تکامل قیمتها: جدول جذاب بلیط هواپیما داخلی در سال ۱۴۰۳ • مجله تصویر زندگی
قیمت بلیط هواپیما سال ۱۴۰۳
مبدامقصدنرخ بلیط (ریال)(با احتساب مالیات و عوارض متعلقه)تهراناراک۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهراناردبیل۲۱,۰۷۹,۰۰۰تهرانارومیه۲۵,۰۷۵,۰۰۰تهراناصفهان۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهراناهواز۲۴,۰۷۶,۰۰۰تهرانایرانشهر۳۵,۰۶۵,۰۰۰تهرانایلام۲۳,۰۷۷,۰۰۰تهرانآبادان۲۵,۵۷۵,۰۰۰تهرانبجنورد۲۵,۰۷۵,۰۰۰تهرانبحرگان۲۷,۰۷۳,۰۰۰تهرانبم۳۲,۰۶۸,۰۰۰تهرانبندرعباس۳۲,۵۶۸,۰۰۰تهرانبندرلنگه۳۲,۵۶۸,۰۰۰تهرانبوشهر۲۷,۰۷۳,۰۰۰تهرانبیرجند۲۸,۰۷۲,۰۰۰تهرانپارس آباد۲۴,۰۷۶,۰۰۰تهرانتبریز۲۴,۰۷۶,۰۰۰تهرانجهرم۲۹,۰۷۱,۰۰۰تهرانجیرفت۳۲,۰۶۸,۰۰۰تهرانچابهار۳۶,۰۶۴,۰۰۰تهرانخارک۲۶,۰۷۴,۰۰۰تهرانخرم آباد۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانخوی۲۵,۵۷۵,۰۰۰تهراندزفول۲۲,۰۷۸,۰۰۰تهرانرامسر۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانرشت۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانرفسنجان۲۶,۰۷۴,۰۰۰تهرانزابل۳۲,۵۶۸,۰۰۰تهرانزاهدان۳۳,۰۶۷,۰۰۰تهرانزنجان۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانساری۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانسبزوار۲۵,۰۷۵,۰۰۰تهرانسمنان۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانسنندج۲۱,۰۷۹,۰۰۰تهرانسهند۲۳,۰۷۷,۰۰۰تهرانسیرجان۲۸,۰۷۲,۰۰۰تهرانسری۳۳,۰۶۷,۰۰۰تهرانشاهرود۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانشهرکرد۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانشیراز۲۶,۰۷۴,۰۰۰تهرانطبس۲۴,۰۷۶,۰۰۰تهرانعسلویه۳۱,۰۶۹,۰۰۰تهرانقشم۳۲,۵۶۸,۰۰۰تهرانکرمان۲۸,۰۷۲,۰۰۰تهرانکرمانشاه۲۱,۰۷۹,۰۰۰تهرانکیش۳۲,۵۶۸,۰۰۰تهرانکلاله۲۱,۰۷۹,۰۰۰تهرانگچساران۲۵,۰۷۵,۰۰۰تهرانگرگان۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانلار۳۱,۰۶۹,۰۰۰تهرانلامرد۳۱,۰۶۹,۰۰۰تهرانلاوان۳۲,۵۶۸,۰۰۰تهرانماکو۲۵,۵۷۵,۰۰۰تهرانماهشهر۲۵,۰۷۵,۰۰۰تهرانمسجد سلیمان۲۲,۰۷۸,۰۰۰تهرانمشهد۲۷,۰۷۳,۰۰۰تهراننوشهر۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانهمدان۲۰,۰۸۰,۰۰۰تهرانیاسوج۲۵,۰۷۵,۰۰۰تهرانیزد۲۳,۰۷۷,۰۰۰تهرانسرخس۳۰,۰۷۰,۰۰۰پیام(کرج)اهواز۲۴,۰۷۶,۰۰۰پیام(کرج)کیش۳۲,۵۶۸,۰۰۰پیام(کرج)یزد۲۴,۰۷۶,۰۰۰پیام(کرج)چابهار۳۶,۰۶۴,۰۰۰پیام(کرج)آبادان۲۵,۵۷۵,۰۰۰مشهدپیام(کرج)۲۸,۰۷۲,۰۰۰اراکبندرعباس۳۲,۰۶۸,۰۰۰اراکعسلویه۲۸,۰۷۲,۰۰۰اردبیلدزفول۲۵,۵۷۵,۰۰۰اصفهانارومیه۲۸,۰۷۲,۰۰۰اصفهاناهواز۲۰,۰۸۰,۰۰۰اصفهانایلام۲۳,۰۷۷,۰۰۰اصفهانآبادان۲۱,۰۷۹,۰۰۰اصفهانبحرگان۲۱,۰۷۹,۰۰۰اصفهانبندرعباس۲۷,۰۷۳,۰۰۰اصفهانبوشهر۲۱,۰۷۹,۰۰۰اصفهانتبریز۲۸,۰۷۲,۰۰۰اصفهانچابهار۳۴,۰۶۶,۰۰۰اصفهانخارک۲۱,۰۷۹,۰۰۰اصفهاندزفول۲۰,۰۸۰,۰۰۰اصفهانرامسر۲۳,۰۷۷,۰۰۰اصفهانرشت۲۴,۰۷۶,۰۰۰اصفهانزاهدان۳۱,۰۶۹,۰۰۰اصفهانساری۲۲,۰۷۸,۰۰۰اصفهانسیری۲۸,۰۷۲,۰۰۰اصفهانعسلویه۲۵,۰۷۵,۰۰۰اصفهانقشم۲۷,۰۷۳,۰۰۰اصفهانکرمان۲۵,۰۷۵,۰۰۰اصفهانکرمانشاه۲۲,۰۷۸,۰۰۰اصفهانکیش۲۶,۰۷۴,۰۰۰اصفهانلاوان۲۵,۵۷۵,۰۰۰اصفهانماهشهر۲۰,۰۸۰,۰۰۰اصفهانرفسنجان۲۳,۰۷۷,۰۰۰اصفهانسیرجان۲۴,۰۷۶,۰۰۰اهوازبندرعباس۳۰,۰۷۰,۰۰۰اهوازبوشهر۲۰,۰۸۰,۰۰۰اهوازرشت۲۵,۵۷۵,۰۰۰اهوازساری۲۶,۰۷۴,۰۰۰اهوازعسلویه۲۵,۰۷۵,۰۰۰اهوازیزد۲۴,۰۷۶,۰۰۰اهوازرفسنجان۲۶,۰۷۴,۰۰۰اهوازسیرجان۲۶,۰۷۴,۰۰۰اهوازکیش۲۷,۰۷۳,۰۰۰اهوازقشم۳۰,۰۷۰,۰۰۰ایرانشهرسیرجان۲۴,۰۷۶,۰۰۰ایلاممشهد۳۴,۰۶۶,۰۰۰ایلامنوشهر۲۵,۰۷۵,۰۰۰بندرعباسابوموسی۲۰۰۸۰۰۰بندرعباسآبادان۳۰,۰۷۰,۰۰۰بندرعباسبندرلنگه۲۰,۰۸۰,۰۰۰بندرعباسجاسک۲۰,۸۰۰,۰۰۰بندرعباسچابهار۲۳,۰۷۷,۰۰۰بندرعباسرشت۳۵,۰۶۵,۰۰۰بندرعباسزاهدان۲۴,۰۷۶,۰۰۰بندرعباسساری۳۳,۰۶۷,۰۰۰بندرعباسکیش۲۰,۰۸۰,۰۰۰بندرعباسکرمان۲۰,۰۸۰,۰۰۰بندرعباسکرمانشاه۳۴,۰۶۶,۰۰۰بندرعباسگرگان۳۳,۰۶۷,۰۰۰بندرعباسیزد۲۴,۰۷۶,۰۰۰بندرعباستبریز۳۶,۰۶۴,۰۰۰تبریزاهواز۲۸,۰۷۲,۰۰۰تبریزساری۲۵,۵۷۵,۰۰۰تبریزگرگان۲۷,۰۷۳,۰۰۰تبریزآبادان۳۰,۰۷۰,۰۰۰تبریزکیش۳۶,۰۶۴,۰۰۰رشتاردبیل۲۰,۰۸۰,۰۰۰رشتارومیه۲۱,۰۷۹,۰۰۰رشتتبریز۲۰,۰۸۰,۰۰۰رشتعسلویه۳۳,۰۶۷,۰۰۰رشتقشم۳۵,۰۶۵,۰۰۰رشتکیش۳۵,۰۶۵,۰۰۰رشتگرگان۲۱,۰۷۹,۰۰۰زابلگرگان۳۱,۰۶۹,۰۰۰زاهدانایرانشهر۲۰,۰۸۰,۰۰۰زاهدانبیرجند۲۱,۰۷۹,۰۰۰زاهدانچابهار۲۲,۰۷۸,۰۰۰زاهدانکرمان۲۰,۸۰۰,۰۰۰زاهدانگرگان۳۲,۵۶۸,۰۰۰ساریچابهار۳۶,۰۶۴,۰۰۰سیریخارک۲۵,۰۷۵,۰۰۰شیرازاصفهان۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازاهواز۲۱,۰۷۹,۰۰۰شیرازآبادان۲۱,۰۷۹,۰۰۰شیرازبحرگان۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازبندرعباس۲۲,۰۷۸,۰۰۰شیرازبندرلنگه۲۱,۰۷۹,۰۰۰شیرازبوشهر۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازتبریز۳۳,۰۶۷,۰۰۰شیرازچابهار۳۱,۰۶۹,۰۰۰شیرازخارک۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازرامسر۲۹,۰۷۱,۰۰۰شیرازرشت۳۰,۰۷۰,۰۰۰شیراززاهدان۲۸,۰۷۲,۰۰۰شیرازسیری۲۲,۰۷۸,۰۰۰شیرازعسلویه۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازقشم۲۲,۰۷۸,۰۰۰شیرازکرمان۲۲,۰۷۸,۰۰۰شیرازکرمانشاه۲۷,۰۷۳,۰۰۰شیرازکیش۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازلار۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازلامرد۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازلاوان۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازماهشهر۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازمشهد۳۲,۰۶۸,۰۰۰شیرازیزد۲۰,۰۸۰,۰۰۰شیرازارومیه۳۳,۰۶۷,۰۰۰شیرازدزفول۲۳,۰۷۷,۰۰۰شیرازساری۲۸,۰۷۲,۰۰۰شیرازنوشهر۲۸,۰۷۲,۰۰۰عسلویهخارک۲۰,۰۸۰,۰۰۰عسلویهماهشهر۲۳,۰۷۷,۰۰۰عسلویهگرگان۳۲,۵۶۸,۰۰۰عسلویهکرمانشاه۳۱,۰۶۹,۰۰۰عسلویهتبریز۳۶,۰۶۴,۰۰۰عسلویهساری۳۲,۵۶۸,۰۰۰کرمانایرانشهر۲۳,۰۷۷,۰۰۰کرمانقشم۲۰,۰۸۰,۰۰۰کرماناهواز۲۸,۰۷۲,۰۰۰کرمانتبریز۳۶,۰۶۴,۰۰۰کرمانشاهبوشهر۲۶,۰۷۴,۰۰۰کرمانشاهقشم۳۴,۰۶۶,۰۰۰کرمانشاهکیش۳۳,۰۶۷,۰۰۰کیشهمدان۳۲,۵۶۸,۰۰۰کیشاراک۳۱,۰۶۹,۰۰۰کیشارومیه۳۶,۰۶۴,۰۰۰کیشساری۳۳,۰۶۷,۰۰۰کیشسیرجان۲۰,۰۸۰,۰۰۰کیشعسلویه۲۰,۰۸۰,۰۰۰کیشقشم۲۰,۰۸۰,۰۰۰کیشلار۲۰,۰۸۰,۰۰۰کیشلامرد۲۰,۰۸۰,۰۰۰کیشیزد۲۵,۰۷۵,۰۰۰کیشبوشهر۲۱,۰۷۹,۰۰۰کیشآبادان۲۶,۰۷۴,۰۰۰کیشچابهار۲۵,۵۷۵,۰۰۰کیشزنجان۳۴,۰۶۶,۰۰۰کیشگرگان۳۳,۰۶۷,۰۰۰کیشکرمان۲۳,۰۷۷,۰۰۰مشهداراک۳۲,۰۶۸,۰۰۰مشهداردبیل۳۲,۵۶۸,۰۰۰مشهدارومیه۳۵,۰۶۵,۰۰۰مشهداصفهان۲۹,۰۷۱,۰۰۰مشهداهواز۳۳,۰۶۷,۰۰۰مشهدآبادان۳۵,۰۶۵,۰۰۰مشهدبجنورد۲۰,۰۸۰,۰۰۰مشهدبندرعباس۳۲,۵۶۸,۰۰۰مشهدبوشهر۳۳,۰۶۷,۰۰۰مشهدبیرجند۲۰,۰۸۰,۰۰۰مشهدتبریز۳۴,۰۶۶,۰۰۰مشهدجهرم۳۲,۵۶۸,۰۰۰مشهدچابهار۳۴,۰۶۶,۰۰۰مشهدخرم آباد۳۳,۰۶۷,۰۰۰مشهددزفول۳۳,۰۶۷,۰۰۰مشهدرامسر۲۸,۰۷۲,۰۰۰مشهدرشت۳۰,۰۷۰,۰۰۰مشهدرفسنجان۲۷,۰۷۳,۰۰۰مشهدزابل۲۵,۰۷۵,۰۰۰مشهدزاهدان۲۷,۰۷۳,۰۰۰مشهدزنجان۳۲,۰۶۸,۰۰۰مشهدساری۲۵,۰۷۵,۰۰۰مشهدسمنان۲۵,۰۷۵,۰۰۰مشهدسیرجان۲۹,۰۷۱,۰۰۰مشهدشاهرود۲۱,۰۷۹,۰۰۰مشهدشهرکرد۳۱,۰۶۹,۰۰۰مشهدطبس۲۰,۰۸۰,۰۰۰مشهدعسلویه۳۴,۰۶۶,۰۰۰مشهدقشم۳۳,۰۶۷,۰۰۰مشهدکرمان۲۶,۰۷۴,۰۰۰مشهدکرمانشاه۳۴,۰۶۶,۰۰۰مشهدکیش۳۴,۰۶۶,۰۰۰مشهدکاشان۲۸,۰۷۲,۰۰۰مشهدگرگان۲۲,۰۷۸,۰۰۰مشهدلار۳۲,۵۶۸,۰۰۰مشهدلامرد۳۴,۰۶۶,۰۰۰مشهدماهشهر۳۴,۰۶۶,۰۰۰مشهدنوشهر۲۶,۰۷۴,۰۰۰مشهدهمدان۳۲,۵۶۸,۰۰۰مشهدیزد۲۶,۰۷۴,۰۰۰آبادانرفسنجان۲۷,۰۷۳,۰۰۰آبادانسیرجان۲۶,۰۷۴,۰۰۰چابهارقشم۲۲,۰۷۸,۰۰۰قشمگرگان۳۶,۰۶۴,۰۰۰گرگانچابهار۳۶,۰۶۴,۰۰۰اهوازخارک۲۰,۰۸۰,۰۰۰بندرعباسلامرد۲۰,۰۸۰,۰۰۰سیریلامرد۲۰,۰۸۰,۰۰۰خارکبوشهر۲۰,۰۸۰,۰۰۰
جزئیات افزایش قیمت بلیط هواپیما
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: نرخهای فعلی بلیت هواپیما که در بازار است با توجه به اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین می شود، مورد تایید ما نیست و معتقدیم آزادسازی باعث میشود نرخهای جدید از نرخی که در بازار سیاه است، کمتر شود.
مقصود اسعدی سامانی، در خصوص آزادسازی نرخ بلیط هواپیما اظهار کرد: رای دیوان عدالت در خصوص آزادسازی نرخگذاری بلیط هوایپما تاکیدی بر اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه است که در برنامه ششم توسعه نیز بر اجرای آن تاکید شده است.
وی افزود: آزادسازی قیمت بلیط هواپیما از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ اجرایی شد و اثرات مثبتی برای زندگی مردم داشت؛ به طوری که سال ۱۳۹۴ معادل ۱۷ میلیون مسافر داخلی داشتیم که این عدد در سال ۱۳۹۷ به ۲۴ میلیون نفر رسید؛ این یعنی آزادسازی نرخ باعث افزایش جابجایی مسافران شد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی کشور با بیان اینکه بعد از ورود دولت به این بخش و قیمتگذاری دستوری، شاهد کاهش تعداد مسافران بودیم و سال گذشته حدود ۱۸ میلیون مسافر داخلی جابجا شد، اظهار کرد: زمانی که آزادسازی اتفاق افتاد اقشار مختلفی از مردم توانستند از حمل ونقل هوایی استفاده کنند اما مسئولان به خیال خود با دستوری کردن قیمت میتوانند قیمتها را ثابت نگه دارند و این باعث شد هم مردم متضرر شوند و هم شرکتهای هواپیمایی نتوانند نقدینگی لازم را به دست بیاورند و خدمات خود را افزایش دهند. از طرفی ناوگان کشور کاهش پیدا کرد و برخی از هواپیماها هم زمینگیر شدند.
به گفته وی، هواپیماهایی در کشور موجود است که اگر نقدینگی وجود داشت شرکتها میتوانستند دوباره آنها را وارد شبکه کنند.
اسعدی سامانی تصریح کرد: در نهایت شرکتها به دلیل مشکلات موجود به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان نیز رسیدگی کرد و رای را به نفع شرکتهای هواپیمایی صادر کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منجر به افرایش چندبرابری قیمت آن نخواهد شد؟ گفت: شرکتهای هواپیمایی در نرخگذاری نیز بر اساس عوامل موثر در قیمت تمام شده که شامل هزینههای تعمیرات، چکهای دورهای، هزینههای پرواز، سوخت، بیمه، خدمات زمینی و …. قیمت را تعیین می کنند. سقفی نیز مشخص خواهد شد که فراتر از آن در بازار نرود و انجمن نیز بر شرکتها نظارت خواهد کرد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به اینکه آنچه در قیمت فعلی بلیت لحاظ شده قیمت سوخت بر اساس ۶٠٠ تومان است، گفت: شرکتها حتی یک ریال سود هم از بابت این سوخت بهرهمند نمیشوند و این در واقع یارانه دولت به مردم است. اینکه برخی از مسئولان مطرح میکنند که شرکتها سود چند هزار میلیاردی بابت سوخت هواپیما دارند، اینگونه نیست.
وی عنوان کرد: انجمن نظرات خود را به دولت اعلام کرده که تاثیر تغییر قیمت سوخت بر قیمت تمام شده هر ساعت صندلی چقدر است و چناچه دولت هر تصمیمی بگیرد شرکتها از آن تبعیت میکنند.
اسعدی سامانی در ادامه گفت: قیمت بلیت هواپیما پس از آزادسازی چندین برابر نخواهد شد. آن چیزی که به سازمان هواپیمایی در سال گذشته اعلام کردیم نرخ ۵۱ دلار برای هر ساعت صندلی بود ولی شورای عالی هواپیمایی با ۴۱ دلار با نرخ مرکز مبادله هر دلار ۴۵ هزار تومان به جمعبندی رسید. در حالیکه این ارز هم به درستی و به صورت کامل به شرکتها تعلق نمیگیرد و آنها مجبورند هزینههای خود را از طریق دیگر تامین کنند.
وی با بیان اینکه نرخهایی که در بازار است با توجه به اینکه توسط عوامل بازار سیاه تعیین میشود مورد تایید ما نیست، اظهار کرد: نرخهای جدیدی که شرکتها اعلام میکنند، پایینتر از نرخهای موجود در بازار است. معتقدیم آزادسازی باعث میشود حتی نرخها از نرخی که در بازار سیاه است کمتر شود. شرکتها باتوجه به اینکه برنامهریزی پرواز دارند باید صندلی های خود را عرضه کنند و اگر عرضه صورت نگیرد، ضرر خواهند کرد تلاش میکنند در بازار قیمتهای خود را به نوعی تعیین کنند که بتوانند تمام صندلیها خود را تکمیل و نرخهای خود را تعدیل کنند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پایان گفت: شرکتها در روزهای آینده نرخهای خود را روی سایتهایشان بارگذاری خواهند کرد و در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.