تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

“تکنیک های طبیعی برای دور کردن پشه ها” • معرفی 10 گیاه ضد پشه

گیاهان ضد پشه از جمله راه‌های طبیعی و ایمن برای دورن کردن پشه‌ها و پیشگیری از نقل و انتقال بیماری‌های توسط آنها می‌باشند. از این جهت، انتخاب گیاهان مخصوصی که بوی تند‌تری از خود انتشار می‌دهند و پشه‌ها را دور کنند، می‌تواند برای حفظ سلامتی و راحتی خانواده مفید باشد. برخی از گیاهان معروف دورکننده پشه شامل نعنا، زنجبیل، آویشن، لیمو ترش، آلوئه ورا، رزماری، بابونه، لاوندر، گل محمدی، و مریم گلی می‌باشند. این گیاهان با داشتن خواص ضد میکروبی، ضد‌التهابی و رایحه مطبوع، به عنوان یک جایگزین طبیعی و ایمن برای روش‌های شیمیایی دور کننده پشه مورد توجه قرار گرفته‌اند. از این‌رو، استفاده از این گیاهان می‌تواند به عنوان یک راهکار طبیعی و کارآمد در جلوگیری از حمله پشه‌ها و بیماری‌های منتقله توسط آنها مورد توجه قرار گیرد.

گیاهان ضد پشه: آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که شب های طولانی را صرف خلاص شدن از شر پشه ها و مگس هایی کرده باشید و اجازه یه خواب خوب و آرام را به شما نمی دهند؟ راهکارهایتان نیز برا دور کردن شان کارساز نبوده و حسابی کلافه شده اید؟

بهار و تابستان به علت وجود گرما فصل فعالیت حشرات مختلف می باشد که حضورشان در منزل شما می تواند آرامش شما را به هم بزند و شما را مجاب کند به فکر راهکاری برای رفع این مشکل باشید. سموم شیمیایی بسیاری برای از بین بردن پشه و حشرات وجود دارد اما استفاده از آنها زمانبر است و ممکن است عوارض زیادی برای سلامت ما داشته باشند. یکی از راههای طبیعی برای دفع حشرات باغچه و از بین بردن پشه در منزل، گیاهان هستند که کاشتن آنها در باغچه و یا نگهداری از آنها در منزل آفات را به طور طبیعی دور می‌کند. اما چه گیاهانی از این ویژگی برخوردارند ؟!

۱۰ گیاه دورکننده پشه و حشرات از منزل

به نقل از گفتنی، گیاهان می توانند راه حلی عالی برای کاهش جمعیت پشه و مگس باشند. برخی از گیاهان معطر مانند رزماری، اسطوخودوس، ریحان یا شمعدانی در دور نگه داشتن این حشرات به طور طبیعی بسیار موثر هستند. این گیاهان را می توان در گلدان درون ساختمان نگهداری کرد و با توجه به نیاز هرگیاه به نور یا سایه محیط مورد نیازشان را فراهم کنید. در ادامه به معرفی گیاهان ضد پشه که شامل ۱۰ مورد موثر می باشند اشاره می کنیم.

۱. اسطوخودوس

رایحه‌ی محبوب اسطوخودوس در صابون‌ها، شمع‌ها و مواد شوینده وجود دارد. همچنین روغن اسطوخودوس برای بدن فواید زیادی دارد و به خواب بهتر و کاهش استرس کمک می‌کند. هر چقدر که ما بوی اسطوخودوس را دوست داریم پشه‌ها این بو را دوست ندارند. در واقع بوی اسطوخودوس چه تاز و چه خشک برای دور کردن پشه‌ها موثر است. اسطوخودوس همچنین مورچه‌ها و حتی جوندگان را نیز دور می‌کند. شما می‌توانید اسطوخودوس را در خارج یا داخل خانه به راحتی پرورش دهید. این گیاه مقاوم است و هوای گرم و آفتابی را ترجیح می‌دهد و در شرایط خشک نیز رشد می‌کند. در واقع این گیاه مقاوم به خشکی می‌تواند برای مدت طولانی بدون آب دوام بیاورد و در یخبندان نیز زنده بماند. اگر جای کاشت این گیاه را ندارید می‌توانید از روغن اسطوخودوس یا اسطوخودوس خشک شده استفاده کنید. این گیاه برای گربه و سگ سمی است.

۲. علف لیمو

چمن لیمو از خانواده گیاه Cymbopogon است و حاوی روغن سیترونلا است اما نباید با علف سیترونلا اشتباه گرفته شود. این چمن در گرما رشد می‌کند و تنها در یک فصل بلند می‌شود. این چمن زیبا و خوش عطر دافع آفات است و می‌توانید از آن در داخل آپارتمان نیز استفاده کنید و همزمان از عطر آن نیز لذت ببرید.

۳. رزماری

رزماری خاصیت‌های زیادی دارد. از روغن رزماری می‌توان برای تحریک رشد مو استفاده کرد. این گیاه در بیشتر محصولات پوستی یافت می‌شود. همچنین در پخت غذا بسیار کاربرد دارد و عطر خوبی به غذا‌ها می‌دهد. پشه‌ها این گیاه را دوست ندارند و از نزدیک شدن به این گیاه خودداری می‌کنند. در واقع رزماری می‌تواند انواع مگس‌ها و همچنین مورچه‌ها را دور کند. بنابراین برای دور کردن پشه‌ها و حشرات می‌توانید این گیاه را در اطراف خانه و باغچه‌ی خود بکارید. با شرایط مناسب می‌توان رزماری را در خارج از خانه یا در گلدان پرورش داد. هوای گرم و نور خورشید برای این گیاه بهتر است. بنابراین نباید آن را برای مدت طولانی در سایه نگه داشت. برای رشد این گیاه به خاک شنی با زهکشی خوب و آبیاری منظم نیاز است. از آنجایی که رزماری برای گربه‌ها و سگ‌ها سمی نیست، نگهداری آن در خانه حتی اگر حیوان خانگی دارید بی‌خطر است.

۴. گل همیشه بهار

گل همیشه بهار دارای رایحه ای قوی است که پشه ها، شپش های گیاهی، شته ها و خرگوش ها را دفع می‌کند. این گل زیبا مدت هاست که توسط کشاورزان استفاده می‌شود تا از خورده شدن محصولات میوه و سبزیجات آنها توسط آفات جلوگیری کند. این گل زیبا به نور نیاز دارد و در کنار گلهای دیگر منظره دلچسبی ایجاد می‌کند.

۵. مریم گلی

مریم گلی در کره، سس و همچنین گوشت و سبزیجات استفاده می‌شود و طعم خوبی به غذا‌ها می‌دهد. این گیاه پشه‌ها و مگس‌ها را نیز دفع می‌کند، به ویژه هنگامی که برگ‌های مریم گلی خشک شده و می‌سوزند و روغن گیاه به صورت بخار آزاد می‌شود حشرات را به سرعت دفع می‌کند. مریم گلی به راحتی رشد می‌کند و می‌توان آن را در داخل خانه یا بیرون کاشت. این گل دوستدار نور و آبیاری منظم است. برگ‌ها را قبل از گلدهی گیاه برای عطر و بوی بهتر برداشت کنید. مریم گلی برای گربه‌ها و سگ‌ها سمی نیست.

۶. نعنا

این گیاه معطر برای دفع طبیعی پشه ها بسیار عالی است. پیشنهاد می‌شود که آن را در گلدانی مجزا بکارید و سپس در خاک باغچه قرار دهید زیرا نعنا رشد سریعی دارد و به سرعت تمام باغچه را از آن خود می‌کند. علاوه بر عطر خوش و خاصیت پشه زدایی، نعنا برای چای و غذاهای تازه یک چاشنی عالی محسوب می‌شود.

۷. ریحان

ریحان نیز یکی از سبزیجات معطر برای دور کردن پشه ها و مگسها محسوب می‌شود. این سبزی خوش طعم با عطری که از خود ساطع می‌کند پشه ها را دور می‌کند و به عنوان چاشنی در انواع غذاها استفاده می‌شود.

۸. سیر

سیر و پیاز معمولا مواد اصلی آشپزی است. این بو‌ها هنگام پختن غذا بوی معطری دارند اما پشه‌ها این بو را دوست ندارند. سیر و پیاز به دلیل مقادیر بالای اسید سولفونیک بوی تندی می‌دهند و به طور طبیعی پشه‌ها را دفع می‌کنند. برای این که آفات را دفع کنید مقداری حبه سیر را برش دهید و در مناطق مختلف خانه قرار دهید.

۹. گل اطلسی

گلهای زیبا و روشن اطلسی می‌تواند بهترین محافظ برای باغ شما باشد. این گل زیبا انواع شته ها، کرم های گوجه فرنگی، آفات کدو حلوایی و انواع سوسک ها را دفع می‌کند. شیره‌ی آنها دارای رایحه ای است که حشرات را دفع می‌کند اما سبب جذب حلزون ها می‌شود ! این گلهای زیبا می‌تواند در باغ شما به زیبایی خودنمایی کند و علاوه بر دفع حشرات با گلهای خاص و رنگارنگ فضایی دلنشین برای شما خلق کند. آفتاب کامل و آبیاری هفتگی از نکات نگهداری برای شکوفا شدن گلهای اطلسی است.

۱۰. سنبل هندی

سنبل هندی نیز توانایی دفع حشرات موذی را دارد. روغن طبیعی موجود در این گیاه خاصیت ضد حشره‌ای دارد. در برخی از نقاط دنیا برگ‌های نازک این گیاه را برای خوش طعم کردن مرغ و گوشت استفاده می‌کنند. در ضمن از برگ‌های آن می‌توان برای خوش طعم کردن سالاد استفاده کرد.

نتیجه گیری

گیاهان یک جایگزین طبیعی بسیار موثر برای خلاص شدن از شر پشه ها و مگس ها هستند. انواع مختلفی از گیاهان وجود دارد که می توان از آنها برای دور نگه داشتن این حشرات استفاده کرد و در عین حال به محل زندگی شما رنگ و جذابیت ببخشد. پس می توانید با خیال آسوده از این گیاهان به جای سموم و آفت کش ها که برای انسان نیز می توانند مضر باشند استفاده کنید و سلامت خود و خانواده را به خطر نیندازید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!