تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

اگر خوشت آمد “Sopranos”، این 10 فیلم جذاب را از دست ندهید!

«سوپرانوز» بدون اغراق، یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون است. این سریال که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ و برای شش فصل پخش شد، فراتر از یک سریال جنایی معمولی بود و به عنوان یک درام خانوادگی، کمدی سیاه، طنز تلخ از زندگی آمریکایی در اوایل قرن ۲۱ و گاه حتی اثری روان‌شناختی/وحشت، خود را نشان داد.

در این مقاله از تک فانبلاگ، به سراغ فیلم‌های جنایی‌ای می‌رویم که شباهت‌های قابل توجهی با «خانواده سوپرانو» دارند و بی‌شک می‌توانند نظر طرفداران این سریال را به خود جلب کنند.

۱) یک داستان برانکسی (A Bronx Tale)

سال تولید: ۱۹۹۳کارگردان: رابرت دنیرونویسنده: چاز پالمینتریبازیگران: رابرت دنیرو، چاز پالمینتری، لیلو برانکاتوژانر: جنایی، درامامتیاز (IMDB): ۷.۸مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۱ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

در اواخر دهه پرآشوب ۱۹۶۰، کالوگرو که حالا به نوجوانی در خیابان‌های برانکس تبدیل شده، مورد حمایت سانی، گانگستر محله، قرار می‌گیرد. سانی او را وارد دنیای زندگی گانگستری می‌کند که در تضاد مستقیم با پدر راننده اتوبوس درستکارش قرار دارد. اما زمانی که کالوگرو عاشق همکلاسی آفریقایی-آمریکایی‌اش، جین، می‌شود، عواقب این عشق کل محله را تهدید می‌کند.

«یک داستان برانکسی» یا «داستانی از برانکس» با بازی لیلو برانکاتو، بازیگر فصل دوم سریال «سوپرانوز» در نقش اصلی، و بازیگران دیگری از ستارگان فیلم‌های گانگستری مثل رابرت دنیرو ساخته شده است. «داستان برانکس» علاوه بر اینکه فیلمی در ژانر بلوغ به حساب می‌آید، با افزودن مقدار کمی عناصر جنایی، هیجان بیشتری به داستان بخشیده است.

این فیلم حال و هوای مشابهی با برخی فلش‌بک‌های «سوپرانوز» دارد، فلش‌بک‌هایی که حول محور رابطه تونی با پدرش در دوره‌ای مشابه از تاریخ می‌چرخند. بسیاری از فیلم‌های گانگستری با چهره‌ای رمانتیک‌شده از مافیای ایتالیایی-آمریکایی سروکار دارند، اما «داستان برانکس» نبردی دلخراش برای نجات روح یک پسر است.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های مافیایی

۲) خیابان‌های پایین شهر (Mean Streets)

سال تولید: ۱۹۷۳کارگردان: مارتین اسکورسیزینویسنده: مارتین اسکورسیزی، مارتیک مارتینبازیگران: رابرت دنیرو، هاروی کایتل، دیوید پرووالژانر: جنایی، درام، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۷.۲مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

در دل محله ایتالیایی‌های کوچک نیویورک و با روایت سرگذشت شخصیت‌های مختلف، داستان چارلی را دنبال می‌کنیم. چارلی که عضو پایین‌رتبه‌ای از جامعه «مافیایی» است، وظیفه جمع‌آوری حق‌حساب را بر عهده دارد. دوستان صمیمی او، تونی و مایکل، در این جامعه جایگاه تثبیت‌شده‌ای دارند اما دوست دیگرش، جانی‌بوی، فردی غیرقابل اعتماد است و به همین دلیل باید او را طرد کرد. ترزا، معشوقه چارلی، به بیماری صرع مبتلاست و به همین علت جامعه او را نمی‌پذیرد. زمانی که عموی چارلی، رستورانی به او پیشنهاد می‌دهد که اولین قدم برای ترقی اوست، چارلی مجبور می‌شود بین میلش به قدرت، عشقش به ترزا و وظیفه‌اش برای حمایت از دوستش جانی‌بوی، انتخاب کند.

«خیابان‌های پایین شهر» اولین همکاری مارتین اسکورسیزی و رابرت دنیرو بود که به اثری با اهمیت فوق‌العاده در کارنامه‌ی هر دوی آن‌ها تبدیل شد. این فیلم مشابه «سوپرانوز»، برای انسانی کردن شخصیت‌های مافیایی و برجسته کردن جنبه‌های عادی‌تر زندگی در دنیای مافیا شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های مافیایی

۳) پدرخوانده (The Godfather)

سال تولید: ۱۹۷۲کارگردان: فرانسیس فورد کاپولانویسنده: ماریو پوزو، فرانسیس فورد کاپولابازیگران: مارلون براندو، آل‌پاچینو، جیمز کانژانر: درام، جناییامتیاز (IMDB): ۹.۲مدت‌ زمان فیلم: ۲ ساعت و ۵۵ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

این فیلم که به طور گسترده به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ سینما شناخته می‌شود، یک درام جنایی است که بر اساس رمانی به همین نام اثر ماریو پوزو ساخته شده است. داستان بر محور خانواده قدرتمند مافیایی ایتالیایی-آمریکایی «دن ویتو کورلئونه» می‌چرخد. زمانی که مایکل، پسر کوچک‌تر دن (با بازی آل پاچینو)، با اکراه به مافیای تحت رهبری پدرش می‌پیوندد، در چرخه‌ اجتناب‌ناپذیر خشونت و خیانت گرفتار می‌شود. با وجود تلاش‌های مایکل برای حفظ یک رابطه‌ عادی با همسرش، «کی»، او هی بیشتر به سمت کسب و کار خانوادگی کشیده می‌شود.

تقریباً می‌توان گفت تمام فیلم‌ها و سریال‌های گانگستری که بعد از ۱۹۷۲ ساخته شده‌اند، تا حدودی تحت تأثیر «پدرخوانده» قرار گرفته‌اند. این فیلم تماماً حول محور خانواده و جنایت می‌چرخد و بین رهبر یک خانواده عادی و رهبر یک خانواده‌ی تبهکار، خط‌کشی می‌کند. این فیلم، این مفهوم را برای قرن ۲۰ با شخصیت‌های ویتو (و بعداً مایکل) کورلئونه به تصویر می‌کشد، کاری که «سوپرانوز» نیز در قرن ۲۱ با شخصیت تونی سوپرانو انجام می‌دهد.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۲ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۳ جایزه اسکار و ۵ جایزه گلدن گلوب در سال ۱۹۷۳ شد.

۴) روزی روزگاری در آمریکا (Once Upon a Time in America)

سال تولید: ۱۹۸۴کارگردان: سرجو لئونهنویسنده: هری گری، لئوناردو بنونوتی، پیرو دی‌برناردیبازیگران: رابرت دنیرو، جیمز وودز، الیزابت مک‌گاورنژانر: جنایی، درامامتیاز (IMDB): ۸.۳مدت‌ زمان فیلم: ۳ ساعت و ۴۹ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

در سال ۱۹۶۸، دیوید «نودلز» آارونسون (با بازی رابرت دنیرو) که حالا پیرمردی شده، به نیویورک بازمی‌گردد. او در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ میلادی، در دنیای زیرزمینی جرم و جنایت این شهر فعالیت داشته است. بیشتر دوستان قدیمی‌اش، مانند شریک دیرینه‌اش مکس (جیمز وودز)، مدت‌هاست از بین رفته‌اند، اما او احساس می‌کند که گذشته‌اش هنوز حل نشده است.

فیلم با فلش‌بک‌هایی به گذشته، داستان نودلز را از کودکی سختش در محله فقیرنشین یهودی لوئر ایست ساید نیویورک، تا تبدیل شدنش به یک قاچاقچی مشروبات الکلی و سپس رئیس مافیا دنبال می‌کند. این مسیر، سفری با نشانه‌های خشونت، خیانت و پشیمانی است.

با وجود تمام قوت و قدرتی که در فیلم‌های «پدرخوانده» وجود دارد، برخی معتقدند که بهترین حماسه‌ گانگستری، فیلم «روزی روزگاری در آمریکا» است. چرا که، این فیلم روایت‌گر چندین دهه است و نشان می‌دهد چطور اراذل و اوباش‌ جوان، به گانگسترهای خشن و سپس به پیرمردهای پشیمان تبدیل می‌شوند.

«روزی روزگاری در آمریکا» به هیچ وجه از نشان دادن جنبه‌های زشت زندگی جنایی ابا ندارد و همین عدم مصالحه است که آن را به «سوپرانوز» پیوند می‌دهد؛ سریالی که به همان اندازه خشن، کثیف، افسرده‌کننده و حتی گاهی ناامید کننده است و واقع‌گرایی را بر سینمایی بودن ترجیح می‌دهد. «روزی روزگاری در آمریکا» همچنین به تأثیر جرم و جنایت بر افراد در مراحل مختلف زندگی می‌پردازد.

این فیلم در لیست ۲۵۰″ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۸۶ قرار دارد.

۵) دشمن مردم (The Public Enemy)

سال تولید: ۱۹۳۱کارگردان: ویلیام ای. ولمننویسنده: کوبک گلاسمون، جان برایت، هاروی اف. تیوبازیگران: جیمز کاگنی، جین هارلو، ادوارد وودزژانر: جنایی، درامامتیاز (IMDB): ۷.۶مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه

خلاصه داستان

دو اراذل و اوباش جوان اهل شیکاگو به نام‌های تام پاورز و مت دویل، از دل فقر و فلاکت محله‌های کثیف شهر، خود را بالا می‌کشند و به دزدهای خرده پا، قاچاقچیان مشروبات الکلی و قاتلانی خونسرد تبدیل می‌شوند. اما با رسیدن به شهرت خیابانی و ثروت به دست آمده، این دو نفر هم از دست پلیس و هم از گانگسترهای رقیب، فشار زیادی را تحمل می‌کنند. هرچند تام با وجود شهرت بی‌رحمانه‌ جنایتکارانه‌اش، سعی می‌کند با خانواده‌اش ارتباط داشته باشد، اما در نهایت جنگ‌های گروهی و نیاز به انتقام‌جویی، او را از آن‌ها دور می‌کند.

صحبت از «سوپرانوز» که می‌شود، به سختی می‌توان به فیلم «دشمن مردم» اشاره نکرد، چرا که این فیلم نمادی از دوران طلایی فیلم‌های گانگستری هالیوود است که حتی در سریال «سوپرانوز» نیز به آن ارجاع داده می‌شود. تونی بعد از از دست دادن یکی از اعضای خانواده‌اش، این فیلم را تماشا می‌کند و متوجه می‌شود که در نتیجه‌ آن، بعضی صحنه‌های فیلم معنای جدیدی برای او پیدا کرده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود تا فیلم جیمز کاگنی به طرز عجیبی او را غمگین کند.

۶) مرد ایرلندی (The Irishman)

سال تولید: ۲۰۱۹کارگردان: مارتین اسکورسیزینویسنده: استیون زیلیان، چارلز برانتژانر: بیوگرافی، درام، جناییامتیاز (IMDB): ۷.۸مدت زمان فیلم: ۳ ساعت و ۳۰ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

در دهه ۱۹۵۰، راننده‌ کامیونی به نام فرانک شیران، با راسل بوفالینو و خانواده‌ی تبهکار او در ایالت پنسیلوانیا درگیر می‌شود. با بالا رفتن جایگاه فرانک در این گروه تبهکار، او تبدیل به یک آدمکش حرفه‌ای درجه یک می‌شود و در عین حال برای جیمی هوفا، یک رهبر قدرتمند اتحادیه‌ کامیون‌داران که با جرایم سازمان‌یافته مرتبط است، کار می‌کند.

همانند فیلم «روزی روزگاری در آمریکا»، «مرد ایرلندی» هم یک فیلم گانگستری است که به حسرت و پیر شدن می‌پردازد و همزمان روایت‌گر داستانی در طول چند دهه است.، هر دو فیلم نگاهی ناامیدکننده و صادقانه و به شدت تلخ به تأثیرات زندگی به عنوان یک گانگستر ارائه می‌دهند. این موضوعی است که «سوپرانوز» نیز به آن می‌پردازد، به ویژه در فصل‌های تاریک‌تر اواخر سریال. «مرد ایرلندی» ممکن است طولانی و چالش‌برانگیز باشد، اما در عین حال فیلمی قابل توجه است و شاید به عنوان یکی از بهترین (اگر نگوییم بهترین) فیلم‌های گانگستری دهه شناخته شود.

این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.

۷) گذرگاه میلر (Miller’s Crossing)

سال تولید: ۱۹۹۰کارگردان: جوئل کوئن، ایتن کوئننویسنده: جوئل کوئن، ایتن کوئن، دشیل همتبازیگران: گابریل بیرن، آلبرت فینی، جان تورتوروژانر: جنایی، درام، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۷.۷مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۵ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

این فیلم یک اثر به شدت خوش‌ساخت از ژانر گانگستری است که شاید بتوان آن را ادای احترامی به کلیشه‌های این ژانر دانست. تام ریگن، ضدقهرمان کم‌حرف این روایت غیراخلاقی، در عین حال به کاوش درباره‌ مفهوم «اخلاق» در دنیای زیرزمینی جنایت آمریکا در دهه‌ ۱۹۳۰ می‌پردازد.

دو گروه خلافکار رقیب برای تصاحب شهر در جنگی خونین به مبارزه برمی‌خیزند، جایی که پلیس تنها مهره‌هایی در بازی آن‌ها است و بازرسی‌های دوره‌ای از مراکز غیرمجاز فروش مشروبات الکلی، صرفاً ترفندی برای ضربه زدن یک گروه به رقیب محسوب می‌شود.

طنز سیاه در کنار خشونت تکان‌دهنده، سهم قابل توجهی از این اثر را به خود اختصاص می‌دهند و در عین حال، بیننده را با این سؤال مواجه می‌کنند که آیا تام، دست راست رهبر مافیای ایرلندی، اصلاً قلبی رئوف در سینه دارد یا خیر.

۸) این را تحلیل کن (Analyze This)

سال تولید: ۱۹۹۰کارگردان: هارولد رامیسنویسنده: کنت لونرگان، پیتر تولان، هارولد رامیسبازیگران: رابرت دنیرو، بیلی کریستال، لیسا کودروژانر: کمدی، جناییامتیاز (IMDB): ۶.۷مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۳ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

دکترها به رئیس مافیای قدرتمند (با بازی رابرت دنیرو) می‌گویند که دچار حملات اضطرابی شده است. او برای پیدا کردن راه‌حل، به سراغ بن، یک روان‌درمانگر می‌رود. بن که به زور و با مقداری «چاشنی تهدید» مجبور به قبول این پرونده می‌شود، خیلی زود در موقعیت‌های خنده‌دار و غیرمنتظره‌ای گرفتار می‌شود. وقتی بن و نامزدش (با بازی لیسا کودرو) قصد دارند پای سفره عقد بنشینند، با مشکل جدیدی روبرو می‌شوند: گانگستری که “نه” را به عنوان جواب نمی‌پذیرد.

«خانواده‌ سوپرانو» هر چه جلوتر می‌رفت، پیچیدگی‌های بیشتری پیدا می‌کرد؛ اما در ابتدا، جذابیت اصلی این سریال این بود که داستان یک رئیس مافیای تحت فشارهای مختلف زندگی حرفه‌ای و خانوادگی را روایت می‌کرد که برای مقابله با این استرس‌ها به جلسات روان‌درمانی مراجعه می‌کرد. گاهی اوقات این مشکلات به شکل طنز و گاهی اوقات به شکل جدی به تصویر کشیده می‌شدند. «این را تحلیل کن» دقیقا همین ایده‌ کلی را برمی‌دارد، اما تقریبا در تمام طول فیلم آن را به شکل طنز روایت می‌کند.

۹) رفقای خوب (Goodfellas)

سال تولید: ۱۹۹۰کارگردان: مارتین اسکورسیزینویسنده: نیکولاس پیلگی، مارتین اسکورسیزیبازیگران: رابرت دنیرو، ری لیوتا، جو پشیژانر: بیوگرافی، جنایی، درامامتیاز (IMDB): ۸.۷مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۲۵ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

در این فیلم زندگی‌نامه‌ای جنایی، به جنبه‌ خشن و عادی مافیای ایتالیایی نیویورک، از دریچه‌ زندگی یک گانگستر به نام هنری هیل، پرداخته می‌شود. فیلم با نمایش مسیر ترقی هنری، از یک خلافکار جوان و ورزیده به یک دزد حرفه‌ای و در نهایت یک معتاد و قاچاقچی کوکائین در میانسالی، به کاوش عمیق در قوانین و سنت‌های دنیای جنایت سازمان‌یافته می‌پردازد. با دنبال کردن صعود و سقوط هیل و دو همکارش، جیمی کانوی (جنایتکاری زرنگ و همه‌فن‌حریف) و تامی دویتو (گانگستری خشن و ترسناک) این فیلمِ بر اساس واقعیت، هسته‌ اصلی و معمولی مافیا را به شکلی واقع‌گرایانه به تصویر می‌کشد.

«رفقای خوب» تا حدی در صدد از بین بردن چهره‌ی رمانتیک زندگی گانگستری است، همان چهره‌ای که می‌توان گفت توسط «پدرخوانده» محبوب شده بود. این فیلم با روایت بی‌رحمانه‌ زندگی در مافیا از دیدگاه هنری هیل، عضو نسبتا پایین‌رتبه‌ این گروه، تصویری کاملاً صادقانه ارائه می‌دهد. «رفقای خوب» سرشار از انرژی و سبک خاص است و نیازی به گفتن نیست که شامل تعدادی از بهترین بازی‌ها و شخصیت‌های ماندگار تاریخ سینما (و مشترک با سریال «سوپرانوز») می‌شود.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۱۷ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه اسکار در سال ۱۹۹۱ شد.

۱۰) تابستان سام (Summer of Sam)

سال تولید: ۱۹۹۹کارگردان: اسپایک لینویسنده: اسپایک لی، ویکتور کالیکیو، مایکل امپریولیبازیگران: جان لگویزمائو، آدرین برودی، میرا سوروینوژانر: جنایی، درام، عاشقانه، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۶.۷مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۲ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

اسپایک لی در فیلم «تابستان سام» به سراغ ماجرای واقعی «فرزند سام» و قتل‌های او در شهر نیویورک در تابستان سال ۱۹۷۷ می‌رود. این فیلم با تمرکز بر ساکنان محله‌ای ایتالیایی-آمریکایی در شمال شرقی برانکس، ترس و بی‌اعتمادی‌ای را به تصویر می‌کشد که در میان آن‌ها به دلیل این جنایت‌ها شکل گرفته است.

شباهت‌هایی بین «تابستان سام» و «خانواده سوپرانوز» وجود دارد. هر دو اثر به جرم و جنایت در نیویورک سیتی و اطراف آن می‌پردازند و هر دو از لحاظ کلامی هم رکیک هستند. البته با توجه به فشار سنگینی که روی شخصیت‌های اصلی وجود دارد، این قابل درک است. آن‌ها در حالی که تلاش می‌کنند زندگی عادی داشته باشند، با سلسله‌ قتل‌هایی که شهر را فرا گرفته است، دست و پنجه نرم می‌کنند. «تابستان سم» در مجموع یک فیلم جنایی خوش‌ساخت است و از آثار کمتر‌ دیده شده‌ اسپایک لی به شمار می‌رود.

 

«سوپرانو ها» با تلفیقی منحصر به فرد از کلیشه‌ها و تم‌های رایج در فیلم‌های جنایی و گانگستری، اثری اصیل و ماندگار خلق کرد. اما ردپای آثاری که بر این شاهکار تلویزیونی تأثیر گذاشته‌اند و همچنین، سریال‌هایی که خود سوپرانوز بر آن‌ها الهام بخش بوده، به وضوح قابل مشاهده است.

در این مقاله از مجله فرهنگ و هنر اکالا، به معرفی ۱۰ فیلم مشابه «خانواده سوپرانو» پرداختیم، امیدواریم از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

منبع: collider

 

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!