تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

14 فیلم جذاب برای مقابله با افسردگی!

فیلم‌های خوب واکنش‌هایی را در بیننده برمی‌انگیزند. حتی افرادی که ممکن است از نظر احساسی بی‌تفاوت باشند یا در ابراز احساسات خود مشکل داشته باشند، می‌توانند خود را در حین تماشای فیلم غرق در اشک یا خنده‌های بلند ببینند. آزادسازی احساسات تأثیر پاک‌سازی بر ما دارد و می‌تواند به ما کمک کند تا در ابراز احساسات خود راحت‌تر شویم.

در این مقاله از تک فانبلاگ، ۱۴ فیلم به شما معرفی می‌کنیم که دیدنشان به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند.

۱. بازگشت به آینده (Back to the Future)

سال تولید: ۱۹۸۵کارگردان: رابرت زمکیسنویسنده: رابرت زمکیس، باب گیلبازیگران: مایکل جی. فاکس، کریستوفر لوید، لیا تامپسونژانر: ماجراجویی، کمدی، علمی تخیلیامتیاز (IMDB): ۸.۵مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۶ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

این فیلم کلاسیک علمی-تخیلی دهه ۱۹۸۰، داستان مارتین مک فلای نوجوان اهل کالیفرنیا را روایت می‌کند که در اثر یک آزمایش اشتباه توسط دوست دانشمند و عجیب و غریبش، دکتر امت براون (با بازی کریستوفر لوید)، به دهه ۵۰ سفر می‌کند. مارتین با ماشین زمان تغییر شکل‌یافته‌ دلوراین، با نسخه‌های جوان والدینش روبرو می‌شود و باید کاری کند که آن‌ها عاشق هم شوند، در غیر این صورت خودش از بین خواهد رفت. علاوه بر این، مارتین باید به زمان خودش برگردد و جان دکتر براون را نجات دهد.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۳۰ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه اسکار در سال ۱۹۸۶ شد.

۲. بینوایان (Les Misérables)

سال تولید: ۲۰۱۲کارگردان: تام هاپرنویسنده: ویلیام نیکلسون، آلین بوبیل، کلود میشل شونبرگبازیگران: هیو جکمن، راسل کرو، آن هاتاویژانر: درام، موزیکال، عاشقانهامتیاز (IMDB): ۷.۵مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۳۸ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

بر اساس رمان کلاسیک “بینوایان” نوشته ویکتور هوگو و نمایشنامه معروف برادوی: پس از ۱۹ سال زندانی بودن، ژان والژان (با بازی هیو جکمن) توسط ژاور (با بازی راسل کرو)، افسر مسئول نیروی کار زندان، آزاد می‌شود.

والژان به سرعت شرایط آزادی مشروط را نقض می‌کند، اما سپس با استفاده از پولی که از نقره‌های دزدیده‌شده به دست آورده، خود را به عنوان شهردار و صاحب کارخانه بازسازی می‌کند. ژاور قسم می‌خورد که والژان را به زندان برگرداند. هشت سال بعد، والژان پس از مرگ مادرش (با بازی آن هاتاوی) سرپرست دختری به نام کوزت می‌شود، اما تعقیب بی‌وقفه ژاور به این معنی است که آرامش برای مدت طولانی به دست نخواهد آمد.

این فیلم موفق به دریافت ۳ جایزه اسکار و ۳ جایزه گلدن گلوب در سال ۲۰۱۳ شد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های حال خوب کن

۳. دختر، از هم‌گسیخته (Girl, Interrupted)

سال تولید: ۱۹۹۹کارگردان: جیمز من‌گولدنویسنده: سوزانا کایسن، جیمز منگولد، لیزا لومربازیگران: وینونا رایدر، آنجلینا جولی، کلیا دووالژانر: بیوگرافی، درامامتیاز (IMDB): ۷.۳مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۷ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

این فیلم بر اساس خاطرات سوزانا کایسن با همین نام ساخته شده و داستان زنی جوان به نام سوزانا را روایت می‌کند که پس از یک اقدام به خودکشیِ مشکوک، به بیمارستان روانی کلیمور فرستاده می‌شود. در کلیمور، سوزانا با گروهی از زنان آشفته‌ ذهنی، از جمله لیزا (آنجلینا جولی)،  که یک جامعه‌ستیز (sociopath) جذاب و خطرناک است، دوست می‌شود. سوزانا باید بین دنیای درون آسایشگاه که افراد وسوسه‌انگیز اما خطرناکی مانند لیزا در آن حضور دارند، و دنیای واقعی که با تمام سختی‌هایش همراه است، یکی را انتخاب کند.

«دختر، از هم‌گسیخته» درس‌های زیادی درباره سلامت روان دارد: اینکه افراد “سالم” ممکن است صرفاً به دلیل عدم انطباق اشتباه تشخیص داده شوند؛ اینکه بودن در کنار افراد همفکر می‌تواند تأثیرات مخربی بر روان داشته باشد؛ و اینکه بیماری‌های روانی زنان اغلب به دلیل عدم سازگاری با دنیای مردان رخ می‌دهد. این فیلمی صادق و سرگرم‌کننده است که قدرت قضاوت را در دست بیننده می‌گذارد.

این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه اسکار و ۱ جایزه گلدن گلوب در سال ۲۰۰۰ شد

۴. آوازخوان حرفه‌ای (Pitch Perfect)

سال تولید: ۲۰۱۲کارگردان: جیسون مورنویسنده: کی کانن، میکی رپکینبازیگران: آنا کندریک، بریتنی اسنو، ربل ویلسونژانر: کمدی، موزیکال، عاشقانهامتیاز (IMDB): ۷.۱مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۲ دقیقهگروه سنی: PG-13

خلاصه داستان

“بلا بارتوکاس” یک گروه آکاپلای دخترانه دانشجویی است که با آهنگ‌های پاپ دخترانه و ظاهر بی‌نقص خود رونق می‌گیرد. پس از شکست فاجعه‌بار در فینال سال گذشته، مجبور می‌شوند دوباره جمع شوند. در میان تازه واردها، بکا دانشجوی سال اول، یک دی‌جی مستقل و بلند پرواز است که هیچ علاقه‌ای به زندگی دانشگاهی ندارد. اما پس از ملاقات با جس، از گروه آکاپلای تمام پسرانه رقیب، بکا دیدگاه جدیدی پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد به بلاتونکاس کمک کند تا ظاهر و صدای جدیدی پیدا کنند و دوباره وارد رقابت شوند.

۵. تهیه‌کنندگان (The Producers)

سال تولید: ۱۹۶۷کارگردان: مل بروکسنویسنده: مل بروکسبازیگران: زیرو موستل، جین وایلدر، دیک شاونژانر: کمدی، موزیکالامتیاز (IMDB): ۷.۵مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۸ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

تهیه‌کننده‌ ورشکسته، مکس بیالی‌استاک، که زمانی در برادوی بسیار محبوب بود، اکنون در ازای کمک‌های نقدی با خانم‌های مسن روابط نامشروع برقرار می‌کند. حسابدار جدید مکس، لئو بلوم، به طور غیررسمی مطرح می‌کند که اگر مکس سرمایه‌گذارانی برای یک تولید جدید پیدا کند که به یک شکست تبدیل شود، می‌تواند به طور قانونی تمام پول اضافی را برای خود نگه دارد. این دو شروع به آماده‌سازی بدترین نمایش ممکن با عنوان “بهار برای هیتلر” می‌کنند، با یک کارگردان افتضاح و یک ستاره هیپی‌نما.

این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه اسکار در سال ۱۹۶۹ شد.

۶. مردی روی سیم (Man on Wire)

سال تولید: ۲۰۰۸کارگردان: جیمز مارشنویسنده: فیلیپ پتیبازیگران: فیلیپ پتی، ژان فرانسوا هکل، ژان لوئی بلوندوژانر: مستند، بیوگرافی، جنایی، تاریخی، ورزشی، هیجان انگیزامتیاز (IMDB): ۷.۷مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقهگروه سنی: PG-1۳

خلاصه داستان

در هفتم آگوست ۱۹۷۴، یک فرانسوی جوان به نام فیلیپ پتی روی سیمی که به طور غیرقانونی بین برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی نیویورک کشیده شده بود، قدم گذاشت. پس از تقریبا یک ساعت رقصیدن روی سیم، دستگیر شد، برای ارزیابی روانشناختی برده شد و قبل از آزادی به زندان انداخته شد. این مستند خارق‌العاده از تصاویر شخصی پتی استفاده می‌کند تا نشان دهد چگونه او بر چالش‌های به ظاهر غیرقابل‌غلب برای رسیدن به جرم هنری قرن غلبه کرد.

با استفاده از تصاویر واقعی از این رویداد که به طور یکپارچه با بازسازی‌های جدید ترکیب شده است، کارگردان جیمز مارش به طرز ماهرانه‌ای شیرین‌کاری فیلیپ پتی، شعبده‌باز طناب‌گردان، را بازسازی می‌کند. پتی با برنامه‌ریزی این شاهکار خود مانند یک دزد حرفه‌ای، گروهی ناهمگون از دوستان را برای کمک به خود جمع می‌کند و هر جزئیات را از دسترسی به ساختمان تا کشیدن سیم محاسبه می‌کند و موفق می‌شود جرمی شگفت‌انگیز را انجام دهد.

این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه اسکار در سال ۲۰۰۹ شد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های انگیزشی

۷. کنار من بمان (Stand By Me)

سال تولید: ۱۹۸۶کارگردان: باب رینرنویسنده: استیون کینگ، بروس ای. اونز، رینولد گیدئونبازیگران: ویل ویتون، ریور فینیکس، کوری فلدمنژانر: ماجراجویی، کمدی، دراامامتیاز (IMDB): ۸.۱مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۹ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

پس از اطلاع از اینکه یک غریبه به طور تصادفی در نزدیکی خانه‌های روستایی‌شان کشته شده است، چهار پسر اهل اورگن تصمیم می‌گیرند برای دیدن جسد بروند. در طول مسیر، گوردی لاچانس ، ورن تسیو ، کریس چمبرز و تدی دوچمپ با یک مرد آشغال‌جمع‌کن بی‌رحم و باتلاقی پر از زالو روبرو می‌شوند و در عین حال درباره یکدیگر و زندگی‌های بسیار متفاوتشان بیشتر می‌آموزند. این ماجراجویی که در ابتدا یک تفریح ساده به نظر می‌رسید، به رویدادی تعیین‌کننده در زندگی آن‌ها تبدیل می‌شود.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۲۳۰ قرار دارد.

۸. انیمیشن درون بیرون (Inside Out)

سال تولید: ۲۰۱۵کارگردان: پیت داکتر، رانی دل کارمن،نویسنده: پیت داکتر، رانی دل کارمن، مگ لفاوبازیگران: ایمی پولر، بیل هیدر، لوئیس بلکژانر: ماجراجویی، کمدی، درام، خانوادگی، فانتزیامتیاز (IMDB): ۸.۱مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۳۵ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

رایلی یک دختر ۱۱ ساله اهل میدوست آمریکاست که عاشق هاکی است و بسیار خوشحال است، اما وقتی او و والدینش به سانفرانسیسکو نقل مکان می‌کنند، دنیایش وارونه می‌شود. احساسات رایلی – به رهبری شادی، سعی می‌کنند او را در این تغییر زندگی دشوار راهنمایی کنند. با این حال، استرس نقل مکان باعث می‌شود غم به پیش زمینه بیاید. وقتی شادی و غم ناخواسته به دورترین نقاط ذهن رایلی کشیده می‌شوند، تنها احساسات باقی‌مانده در مقر، خشم، ترس و انزجار هستند.

داستان انیمیشن «درون بیرون» با شخصیت‌های زنده و پویای خود به موضوعات مختلف سلامت روان می‌پردازد. این انیمیشن با شخصیت‌پردازی شادی، غم، خشم، ترس و انزجار به عنوان نمادهای پیچیدگی‌های ذهن انسان، اهمیت پذیرش و درک احساسات را نشان می‌دهد. «درون و بیرون» تاکید می‌کند که تجربه انواع احساسات طبیعی است و نقش مهمی در رشد اولیه دارد.

این انیمیشن با نمایش چالش‌های نوجوانی و تاثیر تغییرات بزرگ زندگی، بینشی دقیق از سلامت روان در سنین جوانی ارائه می‌دهد. «درون و بیرون» بینندگان را به شناخت و ابراز احساسات خود تشویق می‌کند و رویکردی سالم‌تر برای سلامت روان و پذیرش خود ایجاد می‌کند. قسمت دوم این انیمیشن با عنوان «درون و بیرون ۲» که به احساسات دوران نوجوانی می‌پردازد، شامل ۲۷ احساس است.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۱۶۶ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه اسکار و ۱ جایزه گلدن گلوب در سال ۲۰۱۶ شد.

۹. گریس (Grease)

سال تولید: ۱۹۷۸کارگردان: رندال کلایسرنویسنده: جیم جیکوبز، وارن کیسی، برونته ووداردبازیگران: جان تراولتا، اولیویا نیوتون-جان، استاکرد چنینگژانر: کمدی، موزیکال، عاشقانهامتیاز (IMDB): ۷.۲مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۰ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

یک موزیکال درباره نوجوانان عاشق در دهه ۱۹۵۰: کالیفرنیای ۱۹۵۸ است و دنی زوکو و سندی اولسون استرالیایی عاشق هم هستند. آنها در ساحل وقت می‌گذرانند و وقتی به مدرسه برمی‌گردند، متوجه می‌شوند که هر دو به دبیرستان رایدل می‌روند. دنی رهبر گروه تی-بردز، گروهی از پسران با ژاکت‌های چرمی سیاه است، در حالی که سندی با دختران صورتی‌پوش گروه پینک لیدیز به رهبری ریزو در ارتباط است. وقتی آن‌ها در اولین مراسم تشویق دبیرستان رایدل با هم روبرو می‌شوند، دنی دیگر آن دنی ساحل نیست. آنها تلاش می‌کنند شبیه به یکدیگر شوند تا بتوانند با هم باشند.

۱۰. ۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey)

سال تولید: ۱۹۶۸کارگردان: استنلی کوبریکنویسنده: استنلی کوبریک، آرتور سی. کلارکبازیگران: گری لاکوود، ویلیام سیلوستر، داگلاس رینژانر: ماجراجویی، علمی تخیلیامتیاز (IMDB): ۸.۳مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۲۹ دقیقهگروه سنی: G

خلاصه داستان

در این اقتباس مرموز از داستان کوتاهی توسط آرتور سی. کلارک، نویسنده بزرگ علمی-تخیلی، یک سازه سیاه عظیم به عنوان پل ارتباطی بین گذشته و آینده عمل می‌کند. زمانی که دکتر دیو بومن و دیگر فضانوردان برای یک ماموریت مرموز فرستاده می‌شوند، سیستم کامپیوتری سفینه آن‌ها، هال، شروع به نمایش رفتارهای فزاینده عجیب می‌کند که منجر به یک رویارویی پرتنش بین انسان و ماشین‌ها می‌شود و در نهایت به یک سفر شگفت انگیز در فضا و زمان ختم می‌شود.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۹۶ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه اسکار در سال ۱۹۶۹ شد.

۱۱. خانواده اشرافی تِنِنبام (The Royal Tenenbaums)

سال تولید: ۲۰۰۱کارگردان: وس اندرسننویسنده: وس اندرسن، اوون ویلسونبازیگران: جین هکمن، گوئینت پالترو، آنجلیکا هیوستونژانر: کمدی، درامامتیاز (IMDB): ۷.۶
مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۵۰ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

رویال تننباوم و همسرش، اتلین، سه فرزند به نام‌های چاس، مارگو و ریچی داشتند و سپس از هم جدا شدند. چاس از اوایل نوجوانی شروع به خرید املاک کرد و به نظر می‌رسید درک فوق‌العاده‌ای از امور مالی بین‌المللی دارد. مارگو نمایشنامه‌نویس است و در کلاس نهم جایزه براورمن به مبلغ ۵۰ هزار دلار را دریافت کرد. ریچی قهرمان جوان تنیس است و سه سال پیاپی قهرمان مسابقات ملی آمریکا شد. اما تقریباً تمام خاطرات درخشش تننباوم‌های جوان در دو دهه‌ای از خیانت، شکست و فاجعه محو شده است.

این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه گلدن گلوب در سال ۲۰۰۲ شد.

۱۲. شهر اشباح (Spirited Away)

سال تولید: ۲۰۰۱کارگردان: هایائو میازاکینویسنده: هایائو میازاکیبازیگران: رومی هیراگی، میو ایرینو، ماری ناتسوکیژانر: انیمه سینمایی، ماجراجویی، خانوادگی، فانتزی، رازآلودامتیاز (IMDB): ۸.۶مدت زمان فیلم: ۲ ساعت و ۵ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

در این انیمه سینمایی ساخته‌ ها‌یائو میازاکی، کارگردان مشهور ژاپنی، دختری جوان به نام چی‌هیرو پس از اینکه پدر و مادرش به طور تصادفی وارد یک پارک تفریحی به ظاهر متروکه می‌شوند، در مکانی مرموز گرفتار می‌شود. چی‌هیرو در حالی که در این دنیای عجیب سرگردان است، سفری را برای یافتن راه بازگشت به دنیای خود آغاز می‌کند. برای انجام این کار، او باید خود را با شرایط وفق دهد، بر چالش‌ها غلبه کند و مقاومت و مصمم بودن نشان دهد. در طول ماجراجویی خود، چی‌هیرو با ارواح مختلفی روبرو می‌شود که رفتار برخی از آن‌ها دوستانه و برخی دیگر کمتر دوستانه است.

این فیلم در لیست “۲۵۰ فیلم برتر IMDB” با رتبه #۳۱ قرار دارد.این فیلم در لیست “حتما باید تماشا شود” متاکریتیک قرار دارد.این فیلم موفق به دریافت ۱ جایزه اسکار در سال ۲۰۰۳ شد.

۱۳. جایی که موجودات وحشی هستند (Where The Wild Things Are)

سال تولید: ۲۰۰۹کارگردان: اسپایک جونزنویسنده: اسپایک جونز، دیو اگرز، موریس سنداکبازیگران: مکس رکوردز، کترین اوهارا، فارست ویتاکرژانر: ماجراجویی، درام، خانوادگی، فانتزیامتیاز (IMDB): ۶.۹مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۴۱ دقیقهگروه سنی: PG

خلاصه داستان

مکس، پسری شیطون و حرف گوش نکن، که احساس می‌کند در خانه و مدرسه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، به سرزمین وحشی‌ها، موجوداتی باشکوه و گاهی خشن، فرار می‌کند. آن‌ها به مکس اجازه می‌دهند تا رهبرشان شود و او قول می‌دهد حکومتی بسازد که در آن همه خوشحال باشند. با این حال، مکس خیلی زود متوجه می‌شود که پادشاه بودن کار آسانی نیست و حتی در کنار وحشی‌ها هم چیزی کم دارد.

۱۴. مرده شیطانی ۲ (Evil Dead II)

سال تولید: ۷۹۸۷کارگردان: سام ریمینویسنده: سام ریمی، اسکات اسپیگلبازیگران: بروس کمپل، سارا بری، دن هیکسژانر: کمدی، ترسناکامتیاز (IMDB): ۷.۷
مدت زمان فیلم: ۱ ساعت و ۲۴ دقیقهگروه سنی: R

خلاصه داستان

«مرده شیطانی» یا «مرده شریر»، دومین فیلم از سه گانه‌ مردگان شیطانی، ترکیبی از وحشت و کمدی است که در آن اش ویلیامز بار دیگر با شیاطین وحشتناک در یک کلبه دور افتاده در جنگل مبارزه می‌کند. پس از کشف یک نوار صوتی که توسط یک استاد دانشگاه ضبط شده و حاوی صداهایی از کتاب مردگان است، لیندا، دوست دختر “اش” توسط ارواح شیطانی که با صداهای روی نوار بیدار شده‌اند، تسخیر می‌شود. “اش” خیلی زود متوجه می‌شود که فرار از جنگل غیرممکن است.

در این مقاله از مجله فرهنگ و هنر اکالا، به معرفی برخی از فیلم‌هایی که دیدنشان به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند پرداختیم، امیدواریم از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

 

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!