تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

آیا شکستگی فاضلاب می‌تواند باعث نشست زمین شود؟

شکستگی لوله فاضلاب

برای بسیاری از ما پیش آمده است در اخبار یا از اطرافیان شنیده باشیم که زمین یک ساختمان یا حتی زمین وسط شهر، دچار نشست شده است. این اتفاق دلایل مختلفی دارد؛ ولی شکستگی لوله فاضلاب یکی از مهمترین دلایلی است که باعث نشست زمین می‌شود. این موضوع می‌تواند خطرناک باشد و در عین حال هزینه زیادی را ایجاد کند. بنابراین باید علائم شکستگی فاضلاب را بدانید تا زمانی که نشست زمین شدیدتر نشده است، آن را بر طرف کنید.

ما در این مطلب به شما می‌گوییم که چطور شکستگی فاضلاب باعث نشست زمین می‌شود و چه علائمی دارد؛ تا انتها همراه ما باشد.

چرا نشست زمین خطر دارد؟

نشست زمین را باید جدی بگیرید؛ زیرا این اتفاق باعث می‌شود در ساختار ساختمان شکاف ایجاد شود و این امر برای ساکنین خطرناک است. آسیب به ساختمان می‌تواند شامل پوسیدگی تیرچه‌ها، ستون‌ها و دیوارها باشد. علامت اصلی نشست، ترک است. البته، نکته مهم این است که شما باید بدانید همه ترک‌ها در خانه شما به دلیل نشست زمین ایجاد نمی‌شوند.

اگر در ساختمان خود، به خصوص در اطراف پنجره‌ها و درها، ترک‌هایی مشاهده کردید، عاقلانه است که آنها را توسط یک متخصص بررسی کنید. نشست زمین نه تنها خطرناک است، بلکه باعث می‌شود که مجبور باشید برای تعمیرات بودجه بیشتری را کنار بگذارید. بنابراین با توجه به اینکه قیمت لوله باکیفیت، بالا است، باید پیش از هزینه کردن ابتدا مطمئن شوید که مشکل نشست زمین به دلیل شکستگی لوله فاضلاب است؛ سپس باید برای تعمیر آن اقدام کنید.

بعد از شکستن فاضلاب، چطور نشست زمین اتفاق می‌افتد؟

نحوه جمع‌آوری فاضلاب هر منطقه می‌تواند متفاوت باشد؛ ولی در هر صورت، فاضلاب به گونه‌ای طراحی شده است که آب را به داخل زمین زیر ملک شما برساند و از آنجا به سمت محل دفع برود. ولی هر گونه شکستی یا نشتی، باعث می‌شود که آب فاضلاب از مسیر خود خارج شود. سپس آب روی خاک اثر می‌گذارد؛ یعنی آن را می‌شوید و نرم می‌کند یا باعث ضعیف شدن خاک می‌شود. در این صورت خاک زمین شروع به حرکت و نشست می‌کند.

مناطقی که خاک شنی دارند، مشکل بزرگ‌تری را تجربه خواهند کرد. زیرا خاک شنی نسبت به خاکی مثل رس، مستعد شسته شدن یا ضعیف شدن است. هنگامی که نشست رخ می‌دهد، نوعی حرکتِ ناهموار ایجاد می‌شود. به این معنی که قسمتی از ساختمان شما فرو می‌ریزد و باعث ایجاد ترک می‌شود.

نشست زمین در نتیجه شکست لوله فاضلاب

شکستن فاضلاب و نشست را چطور تشخیص دهیم؟

راه‌های مختلفی برای تشخیص لوله فاضلاب شکسته وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • به وجود آمدن رطوبت در دیوارها یا کف زمین
  • باد کردن یا پوسته شدن گچ دیوار
  • لق شدن موزاییک و سرامیک‌ها
  • لکه، آسیب یا شکم دادن دیوار، سقف و یا کف زمین
  • بوی نم و کپک زدگی

این موارد علائم اولیه محسوب می‌شوند که اگر نسبت به آن‌ها بی اعتنا باشید، کم‌کم باعث ایجاد ترک می‌شوند و تیرچه‌ها آسیب می‌زنند. در صورت ایجاد ترک، باید به این شک کنید که در زمین مکان مورد نظر، نشست رخ داده است. البته گاهی مشخص نیست که دقیقا کدام لوله و در کجا شکسته است. بنابراین فرد متخصص با استفاده از دوربین، لوله‌ها را بررسی می‌کند.

در موارد شدیدتر، پیشنهاد می‌شود که کارشناس همه لوله‌ها، حتی آن‌هایی را هم که در دسترس قرار ندارند، بررسی کند. اگر فرد متوجه شد که نشست زمین به دلیل شکستگی لوله فاضلاب است، ابتدا باید لوله را تعمیر کند و به فکر خرید لوله باشد. تهیه انواع لوله فولادی از جمله خرید لوله استیل، از مراکز معتبر تامین آهن آلات امکان‌پذیر است، زیرا اگر اول آسیب‌های وارد شده به ساختمان را درست کنید، احتمالا دوباره ترک‌ها ایجاد می‌شوند. حتی پس از تعمیرات لوله، باید آنها را تحت نظر داشته باشید تا از موفقیت‌آمیز بودن تعمیرات و رفع مشکل نشتی و نشست زمین، اطمینان حاصل کنید.

البته این علائمِ ترک در دیوار که گفتیم، برای زمانی است که لوله فاضلاب زیر ساختمان شما قرار دارد. در غیر این صورت در جایی مثل وسط شهر یا حیاط، شما باید به دنبال ترک بر روی زمین باشید. این ترک‌ها به مرور بیشتر می‌شوند و سریعا می‌توانید تشخیص دهید که زمین دچار نشست شده است. نشتی آب هم می‌تواند باعث ایجاد این ترک‌ها شود. ولی شکستگی کامل فاضلاب، باعث می‌شود که نشست زمین سریع‌تر اتفاق بیفتد.

باد کردن یا پوسته شدن گچ دیوار

سخن آخر

همانطور که مطالعه کردید، شکستگی فاضلاب خطرناک است و در موارد شدید می‌تواند باعث نشست زمین شود. بنابراین بهتر است که از لوله‌های با کیفیت استفاده کنید و هر مدت یکبار آن‌ها را بررسی کنید. علاوه بر این، هر علامت کوچکی که مشاهده کردید، حتما به فکر بررسی آن باشید. زیرا نشست در مراحل اولیه، راحت‌تر کنترل می‌شود و از ایجاد هزینه‌های بیشتر جلوگیری می‌کند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!