سرنوشت زیبایی در پشت لوگوی برندهای معروف خودروسازی جهان
روزیاتو نوشت: هر لوگو، پیامی منحصر به فرد را منتقل میکند و بازتابی از تاریخ، فرهنگ و ارزشهای شرکت سازنده است.
لوگوهای خودروسازان، فراتر از یک نماد ساده، داستانهایی پر رمز و راز را در خود جای دادهاند. این نشانهای تجاری که اغلب در قرن بیستم طراحی شدهاند، ترکیبی هنرمندانه از علم، فناوری و هنر هستند.
هر لوگو، پیامی منحصر به فرد را منتقل میکند و بازتابی از تاریخ، فرهنگ و ارزشهای شرکت سازنده است.
در ادامه، به بررسی داستانهای جذاب لوگوهای برخی از مشهورترین برندهای خودروسازی جهان میپردازیم.
ماجرای طراحی لوگوی مشهورترین برندهای خودروسازی جهان
آلفا رومئو
لوگوی آلفا رومئو به سال ۱۹۱۰ برمیگردد، زمانی که شرکت به نام Anonima Lombarda Fabbrica Automobili یا A.L.F.A. شناخته میشد. جزئیات آن بارها تغییر کرده، اما همیشه شامل دو اشاره به شهر میلان بوده است. طرح دایرهای پرچم میلان که یک صلیب قرمز روی زمینه سفید را در سمت چپ نمایش میدهد و در مقابل آن، تصویر نگرانکنندهای از مردی است که توسط ماری بلعیده میشود، برگرفته از نشان خانوادگی خاندان ویسکونتی که از ژانویه ۱۲۷۷ تا اوت ۱۴۴۷ بر میلان حکومت میکردند.
آئودی
اگرچه نشان آئودی از چهار حلقه متصل به هم تشکیل شده، شرکت در ابتدا تنها با یکی از آنها نمایندگی میشد. آئودی در سال ۱۹۲۸ توسط DKW، خریداری شد. چهار سال بعد، بانک ساکسونی به DKW پیشنهاد داد که دو تولیدکننده محلی دیگر، Horch و Wanderer را در تلاش برای جلوگیری از فروپاشی صنعت خودرو در ایالت در دوره بحران مالی آلمان، خریداری کند. همه اعضای Auto Union جدید نشان چهار حلقه را پذیرفتند، اگرچه خود Auto Union (به جز در مسابقات) تا بعد از جنگ جهانی دوم به یک برند تبدیل نشد. DKW تنها یکی از شرکتهای اصلی بود که از جنگ جان سالم به در برد، اما وقتی در سال ۱۹۶۵ اولین خودرو خود را با موتور چهار زمانه ساخت، مالک آن زمانش، فولکس واگن، تصمیم گرفت نام آن را حذف کند و آن را با نام تقریباً فراموش شده آئودی جایگزین کند. از آن زمان، آئودی تنها استفادهکننده از این لوگو بوده است.
بنتلی
لوگوی بنتلی از زمان تأسیس شرکت در سال ۱۹۱۹ تنها کمی بهروزرسانی شده است. این لوگو شامل حرف B در یک دایره مرکزی است که توسط دو بال احاطه شده است. بال سمت چپ همیشه یک پر کمتر از بال سمت راست داشته، ویژگیای که در ابتدا برای تشخیص آسانتر لوگوهای ساخته شده توسط جاعلان بیتوجه در نظر گرفته شده بود. نماد بنتلی از حرف B (این بار نه در دایره) استفاده کرده که در ابتدا و انتها قرار گرفته و بالهایی که در یک نقطه به دو طرف گسترش مییافتند، اما معمولاً و با آیرودینامیک بیشتر، در امتداد خط مرکزی خودرو به عقب امتداد مییابند.
بیامدبلیو
داستانی که میگوید لوگوی بیامدبلیو نشاندهنده پروانه هواپیماست، نزدیک به یک قرن است که گفته میشود، اما طبق گفته فرد جیکوبز، مدیر آرشیو BMW Group Classic، این داستان صحت ندارد. بیامدبلیو از شرکت سازنده موتور هواپیمای آلمانی Rapp تکامل یافت، که لوگوی آن یک شوالیه در مرکز دایرهای با نام شرکت در بالای مرز بود. برای اهداف بیامدبلیو، نام طبیعتاً تغییر کرد و شوالیه با چهار ربع جایگزین شد، دو تای آنها سفید و دو تای دیگر آبی روشن. اینها رنگهای پرچم باواریا هستند و به طور دقیق در ترتیب اشتباه قرار گرفتهاند تا مقررات علامت تجاری سال ۱۹۱۷ را رعایت کنند. بدون شک، این نشان کمی شبیه پروانه به نظر میرسد و در واقع بیامدبلیو این را با قرار دادن آن روی پروانههای دو هواپیما در یک آگهی منتشر شده در سال ۱۹۲۹ (و حداقل یک بار دیگر، در سال ۱۹۴۲) تأکید کرد. شرکت میدانست که داستان منشأ پروانهای لوگو نادرست است، اما جیکوبز میگوید برای مدت طولانی تلاش کمی برای اصلاح این افسانه کرد.
بیوک
بیوک در آمریکا به عنوان برند سه سپر شناخته میشود به این دلیل قابل درک که لوگوی فعلی آن از سه سپر تشکیل شده است. در واقع، این لوگو تنها برای حدود نیمی از تاریخ شرکت استفاده شده است، که از سال ۱۹۰۴ شروع به فروش خودرو کرد. لوگوی اصلی عمو سام را نشان میداد که بر روی کره زمین ایستاده بود و نشان میداد که این شخصیت افسانهای تقریباً ۴۵۰۰ مایل قد دارد. یک سپر تکی برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ استفاده شد و سه سپر تا سال ۱۹۶۰ ظاهر نشد. با برخی وقفهها، طرح اصلی از آن زمان تاکنون استفاده شده است. آخرین نسخه در ژوئن ۲۰۲۲ به روز شد. هنوز هم سه سپر وجود دارد، اگرچه آنها سادهتر از قبل هستند، اما دایره اطراف حذف شده و سپرها اکنون به جای قرار گرفتن به صورت مورب مانند گذشته، کنار هم قرار گرفتهاند.
کادیلاک
کادیلاک از زمان تأسیس در سال ۱۹۰۲ لوگوهای زیادی طراحی کرده، اما تقریباً همه آنها یک عنصر مشترک دارند. این نشان خانوادگی کاشف فرانسوی آنتوان دو لا موت، سیور دو کادیلاک است که در سال ۱۷۰۱ قلعهای در زمینی که اکنون شهر دیترویت را اشغال کرده، تأسیس کرد. یک خط واضح از نشان خانوادگی تا لوگوی امروزی کادیلاک وجود دارد، اما به تدریج سادهتر شده است. اخیراً، کادیلاک تمام رنگها را از لوگو حذف کرده و آن را کاملاً تک رنگ کرده است.
شورولت
مارجری دورانت، دختر ویلیام دورانت، یکی از بنیانگذاران شرکت، در سال ۱۹۲۹ نوشت که پدرش لوگوی شرکت را خودش طراحی کرده بود. سپس، ۳۲ سال بعد، انتشاراتی که پنجاهمین سالگرد شورولت را جشن میگرفت، ادعای کاملاً متفاوتی را مطرح کرد که دورانت این طرح را در سال ۱۹۰۸ روی کاغذ دیواری یک هتل فرانسوی دیده بود. هر دو داستان در سال ۱۹۷۳ توسط همسر دوم دورانت و مادرخوانده مارجری، رد شد. او گفت که ویلیام آن را در تبلیغی در روزنامهای که در هتلی در هات اسپرینگز، ویرجینیا، در سال ۱۹۱۲ میخواند دیده و گفته بود: «فکر میکنم این یک نشان بسیار خوب برای شورولت خواهد بود.»
فراری
اسب خیزان یا cavallino rampante از زمانی که فراری یک تیم مسابقه بود و نه یک تولیدکننده خودرو، بخشی از لوگوی فراری بوده است. این نشان در یک مستطیل عمودی (یا گاهی یک سپر) زیر رنگهای پرچم ایتالیا و روی زمینه زرد قرار دارد که ممکن است نشاندهنده شهر زادگاه انزو فراری، مودنا باشد، که پرچم آن زرد و آبی است. اسب شبیه به نشانی است که خلبان جنگنده کنت فرانچسکو باراکا استفاده میکرد و زمانی که والدین باراکا پس از پیروزی فراری در یک مسابقه با آلفا رومئو در سال ۱۹۲۳ به او یک جایزه اهدا کردند، به فراری پیشنهاد شد. نشان خانوادگی خانواده باراکا اسب مشابهی دارد که احتمالاً منشأ اسب فراری است، اما یکی دیگر را میتوان روی پرچم اشتوتگارت یافت. طبق یک داستان که میتوانید خودتان درباره صحت آن قضاوت کنید، باراکا آن را پذیرفت، زیرا اولین هواپیمایی که در جنگ جهانی اول سرنگون کرد، توسط یک خلبان بدشانس از اشتوتگارت هدایت میشد.
فورد
کلمه تکی روی لوگوی فورد نسخهای اصلاح شده، اما نسبتاً دقیق از امضای خود هنری فورد، بنیانگذار شرکت است. این لوگو اولین بار در سال ۱۹۰۹، شش سال پس از تأسیس شرکت، ظاهر شد. دو سال بعد، خط زیر آن حذف شد و کلمه برای اولین بار در یک بیضی قرار گرفت. در سال ۱۹۲۷، پسزمینه بیضی آبی شد، همانطور که امروز هست. بیضی ۳۰ سال بعد باریکتر شد. از آن زمان تغییرات کمی صورت گرفته است.
جگوار
شاید عجیب باشد، اما این برند کاملاً بریتانیایی (اگرچه اکنون متعلق به هند است) گونهای از گربهسانان که بومی آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی است، را نشان میدهد. تصویر یک جگوار که شروع به جهش به سمت طعمه خود میکند، اولین بار در سال ۱۹۴۵ ظاهر شد و از آن زمان تقریباً تغییری نکرده است. حالت بدن دقیقاً همان است، اما برخی اصلاحات انجام شده، از جمله یک افکت سه بعدی که در سال ۲۰۱۲ اضافه شد و هنوز هم وجود دارد. لوگوی جلوی هر مدل، تصویر متفاوتی از جگوار ارائه میدهد. در اینجا، جگوار رو به جلو با حالتی خشمگین و دهان باز نگاه میکند، گویی بیننده طعمه است.
مازراتی
از شش برادر مازراتی، پنج نفر برای ایجاد یک شرکت خودروسازی با هم متحد شدند. برادر دیگر، ماریو، به خودرو علاقهای نداشت، اما او یک هنرمند بود و لوگویی را طراحی کرد که اولین بار در سال ۱۹۲۶ معرفی شد. این لوگو شامل یک سهشاخه بر اساس سهشاخهای است که بخشی از فواره نپتون را تشکیل میدهد، که از دهه ۱۵۶۰ در نزدیکی پیاتزا ماجوره در بولونیا قرار دارد. این لوگو در ابتدا در یک شکل مستطیلی قرار داشت که در سال ۱۹۳۳ با یک شکل بیضی جایگزین شد، اما اکنون به تنهایی دیده است.
مزدا
لوگوی اصلی مزدا اولین بار در سال ۱۹۳۴ ظاهر شد و قبل از پایان قرن چندین بار جایگزین شد. نسخه فعلی نسبتاً جدید است و در ژوئن ۱۹۹۷ معرفی شد. این لوگو حرف M را نشان میدهد، اما در واقع از یک طرح بال V شکل تشکیل شده است. این لوگو در اکتبر ۲۰۱۵ کمی بهروزرسانی شد و اکنون تضاد کمتری بین عناصر روشن و تیره نسبت به قبل دارد.
مرسدس-بنز
ستاره سهپر اولین بار توسط مرسدس در سال ۱۹۰۹ استفاده شد. در ابتدا، چیزی اطراف آن نبود، اما در سال ۱۹۱۶ برای اولین بار در یک دایره قرار گرفت. وقتی مرسدس ۱۰ سال بعد با بنز ادغام شد، حاشیه دایره بزرگتر شد تا بتواند نشان تاج برگ بنز را در خود جای دهد. اشاره به بنز دوام زیادی نداشت. لوگو به زودی به یک ستاره سیاه ساده در یک دایره سیاه تبدیل شد. بعداً بیشتر تطبیق داده شد و ظاهری فلزی و سهبعدی به خود گرفت که مرسدس-بنز، برخلاف مد فعلی، هنوز آن را مسطح نکرده است.
میتسوبیشی
میتسوبیشی یکی از قدیمیترین لوگوها در صنعت خودرو را دارد. این لوگو به دهه ۱۸۷۰ برمیگردد، زمانی که شرکت به عنوان یک شرکت کشتیرانی تأسیس شد، و از سه شکل الماس یا لوزی که در یک مثلث چیده شدهاند، تشکیل شده است. دو تأثیر برای این طراحی وجود داشت. میتسوبیشی توسط ایواساکی یاتارو تأسیس شد، که نشان خانوادگی او شامل سه لوزی روی هم بود. اولین کارفرمای او کلان یامائوچی بود، که نشان آنها سه برگ بلوط را به همان شکل الماسهای لوگوی میتسوبیشی نشان میدهد. نام شرکت نیز لوگوی آن را توصیف میکند.
پژو
پژو در سال ۱۸۱۰ به عنوان تولیدکننده کالاهای فولادی تأسیس شد و نوامبر ۱۸۵۸ که برای اولین بار لوگویی با تصویر یک شیر ثبت کرد. شیرها به خاطر دندانهای قویشان معروف هستند، و این اشاره به این داشت که این ویژگی در مورد ارههایی که پژو در آن زمان میساخت نیز صدق میکند. در ابتدا، شیر به صورت کامل از نیمرخ دیده میشد که روی یک فلش رو به چپ راه میرفت. فلش به زودی ناپدید شد، اما شیر تا به امروز باقی مانده است. آخرین تغییر در سال ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که بدن کاملاً حذف شد. تنها سر، یال و البته دندانها حفظ شدند.
پورشه
لوگوی پورشه از زمانی که اولین بار در اواخر سال ۱۹۵۲ روی فرمان خودروی اسپورت ۳۵۶ ظاهر شد، تقریباً هیچ تغییری نکرده است. این لوگو بر اساس نشان خانوادگی وورتمبرگ-هوهنتسولرن طراحی شد. این سپر چهار بخش دارد، دو تا نشاندهنده سه شاخ سیاه روی زمینه زرد و دو تای دیگر نشاندهنده نوارهای قرمز و سیاه که پرچم ایالت وورتمبرگ-هوهنتسولرن را تشکیل میدادند. درون این سپر، سپر دیگری قرار دارد که شامل اسب خیزان شبیه به فراری است که هم در پرچم و هم در نشان خانوادگی اشتوتگارت، جایی که پورشه در آن مستقر است، وجود دارد.
رنو
رنو با یک لوگوی بیضی شکل شروع کرد و در سال ۱۹۰۶ به یک لوگوی گرد تغییر داد. لوزی معروف در شکل اصلی خود در سال ۱۹۲۵ ظاهر شد. تا سال ۱۹۷۲، این لوزی چنان با برند مرتبط شده بود که نام رنو، که از سال ۱۹۲۳ روی لوگوها ظاهر شده بود، بر این اساس که دیگر زائد است، حذف شد. شکل لوزی بارها بهروزرسانی شده و تا همین اواخر یک افکت سهبعدی داشت. از زمان آخرین بهروزرسانی در سال ۲۰۲۱، بسیار مسطحتر به نظر میرسد، مانند بسیاری از لوگوهای دیگر این روزها.
رولز-رویس
دو حرف R درهمتنیده در لوگوی رولز-رویس نشاندهنده نام خانوادگی بنیانگذاران شرکت، چارلز رولز و سر هنری رویس است. در ابتدا قرمز بود و در سال ۱۹۳۳ سیاه شد. این اتفاق تصادفاً در سالی رخ داد که رویس درگذشت، اما ادعاهایی مبنی بر اینکه این تغییر نشانهای از سوگواری بود، به شدت مورد چالش قرار گرفته است. تصویر بالا لوگو را به تنهایی نشان میدهد. وقتی روی یک خودرو نصب میشود، در یک مستطیل عمودی قرار میگیرد.
تویوتا
لوگوی فعلی تویوتا اولین بار در سال ۱۹۸۹ روی مدلی به نام Celsior ظاهر شد. اگرچه در نگاه اول به نظر میرسد یک حرف T است، در واقع لوگو از سه بیضی تشکیل شده است. طبق گفته تویوتا، بیضیهای داخلی نشاندهنده قلب مشتری و شرکت هستند، در حالی که بیضی بزرگ اطراف آنها نشاندهنده جهان است. حتی فضای ظاهراً خالی که توسط بیضیها اشغال نشده، رسماً اصلاً خالی نیست. در عوض، نشاندهنده «ارزشهای بینهایت» تویوتا از جمله کیفیت، ارزش، نوآوری، ایمنی، محیط زیست، مسئولیت اجتماعی و لذت رانندگی است. لوگو در سال ۲۰۰۶ بهروزرسانی شد تا سهبعدیتر و فلزیتر به نظر برسد، اما در سال ۲۰۲۰ تویوتا تسلیم مد جدید سادگی شد و آن را به صورت سیاه و سفید تخت بازسازی کرد.
فولکسواگن
لوگوی فولکسواگن – یک V روی یک W داخل یک دایره – یکی از سادهترین و موثرترین لوگوها در صنعت است، اگرچه در روزهای اولیه در مرکز یک طرح بسیار پیچیدهتر قرار داشت. از زمان احیای شرکت پس از جنگ جهانی دوم، تنها در جزئیات تغییر کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۲ به بالاترین سطح پیچیدگی خود رسید. هفت سال بعد، به شدت سادهسازی شد تا به شکل فعلی خود درآمد.
راضیه میرزاحیدری