تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راهنمای کسب کارت بازرگانی: گام به گام به دست یافتن مجوز تجارت در کشورتان

برای تجارت بین‌المللی و صادرات و واردات کالا شرایط و قوانین خاصی تعریف شده‌است. داشتن کارت بازرگانی یکی از مهم‌ترین الزامات در پروسه صادرات یا واردات است. این نوع کارت که درواقع نوعی مجوز برای تجارت بین‌المللی شناخته می‌شود، به فعالیت‌های تجاری شما جنبه رسمی بودن و اعتبار می‌بخشد و شما می‌توانید از مزایای متعدد عضویت در اتاق بازرگانی بهره‌مند شوید.

در‌صورتی‌که قصد گرفتن کارت بازرگانی را دارید، باید در اتاق بازرگانی ثبت‌نام کرده و مراحل آن را به‌صورت دقیق پشت‌سر بگذارید. دریافت این کارت مانند هر مجوز دیگری قوانین و مدارک خاصی دارد و شرایط اخذ آن با‌توجه‌به نوع کارت متفاوت است. با ما همراه باشید تا نحوه گرفتن این مجوز رسمی برای تجارت بین‌المللی را بررسی کنیم.

شرایط دریافت کارت بازرگانی

شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. دقت داشته باشید اگر بعد از صدور کارت مشخص شود که صاحب کارت از شرایط دریافت آن برخوردار نبوده یا بعد از دریافت کارت، شرایط داشتن آن را از دست داده‌است، اتاق بازرگانی می‌تواند کارت صادرشده برای بازرگان را باطل کند.

شرایط اخذ کارت برای اشخاص حقیقی

این کارت برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند پروسه تجارت بین‌المللی و صادرات و واردات کالا را شخصاً دنبال کنند.

از این شرایط می‌توان به مدرک تحصیلی مرتبط یا سه سال سابقه فعالیت مرتبط، ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری، آشنایی فرد با قوانین گمرک با شرکت در کلاس‌های آموزشی اتاق بازرگانی، تمکن مالی برای فعالیت‌های تجاری، تشکیل پرونده مالیاتی، امکان ارائه تعهدنامه‌های موردنیاز اتاق بازرگانی، ازجمله تعهد کتبی مبنی‌بر عدم استفاده غیرقانونی از کارت، تعهد مبنی‌بر پیروی از سیاست‌های تجاری دولت و عدم اشتغال در دولت و استخدام رسمی، اجاره یا خرید فضای کار اداری یا تجاری و حداقل ۲۳ سال سن اشاره کرد.

شرایط اخذ کارت برای اشخاص حقوقی

از اشخاص حقوقی که به دنبال دریافت کارت بازرگانی هستند، می‌توان شرکت‌ها، موسسات، اتحادیه‌ها و سازمان‌های دیگر را نام برد که برای پیشبرد اهداف تجاری خود به این کارت نیاز دارند. اشخاص حقوقی برای گرفتن کارت باید یک پرونده مالیاتی برای شرکت خود تشکیل دهند.

شرکت باید دارای فضای کار اداری یا تجاری مستقر باشد، بازرگانان باید تعهدنامه‌های موردنیاز را ارائه دهند، سوءپیشینه کیفری نداشته باشند، گواهینامه تایید مبنی‌بر عدم اشتغال کارکنان دولت را ارائه دهند، از تمکن مالی کافی برخوردار باشند، با قوانین گمرک آشنایی داشته باشند و برای عدم استفاده غیرقانونی از کارت تجارت خود تعهد کتبی ارائه دهند. موضوع فعالیت شرکت نیز باید مرتبط باشد. شرکت‌های خارجی هم می‌توانند کارت بازرگانی را دریافت کنند، البته به شرطی که کشور آن‌ها هم اجازه تجارت را برای بازرگانان ایرانی فراهم سازد.

مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی

اشخاص حقیقی و حقوقی که به دنبال اخذ این کارت برای تجارت بین‌المللی خود هستند، باید در زمان ارسال درخواست خود، مدارک لازم را نیز در سامانه موردنظر بارگذاری کنند. از این مدارک می‌توان به عکس سه در چهار متقاضی، کپی برابر با اصل مدارک هویتی، مدرک تحصیلی دیپلم به بالا، کپی کارت پایان خدمت یا معافیت، گواهی عدم سوءپیشینه کیفری، اجاره‌نامه یا سند مالکیت فضای اداری یا تجاری، گواهی بانکی تاییدیه حساب جاری و کد اقتصادی اشاره کرد.

اشخاص حقوقی باید علاوه‌بر این مدارک، چند مدرک دیگر شامل مدارک شناسایی تمام اعضای هیئت‌مدیره شرکت و مدیرعامل، آخرین آگهی تغییرات امضا‌شده توسط اعضای هیئت‌مدیره شرکت و آخرین روزنامه رسمی چاپ‌شده شرکت، اصل اظهارنامه ثبت‌نام در دفاتر بازرگانی، اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکت‌ها با امضای مدیرعامل یا رئیس هیئت‌مدیره را هم ارائه دهند.

نکات مهم در تهیه مدارک

شما باید در تهیه مدارک لازم دقت کافی داشته باشید. در غیر ‌این صورت، پروسه گرفتن کارت تجارت برای شما طولانی خواهد شد. حداقل مدرک تحصیلی برای کارت بازرگانی مدرک دیپلم است. اگر مدرک دیپلم ندارید، باید ۳ سال سابقه فعالیت تجاری داشته باشید. درصورتی‌که کارمند تمام‌وقت دولت هستید، نمی‌توانید در مدت‌زمان اشتغال به کار برای گرفتن این کارت اقدام کنید. در دست داشتن تمام این مدارک به‌جز کارت پایان خدمت برای اشخاص غیرایرانی ضروری است. درنظر داشته باشید که سند مالکیت فضای اداری یا تجاری را جدی بگیرید، چون بازرسان اتاق بازرگانی قبل از صدور کارت از دفتر تجاری شما دیدن می‌کنند.

مراحل اخذ کارت بازرگانی

قبل از اینکه پروسه دریافت این کارت تجارت را آغاز کنید، باید از تمام قوانین تعریف‌شده برای آن مطلع شده و شرایط و مدارک لازم را فراهم سازید. پس‌ از آن، باید به سامانه اتاق بازرگانی صنایع معادن و تجارت محل خود مراجعه کنید، چون هر استان و شهرستان اتاق بازرگانی مخصوص خود را دارد. بعد از اینکه به سامانه دفتر ثبت تجارتی مراجعه کرده و در کلاس‌های آموزشی اتاق بازرگانی شرکت کردید، پرونده شما به وزارت صنعت معدن و تجارت ارجاع داده می‌شود تا تایید نهایی صورت گیرد.

بعد از اینکه سامانه جامع تجارت پرونده شما را تایید کند، کارت بازرگانی برای شما صادر می‌شود. این کارت به مدت یک سال اعتبار دارد و باید هر سال برای تمدید آن اقدام کنید. مدت‌زمان لازم برای گرفتن جواز تأسیس صنعت و معدن و کارت تجارت بر اساس شرایط هر استان متفاوت است و ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. برای اینکه بتوانید مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی را به‌صورت دقیق فراهم کنید و مراحل اداری آن را بدون دغدغه و چالش پشت‌سر بگذارید، بهتر است از خدمات مشاوره یک موسسه معتبر استفاده کنید.

عضویت اتاق بازرگانی

یکی از شروط اصلی برای گرفتن این کارت رسمی تجارت، عضویت اتاق بازرگانی است. عضویت در اتاق‌های بازرگانی هر استان که زیر نظر دولت و قوانین کشور است، درواقع یک استراتژی اصولی برای بهبود تجارت بازرگانان است. شما باید به‌عنوان یک بازرگان برای گرفتن کارت هزینه مربوط به‌ حق عضویت سالانه در اتاق بازرگانی را پرداخت کنید. درنظر داشته باشید که طبق آمارها تمامی شرکت‌هایی که در اتاق بازرگانی عضو می‌شوند، بهبود روند مالی و تجاری خود را به‌وضوح مشاهده می‌کنند. درصورتی‌که بعد از دریافت کارت بازرگانی درآمد شما به حدنصاب مشخص‌شده برسد، باید مالیات درآمد خود را پرداخت کنید. به عبارتی، کارت شما مشمول مالیات می‌شود.

نهایتا…

در این مطلب، راجع‌به روند دریافت کارت بازرگانی و مدارک و شرایط لازم برای اخذ این کارت تجارت صحبت کردیم. شما می‌توانید به‌عنوان بازرگان با داشتن این کارت در اتاق بازرگانی عضو شده و صادرات و واردات تمامی کالاهای مجاز بازرگانی را انجام دهید و از دیگر مزایای آن برای تحقق اهداف تجاری خود بهره‌مند شوید. برای داشتن این کارت باید به‌عنوان یک شخص حقیقی یا حقوقی شرایط خاصی داشته باشید. درصورتی‌که بعد از گرفتن کارت یکی از شرایط لازم را از دست بدهید، کارت شما باطل می‌شود.

از مهم‌ترین الزامات گرفتن این کارت تجارت تهیه مدارک دقیق، متناسب با فعالیت شما است. حداقل مدرک تحصیلی برای کارت بازرگانی دیپلم است. به‌ جای مدرک تحصیلی، ۳ سال سابقه فعالیت تجاری کفایت می‌کند. بعد از اینکه مدارک لازم را در سامانه مربوطه بارگذاری کرده و در اتاق بازرگانی استان خود عضو شدید، پرونده شما برای تایید نهایی به وزارت صنعت معدن و تجارت ارسال می‌شود و کارت تجارت به اسم شما صادر می‌شود. برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری راجع‌به روند اخذ این کارت به دست آورید، بهتر است از خدمات مشاوره یک موسسه ثبت شرکت معتبر استفاده کنید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!