تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

ورق گالوانیزه: از ابتدا تا انتها، همه چیز درباره این محصول پر کاربرد • مجله تصویر زندگی

ورق گالوانیزه یک نوع محصول فلزی است که از ورق های فولادی تولید می‌شود و سپس با پوششی از رویه ای از رویه آلومینیوم و رویه راه اندازی شده است. این نوع ورق ها به منظور مقاومت در برابر خوردگی و سایر عوامل خورنده استفاده می شود. غنی از ویژگی های فوق العاده ای است که ورق های گالوانیزه با خود به ارمغان می آورد، از جمله چاپ ترین آن ها عدم اکسیداسیون، چسبندگی رویه آلومینیوم به فولاد، مقاومت بالا در برابر ضربه و یا اصابت شدید حرارت بالا است. این محصول در صنایع مختلفی استفاده می شود از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، صنایع بسته بندی و آب و هواشناسی. این امر نشان از محبوبیت بالایی که ورق گالوانیزه در بازارهای مختلف دارد را نشان می دهد.

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، روش‌های متعددی جهت محافظت از سازه‌های فولادی به‌ کار گرفته می‌شود. یکی از این روش‌ها استفاده از ورق گالوانیزه است. این ورق به‌عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین انواع ورق‌های فولادی برای سازه‌ها به شمار می‌رود. خواص فیزیکی و شیمیایی آن‌ باعث شده تا به یکی از محصولات پرکاربرد تبدیل شود؛ در ادامه همراه ما بمانید تا به معرفی این محصول و مزایای آن، به صورت کامل بپردازیم.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه که گاهی با نام آهن گالوانیزه نیز شناخته می‌شود، به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید و به بازار عرضه می‌گردد. معمولا ورق‌های نورد گرم پس از تولید، تحت فرآیند خاصی گالوانیزه می‌شوند. به عبارت دیگر، در فرآیند تولید ورق گالوانیزه، متخصصان لایه نازکی از فلز روی (Zn) را بر سطح خارجی ورق قرار می‌دهند؛ گالوانیزاسیون یا روی‌اندود کردن، مقاومت ورق‌های فولادی را در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی افزایش خواهد داد.

انواع ورق گالوانیزه

همانطور که گفته شد، ورق‌های گالوانیزه با توجه به روش گالوانیزاسیون به دو نوع گرم و سرد تقسیم می‌شوند که در ادامه به صورت کامل به هر یک از آنها خواهیم پرداخت:

ورق گالوانیزه گرم:

این نوع ورق اساسا از طریق فرایند گالوانیزاسیون گرم تولید و در حمامی از عنصر روی مذاب ساخته می‌شود. در این روش، ابتدا ورق‌های فولادی در کوره‌ای تا دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد گرم خواهند شد. سپس، یک پوشش از فلز روی به صورت یک نوار پیوسته روی سطح فولادی ورق قرار داده می‌شود.

این پوشش با عبور ورق‌ها از حمام دارای روی مذاب و با سرعت حدود ۱۸۰ متر بر دقیقه ایجاد خواهد شد. در حمام، ورق فولادی به دور یک رول غوطه‌ور، پیچیده می‌شود و با فلز روی واکنش داده و یک پوشش چسبنده تشکیل می‌دهد. در مراحل پایانی، فولاد سرد شده و پوشش روی نیز بر سطح بیرونی ورق محکم می‌گردد.

ورق گالوانیزه سرد:

این نوع ورق از طریق فرآیند گالوانیزه الکتریکی یا آبکاری ساخته می‌شود. در این روش، عنصر روی به صورت الکترولیتی روی ورق فولادی رسوب می‌کند. چون در این فرآیند، دما به اندازه فرآیند نوع گرم به ورق فولادی اعمال نمی‌گردد، ساختار آن به دلیل دمای پایین در هنگام تولید دچار تغییر نمی‌شود و خواص یکنواختی را برای ورق فولادی ایجاد می‌کند.

باید توجه داشته باشید که این قطعات بسته به روش تولید متفاوتشان، انواع مختلفی دارند و قیمت ورق گالوانیزه نیز بسته به روش ساخت و میزان مواد به کار رفته در آن‌ متغیر خواهد بود.

ورق‌های گالوانیزه چه مزایایی دارند؟

سوال اساسی این است که چه ویژگی‌ها و مزایایی ورق گالوانیزه را به یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولات فولادی در صنایع مختلف تبدیل کرده است؟ از مهم‌ترین مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایداری بسیار عالی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی: این ویژگی باعث می‌شود ورق گالوانیزه در محیط‌های مختلف به‌خوبی مقاومت کند.ظاهر سطحی بسیار خوب: این محصولات دارای سطحی صاف و براق هستند که جذابیت ظاهری بالایی به آن‌ها می‌بخشد.شکل‌پذیری مناسب: این ورق‌ها به‌راحتی قابل شکل‌دهی هستند و در فرآیندهای مختلف کاربرد دارند.رنگ‌پذیری عالی: امکان رنگ‌آمیزی خوب این قطعات به کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف کمک می‌کند.قابلیت جوشکاری: این محصولات به‌راحتی قابل جوشکاری هستند، که این ویژگی در ساخت و تولید بسیار مفید است.درجه سختی بالا: این ورق‌ها مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه از خود نشان خواهند داد.هزینه تعمیر و نگهداری کم: این محصول در مقایسه با دیگر انواع ورق‌های فولادی هزینه نگهداری پایین‌تری دارد.هزینه ساخت کمتر: ساخت ورق‌های گالوانیزه در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی ارزان‌تر است.انعطاف‌پذیری بالا: این قطعات قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی دارند و در فرآیندهای گوناگون کاربرد دارند.

این ویژگی‌ها و مزایا باعث شده‌اند تا ورق‌های گالوانیزه در بسیاری از صنایع به‌عنوان یک انتخاب محبوب و مقرون‌به‌صرفه مورد استفاده قرار گیرند.

سخن آخر

در این مطلب، تمامی اطلاعات ضروری جهت شناخت ورق گالوانیزه را ارائه کرده‌ایم. همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین ویژگی این قطعات استحکام، دوام بالا و مقرون‌به‌صرفه بودن است. بنابراین برای داشتن سازه‌ای مقاوم و محکم، توصیه می‌شود از این محصول فولادی استفاده کنید.

از آنجایی که استعلام قیمت آن بر اساس نوسانات بازار و خرید در زمان مناسب اهمیت زیادی دارد می‌توان قیمت آن را از منابع معتبری چون پیوان دریافت کرد. همچنین می‌توانید جهت خرید ورق سیاه و دیگر مقاطع فولادی به وبسایت پیوان که از بهترین تامین کنندگان قطعات و ورق‌های فولادی به شمار می‌رود، مراجعه کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!