تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چگونه مشاوره آنلاین می‌تواند به شما کمک کند تا از اعتیاد خود فرار کنید؟ • ماهنامه زندگی به تصویر

برای ترک انواع اعتیاد، روش‌های مختلفی وجود دارد که رفتاردرمانی یکی از آن‌هاست. در این روش درمانی، اعتیاد به عنوان تکرار رفتاری تعریف می‌شود که شخص به دلایل روحی و روانی یا در اثر مصرف مواد مخدر شیمیایی از جمله شیشه، کراک، یا مخدرهایی مثل تریاک و ماری‌جوآنا دچار آن می‌شود و کنترلی روی تکرار عمل خود ندارد. هرچه زمان وابستگی فرد به مواد مخدر کوتاه‌تر باشد، شانس بهبودی کامل افزایش پیدا می‌کند. سم‌زدایی از بدن و ترک سوء‌مصرف مواد مخدر معمولا با مشکلاتی همراه است که فرد برای گذر از آن به راهنمایی‌های یک فرد آگاه و متخصص نیاز پیدا می‌کند. مشاوران روانشناسی اسنپ دکتر آماده‌اند تا در این راه به افرادی که تصمیم به ترک اعتیاد دارند کمک کنند.

روش‌های مشاوره برای ترک اعتیاد

مشاوره ابزاری حیاتی در فرایند ترک اعتیاد است و علاوه بر تداوم انگیزه، به فرد کمک می‌کند تا اعتماد به نفس لازم برای ترک وابستگی به مواد مخدر و بازگشت به زندگی عادی را به‌دست آورد. گرچه روش‌های مطلوب ترک اعتیاد از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما اغلب افراد برای اینکه اعتماد به نفس اجرای این تصمیم را به دست بیاورند، به حضور دکتر ترک اعتیاد انلاین در کنار خود نیاز دارند. حتی افراد برای آنکه بتوانند برای ترک اعتیاد آمادگی پیدا کنند یا بعد از ترک اعتیاد، خانواده برای پذیرش آنها آمادگی لازم را داشته باشد به کمک مشاور نیاز دارند. دریافت این خدمات مشاوره‌ای از طریق مشاوره آنلاین با پزشکان و روانشناسان اسنپ دکتر نیز امکان‌پذیر است. برخی از انواع مشاوره در زمینه ترک اعتیاد عبارتند از:

آماده‌سازی برای ترک اعتیاد: این مشاوره به فرد کمک می‌کند تا آمادگی ذهنی لازم برای ترک سوء‌مصرف مواد مخدر را به دست بیاورد و در طول فرایند ترک، حمایت لازم را دریافت کند.درمان شناختی رفتاری: این روش فرد را تشویق می‌کند تا ولع و اشتیاق مصرف مخدر را کنترل و این وسوسه را مدیریت کند.مشاوره خانوادگی: این مشاوره به خانواده‌ها کمک می‌کند تا در فرآیند بهبودی فرد معتاد نقش فعالی داشته باشند. مدیریت استرس و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی: افراد با کمک این مشاوره می‌توانند استرس را مدیریت کنند و مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشند. شناسایی و مدیریت عوامل موثر بر اعتیاد: فرد از طریق این مشاوره یاد می‌گیرد که چطور عواملی را که ممکن است باعث اعتیاد شوند شناسایی و آن‌ها را مدیریت کند.تقویت عزت نفس و مدیریت حوادث استرس‌زا: این مشاوره به فرد کمک می‌کند تا عزت نفس خود را تقویت و راه‌های مثبتی برای مدیریت شرایط پر استرس پیدا کند.

زمان مناسب برای دریافت مشاوره آنلاین ترک اعتیاد

مشاوره قرار است در تنگناهای مسیر ترک اعتیاد به افراد کمک کند و در طی عبور از این مسیر نه چندان ساده، همراهشان باشد. پس اینکه چه زمانی بهترین زمان برای دریافت مشاوره است را خود فرد تعیین می‌کند؛ هرکجا که فرد به کمک و راهنمایی یک مشاور با تجربه نیاز داشته باشد بهترین زمان برای شروع دریافت مشاوره است.

به یاد داشته باشید که حمایت‌های روانی و نیاز به مشاوره برای فردی که قصد ترک اعتیاد را دارد، تنها به دوره شروع ترک مواد مخدر خلاصه نمی‌شود؛ قبل از ترک، تصمیم برای شروع ترک، حین ترک، بعد از ترک و دوره بازگشت به زندگی عادی دوره‌های زمانی مختلفی هستند که افراد نیاز به مشاوره و حمایت دارند. در تمام این مراحل، استفاده از مشاوره آنلاین می‌تواند مزایای زیادی برای فرد داشته باشد.

مشاوره قبل از ترک اعتیاد

کم شدن اعتماد به نفس در افرادی که اعتیاد به مخدر را تجربه می‌کنند اتفاق رایجی است. طرد شدن از خانواده و دوستان و محیط کار، انگ‌های اجتماعی، بروز رفتارهای غیر قابل کنترل و تغییر در حالت چهره و بدن از جمله دلایلی هستند که اعتماد به نفس این افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد برای یادآوری هویتی که قبل از مصرف مخدر داشتند و به دست آوردن اعتماد به نفس بازگشت به زندگی عادی، در این مرحله نیاز به مشاوره پیدا می‌کنند.

مشاوره برای شروع ترک

تصمیم برای ترک اعتیاد تصمیم مهم و سختی برای یک فرد دچار سوء‌مصرف به شمار می‌رود. این تصمیم زمانی منجر به موفقیت می‌شود که فرد عمیقا به دنبال ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی معمولی باشد. یک مشاور برای به دست آوردن این آمادگی، به افراد درگیر اعتیاد کمک می‌کند.

مشاوره در دوران ترک اعتیاد

دوره ترک اعتیاد برای افراد با علائمی از جمله دردهای بدنی، تغییر در خلق و خو، بی‌قراری، حساس شدن به رفتار دیگران و … همراه می‌شود. برای مدیریت این احساسات و داشتن انگیزه کافی برای ادامه مسیر، حضور یک مشاور با تجربه می‌تواند موثر باشد.

مشاوره بعد از ترک اعتیاد

ثابت قدم بودن در ترک اعتیاد، می‌تواند به مراتب سخت‌تر از ترک اعتیاد باشد؛ این را افرادی که بارها و بارها ترک را تجربه کرده ولی باز هم به سمت سوءمصرف کشیده شده‌اند تصدیق می‌کنند. اغلب افراد برای بازگشت به زندگی عادی، پذیرفته شدن دوباره در جامعه، به دست آوردن شغل، جایگاه و اعتبار اجتماعی با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. مشاوره به افراد در این مرحله کمک می‌کند که واقعیت‌ها را درباره خود بپذیرند و از ناملایمتی‌های این دوره هم گذر کنند.

دوره بازگشت به زندگی عادی

بسیاری از افرادی که اعتیاد را تجربه کرده‌اند از «لغزش» دوباره و گرفتار شدن در دام اعتیاد هراس دارند و این حس تا مدت‌های طولانی بعد از ترک کامل مخدر همراه آن‌هاست. از طرفی محرک‌های بیرونی زیادی هستند که آن‌ها را به سمت تجربه دوباره اعتیاد سوق می‌دهد. به همین دلیل احساس حضور دائمی یک مشاور با تجربه و آگاه برای این افراد دلگرمی بزرگی است چراکه می‌دانند در بزنگاه‌ها و سختی‌ها می‌توانند قبل از هر تصمیمی با مشاور صحبت کرده و از او راهنمایی بخواهند.

مزایای مشاوره آنلاین برای ترک اعتیاد

علاوه بر خواست و اراده فرد برای ترک اعتیاد، حمایت نزدیکان و دسترسی آسان به یک مشاور با تجربه می‌تواند مسیر ترک را برای هر فردی هموارتر کند. مشاوره آنلاین مزیت‌هایی دارد که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این روش مشاوره برای طی فرایند بهبودی استفاده کنند. مشاوره آنلاین، با ارائه راه‌های نوین و دسترس‌پذیر، می‌تواند گزینه‌ای مفید برای افرادی باشد که به دنبال راهی برای مقابله با اعتیاد هستند. برخی از مهمترین مزایای استفاده از مشاوره آنلاین اسنپ دکتر برای ترک اعتیاد عبارتند از:

دسترسی آسان به مشاوره در هر زمان: در هر زمان از شبانه روز می‌توانید بدون مراجعه به کلینیک یا مطب، به روانشناس متخصص دسترسی داشته باشید و مشاوره آنلاین دریافت کنید.حفظ حریم خصوصی: در مشاوره آنلاین در صورت تمایل، هویت شما برای روانشناس فاش نمی‌شود و همواره مکالمه شما با مشاور محرمانه باقی می‌ماند.بیان مشکلات بدون ترس از قضاوت شدن: گرچه دوستان و خانواده می‌توانند نقش موثری در انگیزه فرد برای ترک اعتیاد داشته باشند، اما نگرانی از قضاوت آن‌ها یکی از دلایل عدم تمایل افراد به دریافت مشورت از نزدیکان است. یک روانشناس حرفه‌ای صحبت‌های مراجع را می‌شنود و او را قضاوت نمی‌کند. در مشاوره آنلاین شما می‌توانید با روانشناسان متخصص ترک اعتیاد بدون افشای هویت خود در ارتباط باشید.مشاوره با روانشناسان مطمئن: فعالیت غیر کارشناسی برخی از افراد در موسسات ترک اعتیاد، باعث شده تا افرادی که تجربه‌های پیشین ترک اعتیاد به کمک افراد غیر متخصص را داشته‌اند انگیزه خود را از دست بدهند. همه پزشکان و مشاورانی که در اسنپ دکتر فعالیت می‌کنند دارای مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح برای ارائه این مشاوره‌ها هستند. همچنین قبل از آغاز فعالیت آن‌ها در اسنپ دکتر، مهارت و صلاحیت کاری آن‌ها در چند مرحله توسط کارشناسان اسنپ دکتر بررسی می‌شود.تشخیص ساده‌تر مشکل: تحقیقات نشان داده افراد معمولاً هنگام برقراری ارتباط از طریق تلفن یا سایر روش‌های غیر حضوری، احساس شجاعت بیشتری برای بیان مشکلاتشان دارند که به روانشناس برای تشخیص ساده‌تر مشکل مراجع کمک می‌کند.صرفه‌جویی در وقت و هزینه: مشاوره آنلاین با روانشناس مقرون به صرفه‌تر از مشاوره حضوری است؛ چون این روش هزینه‌ کمتری دارد. همچنین لازم نیست زمان زیادی را برای رسیدن به مطب یا در سالن انتظار صرف کنید.ارتباط با روانشناس در زمان اوج هیجان منفی یا تصمیم برای مصرف دوباره: وقتی هیجان منفی بر ما غالب می‌شود، بهترین کار این است که درباره این حس و هیجان منفی از جمله اندوه شدید، خشم، افسردگی یا حتی تصمیم برای مصرف دوباره مواد مخدر با فردی امن حرف بزنیم و از او  کمک بخواهیم. مشاوره آنلاین می‌تواند در این مواقع اضطراری کمک حالمان باشد.

اگر به کمک و راهنمایی روانشناسان متخصص در حوزه اعتیاد نیاز دارید، مشاوران اسنپ دکتر در دسترس شما هستند. در صورت نیاز به دکتر ترک اعتیاد انلاین کافی است به اپلیکیشن یا سایت اسنپ دکتر مراجعه کنید و بعد از انتخاب روانشناس مورد نظر خود، با او مشاوره ترک اعتیاد تلفنی و متنی از اسنپ دریافت کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!