جوانان شورانگیز؛ جدایی غمانگیز سایپا از موتور تیبا
شرکت سایپا به تازگی اعلام کرده است که برند شاهین، با یک پروژه جدید به نام شاهین جوانان، قرار است با موتور N۲۰ به بازار عرضه شود. این محصول معرفی شده به عنوان یک نسخه ارتقا یافته از شاهین پلاس و به جای موتور TU۵، از موتور N۲۰ استفاده خواهد کرد.
موتور N۲۰، با حجم دو هزار سیسی، قدرت ۱۱۰ کیلو وات و گشتاور ۲۰۴ نیوتنمتر خروجی را تولید میکند که نشان میدهد این موتور، توانایی ارائه عملکردی نسبتا زیاد برای خودرو دارد.
هنوز اطلاعات دقیقی در مورد طراحی و ویژگیهای شاهین جوانان منتشر نشده است، اما احتمالا تغییراتی در ظاهر و قسمتهایی از خودرو اعم از رنگ بدنه، سپر، پنجره و چراغها اعمال خواهد شد.
همچنین، علاوه بر شاهین جوانان، انتظار میرود که سایپا از موتورهای دیگری همچون N۲۵ و M۱۶K برای مدلهای دیگری از خودروهایش مانند آریا و کوییک استفاده کند.
فرارو– شاهین جوانان انگار پروژه جدیدی از سوی سایپاست که البته مثل شاهین پلاس هنوز روی خط تولید نرفته است.
به گزارش فرارو؛ ۱۵ سال بعد رونمایی سایپا از موتور M۱۵، مدلهای زیادی مثل تیبا، کوییک، ساینا و خود شاهین با همین پیشرانه پا به خیابانهای گذاشتند و برخلاف وعده مدیران سایپا هنوز خبری از شاهین پلاس با موتور TU۵ نشده است. شاهین جوانان حالا حداقل در خبرها بهعنوان محصولی با موتور جدید معرفی میشود که موتوری تحت عنوان N۲۰ خواهد داشت.
خداحافظی با موتور تیبا جدی است؟
شاهین جوانان انگار با موتور معروف و قدیمی سایپا روی خط تولید نمیرود. از سال ۱۳۸۸ که سایپا موتور M۱۵ را روی تیبا SX امتحان کرد، سه محصول دیگر از این کارخانه تا همین الان با همین پیشرانه روانه بازار شدهاند.
تیبا تنها سواری سایپا با موتور M۱۵ نبود و وقتی اواسط دهه ۹۰ بحث تولید ساینا بهمیان آمد، از همین پیشرانه هزار و ۵۰۰ سیسی استفاده کردند. ساینا S بهعنوان نسخه فیسلیفت ساینا دندهای معمولی و با یکسری تغییر ظاهری و اضافه شدن چند آپشن با موتور M۱۵ بهفروش رسید.
کوییک دندهای سال ۹۷ بهاسم محصول جدید سایپا معرفی شد. این یکی، اما با همان موتور M۱۵ و البته اتاق جدید پا به بازار گذاشت و ساینا در طراحی نسخه اولیه شاهین هم بیخیال موتور M۱۵ نشد. محصولی که سال ۹۹ با وزن هزار و ۲۷۰ کیلوگرم یعنی تقریبا ۲۷۰ کیلو سنگینتر از تیبا به موتور M۱۵ البته از نوع توربوشارژ مجهز شد. اتفاقا از دید بخش قابل توجهی از کارشناسان بازار خودرو پاشنه آشیل شاهین همین موتور M۱۵ توربو بود و انگار خود سایپا هم به موضوع واقف بود.
شاهین پلاس نمونهای از پذیرش ضعف فنی، از سوی خود سایپاست. جایی که بهجای موتور M۱۵ توربو قرار به استفاده از موتور TU۵ ایرانخودرو شده تا قوای محرکه خودرو نسبت به نسخه اولیه چیزی حدود پنج درصد ارتقا پیدا کند. حالا قبل از اینکه پروژه شاهین پلاس سروشکل رسمی بگیرد و روی خط تولید برود، حرف از شاهین جدیدی بهمیان آمده و در خبرها اسم از شاهین جوانان شده است.
شاهین جوانان از کجا آمد؟
شاهین جوانان هنوز پروژه رسمی از سوی سایپا نیست و در خبرها از عرضه این خودرو با موتور N۲۰ صحبت شده است.
شاهین جوانان بهاسم تیپ اسپرت و ارتقایافته شاهین پلاس معرفی میشود که بهجای پیشرانهای در حد و اندازه TU۵، با موتور N۲۰ روی خط تولید میرود. موتور N۲۰ روی شاهین جوانان، با حجم دو هزار سیسی میتواند ۱۱۰ کیلو وات قدرت و ۲۰۴ نیوتنمتر گشتاور خروجی آزاد کند. پس تا اینجای کار میتوانیم تصور کنیم موتور شاهین جوانان با وجود حجم بیشتر، همان ۱۱۰ اسببخار موتور شاهین معمولی و شاهین پلاس را از خودش نشان میدهد و فقط ۱۴ درصد گشتاور خروجی بیشتر دارد.
شاهین جوانان با اینکه حتی تصاویر غیررسمی ندارد، اما گفته میشود با طراحی جدیدی نیست به شاهین معمولی روی خط تولید میرود. تغییر و تحولی درحد دو رنگ شدن بدنه یا تغییر سپر و جلو پنجره و شاید هم گرافیک چراغها.
شاهین جوانان البته تنها محصول جدید سایپا نیست و اگر اخبار و شایعات جنبه رسمی داشته باشند، باید بهجز موتور دو لیتری N۲۰، شاهد رونمایی از موتورهای دو هزار و ۵۰۰ سیسی N۲۵ و هزار و ۶۰۰ سیسی M۱۶K باشیم. موتورهایی که روی مدلهایی مثل آریا و کوییک و … سوار میشوند.