوه‌ها از آبکش رد شود و فقط پوست و هسته‌ها باقی بمانند. ( در این مرحله می‌توانید صبر کنید تا آلبالوها خنک شوند و بعد با دست این کار را انجام دهید؛ با این روش سرعت کار شما بیشتر خواهد بود.)

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک کیوی

مرحله پنجم: جوشیدن مایه لواشک

مایه لواشک را دوباره داخل قابلمه برگردانید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. حالا بنا به سلیقه و ذائقه خودتان و ترشی و شیرینی میوه‌ای که با آن لواشک درست می‌کنید، می‌توانید به دلخواه از نمک یا شکر استفاده کنید.

اگر لواشک ترش دوست دارید، مقداری نمک و اگر لواشک ملس دوست دارید مقداری شکر اضافه کنید. بعضی از افراد نیز هر دو را اضافه می‌کنند که این بخش کاملا به سلیقه و ذائقه بستگی دارد.

مرحله ششم: هم زدن مایه لواشک

حال مواد را با قاشق هم بزنید تا مخلوط شود. اجازه دهید که مایه لواشک بجوشد تا آب اضافی آن تبخیر شود و به غلظت مناسب برسد. (بهتر است هر چند دقیقه یکبار هم بزنید تا ته نگیرد) وقتی مایه لواشک غلیظ شد، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید کمی خنک شود و از حرارت بیفتد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک گوجه سبز خانگی

مرحله هفتم: پهن کردن مایه لواشک در سینی

در این فاصله داخل سینی‌ها نایلون فریزر پهن کنید؛ بهتر است قبل از پهن کردن مایه لواشک سینی‌ها را کمی خیس کنید تا نایلون به سینی‌ها بچسبد و موقع ریختن مایه لواشک جا به جا نشود.

از مایه لواشک داخل سینی‌ها بریزید و به صورت یکنواخت پخش کنید؛ توجه کنید که ضخامت مایه مناسب باشد! اگر خیلی ضخیم باشد دیر خشک می‌شود و اگر خیلی نازک باشد لاستیکی و سفت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک سیب خوشمزه 

مرحله آخر: خشک کردن لواشک آلبالو

در آخرین مرحله از تهیه این لواشک خوشمزه، سینی‌ها را مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. بسته به ضخامت لواشک و میزان گرما و شدت تابش آفتاب ممکن است که ۲ الی ۳ روز طول بکشد. (در فصول سرد برای خشک کردن لواشک می‌توانید از بخاری، شوفاژ یا فر کمک بگیرید.)

توجه کنید که اگر لواشک را داخل سینی‌های فلزی بریزید، زودتر خشک ‌می‌شوند؛ چون این سینی‌ها حرارت را به خوبی جذب می‌کنند و مقابل آفتاب گرم می‌شوند! ولی در سینی‌های پلاستیکی فرآیند خشک شدن لواشک طولانی‌تر خواهد شد.

بهتر است روی سینی‌ها توری بکشید تا از نشستن گرد و خاک بر روی لواشک‌ها جلوگیری کنید. بعد از خشک شدن، لواشک‌ها را به اندازه دلخواه برش بزنید و نوش جان کنید. لواشک‌ها را می‌توانید به مدت طولانی داخل یخچال نگهداری کنید.

همانطور که مطالعه کردید در این مطلب از مجله آشپزی تک فانطرز تهیه لواشک آلبالو را به شما آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این لواشک خوشمزه را طبق رسپی فوق با بخاری، شوفاژ، فر یا در مقابل آفتاب تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن در طول سال نهایت لذت را ببرید. برای مشاهده طرز تهیه انواع لواشک‌های خوشمزه و خانگی می‌توانید به مقاله “طرز تهیه انواع لواشک خانگی” مراجعه کنید.

سلام زهرا هستم متولد سال ۷۱
کلاس آشپزی خاصی نرفتم اما همیشه به آشپزی علاقه داشتم و دنبال امتحان کردن مزه های جدید بودم
عاشق درست کردن کیک و شیرینی و غذاهای جدیدم و از این کار لذت میبرم و دوست دارم این لذت رو با شما به اشتراک بذارم
ممنون که همراهم هستین

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!