تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سیب زمینی: ستاره شاملایی به سبک خاص من!

سیب زمینی خلالی آب پز و سرخ شده، یکی از روش‌های محبوب برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده است. این روش طعمی متفاوت و بافتی منحصر به فرد به سیب زمینی سرخ کرده می‌دهد. در این مقاله از تک فانبلاگ طرز تهیه این نوع سیب زمینی سرخ کرده را به صورت مرحله به مرحله و همراه با نکات مهم آن به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم جهت تهیه سیب زمینی سرخ کرده خانگی

مواد لازم جهت تهیه سیب زمینی سرخ کرده خانگی به شرح زیر است:

سیب زمینی متوسط۲ عددروغن سرخ کردنیبه مقدار لازمنمک و فلفل سیاهبه مقدار لازمپودر پاپریکا (اختیاری)به مقدار لازمآرد ذرت۲ قاشق غذاخوریپودر سیر۱ قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه سیب زمینی سرخ کرده خانگی

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه و تهیه نهایی این سیب زمینی ۳۰-۴۰ دقیقه است.مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است.درجه سختی تهیه این سیب زمینی در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مرحله اول: آماده سازی سیب زمینی ها

سیب زمینی ها را خوب بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید.

سیب زمینی ها را به صورت خلالی با ضخامت دلخواه (حدود ۱ سانتیمتر) برش بزنید.

سیب‌زمینی‌های خلالی را به مدت ۳۰ دقیقه در آب سرد خیس کنید تا نشاسته اضافی آنها گرفته شود.

پس از ۳۰ دقیقه، سیب زمینی ها را آبکش کرده و با استفاده از حوله آشپزخانه یا دستمال کاغذی به طور کامل خشک کنید.

مرحله دوم: آب پز کردن سیب زمینی‌ها

در یک قابلمه، آب را به جوش برسانید. مقداری نمک به آب جوش اضافه کنید.

سیب‌زمینی‌های خشک شده را به آب جوش اضافه کنید و به مدت ۲ تا ۴ دقیقه بجوشانید تا کمی نرم شوند. سیب زمینی ها را زیاد آب پز نکنید، زیرا ممکن است له شوند.

سیب‌زمینی‌های آب پز شده را با یک کفگیر مشبک از آب خارج کرده و آب اضافی آن‌ها را بگیرید.

سیب‌زمینی‌های آب پز شده را روی یک سینی یا پارچه تمیز پهن کنید تا خنک شوند.

مرحله سوم: مزه دار کردن سیب‌زمینی‌ها

سیب‌زمینی‌های آب پز شده را در یک کاسه بزرگ بریزید.

آرد ذرت، نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و پودر سیر را به سیب‌زمینی‌ها اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید تا همه سیب‌زمینی‌ها به طور یکسان مزه دار شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیب زمینی لیمویی

مرحله چهارم: سرخ کردن سیب‌زمینی‌ها

در یک قابلمه یا تابه گود، روغن سرخ کردنی را به مقدار کافی بریزید و روی حرارت متوسط گرم کنید.

دمای روغن را با انداختن یک تکه سیب زمینی آب پز شده در آن چک کنید. اگر سیب زمینی فوراً شروع به حباب زدن و بالا آمدن کرد، روغن به اندازه کافی داغ شده است.

سیب‌زمینی‌های آب پز شده و خنک شده را در روغن داغ بریزید و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه سرخ کنید تا طلایی و ترد شوند.

سیب‌زمینی‌های سرخ شده را با یک کفگیر مشبک از روغن خارج کرده و روی دستمال کاغذی بریزید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

مرحله پنجم: سرو سیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی سرخ کرده آب پز و سرخ شده را بلافاصله پس از مزه دار کردن سرو کنید تا از تردی و گرمای آن لذت ببرید.

می‌توانید سیب زمینی سرخ شده را به تنهایی یا به همراه سس کچاپ، سس مایونز، سس خردل و یا هر نوع سس دلخواه خود سرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های تهیه سیب زمینی سرخ کرده خانگی

در تهیه سیب زمینی سرخ کرده خانگی به ۵ نکته مهم زیر توجه کنید:

سیب زمینی‌ ها را حتماً قبل از سرخ کردن به طور کامل خشک کنید تا در روغن داغ پخش نشوند.سیب زمینی ها را در روغن داغ شلوغ نریزید، زیرا این کار باعث می شود سیب زمینی ها به طور کامل پخته نشوند و خمیر شوند.دمای روغن را در طول سرخ کردن سیب زمینی ها کنترل کنید. اگر روغن خیلی داغ شود، سیب زمینی ها می سوزند و اگر خیلی کم داغ باشد، ترد نمی شوند.می توانید از ادویه جات و طعم دهنده های دلخواه خود مانند پودر پیاز، پودر آویشن و… برای مزه دار کردن سیب زمینی ها استفاده کنید.برای سرخ کردن سیب زمینی سرخ کرده از روغن هایی با نقطه دود بالا مانند روغن کانولا، روغن آفتابگردان یا روغن بادام زمینی استفاده کنید. نقطه دود، دمایی است که روغن شروع به سوختن می کند و طعم بدی به غذا می دهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه سیب زمینی به روش ایتالیایی

روش پخت سیب زمینی با سرخ کننده بدون روغن (Air Fryer)

روش سرخ کردن سیب زمینی با سرخ کننده بدون روغن (Air Fryer) به شرح زیر است:

سرخ کننده بدون روغن (Air Fryer) خود را به مدت چند دقیقه با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد (۴۰۰ درجه فارنهایت) گرم کنید.سیب‌زمینی‌های آب پز شده، خنک شده و طعم دار شده را به طور یکنواخت با کمی روغن (مثلا روغن زیتون) آغشته کنید. این کار را می‌توانید با اسپری روغن یا با انداختن سیب‌زمینی‌ها در یک کاسه حاوی یک قاشق غذاخوری روغن و مخلوط کردن آنها انجام دهید.سیب‌زمینی‌های خلالی را در یک لایه واحد در سبد سرخ کننده بدون روغن قرار دهید، مطمئن شوید که روی هم انباشته نشوند.به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه سرخ کنید، یا تا زمانی که طلایی و ترد شوند. در طول پخت، سبد را چند بار تکان دهید تا سیب زمینی ها به طور یکنواخت سرخ شوند.

روش پخت سیب زمینی در فر

روش پخت سیب زمینی در فر به شرح زیر است:

فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد (۴۰۰ درجه فارنهایت) از قبل گرم کنید.یک سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.سیب‌زمینی‌های آب پز شده، خنک شده و طعم دار شده را در یک کاسه بزرگ بریزید.۱ قاشق غذاخوری روغن (روغن زیتون، روغن آفتابگردان، یا روغن مخصوص پخت) را به سیب زمینی ها اضافه کنید و به طور یکنواخت مخلوط کنید.سیب‌زمینی‌های روغنی را در یک لایه واحد روی سینی فر بچینید، مراقب باشید که روی هم قرار نگیرند.به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فر بپزید تا سیب زمینی ها طلایی و ترد شوند و در طول پخت، آنها را یک بار به آرامی زیر و رو کنید.

امیدواریم این رسپی از مجله آشپزی تک فانبرایتان مفید واقع شود و با پخت این غذای خوشمزه، لحظات خوشی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!