پرسرعت و زیبا: خرید خودروهای دستدوم اقساطی، از کوییک و ساینا تا کپچر و توسان
فروش اقساطی خودرو برای نمایشگاهداران و فروشندهها در حال حاضر شکل رقابتی گرفته است. این روش فروش، با استفاده از آپشنهای جذاب مانند تحویل خودرو همزمان با اولین پیشپرداخت و فروش بدون نیاز به ضامن، برای جلب مشتریان بیشتر بهکار میرود. این روشها علاوه بر این، با تبلیغاتی مانند صدور سند ششدانگ بهنام خریدار و تعیین دورههای چندماهه برای بازپرداخت اقساط، برای انحصار بازار و جلب توجه مشتریان بهکار میرود.
اگر چند سال پیش، خرید و فروش اقساطی معمولاً مربوط به خودروهای خارجی بود، اما تغییرات اخیر در بازار، ورود انواع و اقسام خودروهای داخلی به بازار فروش اقساطی را فراهم کرده است. قیمتهای مختلف خودروها از زیر ۴۰۰ میلیون تومان برای مدلهای صفرکیلومتر تا میلیاردها تومان برای برخی مدلهای دستدوم متغیر است.
بهعنوان مثال، خرید اقساطی خودرو کوییک دندهای با پیشپرداخت و اقساط دو ساله میتواند تا ۵۶۶ میلیون تومان برسد. این روش خرید اقساطی بر اساس مقادیر مختلف پیشپرداخت و دستههای مختلف قسطگیری برای خریداران در دسترس است.
فرارو– فروش اقساطی خودرو برای نمایشگاهداران و فروشندهها سروشکل رقابتی گرفته است. صاحبان خودرو برای جذب مشتری بیشتر آپشنهایی مثل تحویل خودرو همزمان با اولین پیشپرداخت و فروش خودرو بدون نیاز به ضامن را درنظر گرفتند و علاوه بر این با تبلیغ زدن سند ششدانگ بهنام خریدار و تنفس چندماهه برای بازپرداخت اقساط دنبال پیشی گرفتن از رقبا و بقیه فروشندهها هستند. تا چند سال پیش بحث خریدوفروش اقساطی خودرو بیشتر برای مدلهای خارجی معنا داشت، اما بهخاطر اتفاقاتی که در سالهای گذشته برای بازار رخ داده، حالا پای انواعواقسام مدلهای داخلی به بازار فروش اقساطی خودرو باز شده است.
کوییک دندهای که یکی از ارزانترین سواریهای بازار است، بهشکل صفرکیلومتر حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلیون بهفروش میرسد. در بازار مدلهای دستدوم فروشندهای قیمت کوییک دستدوم مدل ۱۴۰۰ را که در این مدت تقریبا ۶۳ هزارکیلومتر راه رفته، ۳۵۰ میلیون تومان گذاشته.
شرایط خرید اقساطی این خودرو بهشکلی است که فروشنده مبلغ پیشپرداخت را ۲۳۰ میلیون تومان گذاشته و ۱۴ میلیون تومان را برای ۲۴ قسط دیگر تعیین کرده است. خرید اقساطی کوییکی که درباره آن صحبت میکنیم، نهایتا بعد دو سال از آغاز پرداخت اقساط و احتساب مبلغ پیشپرداخت ۵۶۶ میلیون تومان آب میخورد.
قیمت پژو پارس XU۷P صفرکیلومتر در بازار الان به حدود ۶۵۰ میلیون تومان میرسد و فروشندهای پژو پارس XU۷P مدل ۹۵ را با ۱۲۰ هزارکیلومتر کارکرد، ۴۵۰ میلیون تومان پیشنهاد کرده است. شرایط خرید اقساطی اعلامشده از سوی فروشنده، اما شامل پیشپرداخت ۲۷۰ میلیونی و ۱۵ قسط ۲۴ میلیون تومانی میشود.
فروشندهها برای جذب مشتری، آپشنهایی مثل تحویل خودرو پس از پیشپرداخت و اقساط بدون ضامن را جلوی دست میگذارند
خرید اقساطی این یکی بهشکلی است که فروشنده ۶۰ درصد مبلغ کل را بهاسم پیشپرداخت دریافت میکند و با احساب رقم اقساط و پیشپرداخت، بعد ۱۵ ماه روی هم ۶۳۰ میلیون تومان میگیرد.
ساینا دندهای یکی دیگر از ارزانترین سواریهای فعلی در بازار است. مدلهای صفرکیلومتر ساینا دندهای مثل کوییک دندهای قریب ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلیون به خریداران پیشنهاد میشوند. یکی از فروشندهها، اما ساینا دندهای دستدوم مدل ۱۴۰۰ را بهشکل نقد ۳۷۵ میلیون قیمت گذاشته و همزمان منتظر خریداری است که بتواند ۱۷۰ میلیون بهعنوان پیشپرداخت و روی هم ۲۶۴ میلیون تومان بهعنوان اقساط دوساله کنار بگذارد. قیمت ساینا دندهای که به شکل اقساط برای فروش گذاشته شده، نهایتا بعد ۲۴ ماه از آغاز بازپرداخت اقساط به ۴۳۴ میلیون تومان میرسد.
هایما S۷ توسط ایرانخودرو مونتاژ میشود و یکی از مدلهای دستدوم مدل ۱۴۰۱ با قیمت پایه یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون آگهی شده. حداقل رقم پیشپرداخت از سوی فروشنده ۸۸۰ میلیون تومان است و تعداد اقساط ۴۰ ماه درنظر گرفته شده. البته مبلغ اقساط از مشخص نشده و فروشنده به عبارت توافقی بسنده کرده. یا مثلا هیوندای توسان وارداتی مدل ۲۰۲۳ که با قیمت پایه پنج میلیارد و ۳۵۰ میلیون برای فروش گذاشته شده. این یکی سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان برای پیشپرداخت احتیاج دارد. تعداد اقساط ۱۲ ماه است و مبلغ اقساط نیز به شکل توافقی تعیین میشود.
رنو کپچر مدل ۲۰۱۵ قبل از ممنوعیت واردات خودرو در دهه ۹۰ پا به کشور گذاشت و یکی از همین مدلها با ۸۰ هزارکیلومتر کارکرد، با قیمت پایه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فروخته میشود. حداقل مبلغ پیشپرداخت این رنو کپچر ۷۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. اقساط ۱۸ ماهه اعلام شده از سوی فروشنده برای هر ماه ۴۰ میلیون تومان است. یعنی خریدار باید ۷۲۰ میلیون تومان طی یک سال و نیم کنار بگذار که با جمع این عدد با ۷۵۰ میلیون اولیه، خرید اقساطی خودرو حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تمام میشود.