تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سفری جذاب از دوران باستان تا به امروز: ماجراهای زندگی در مجله تصویر

ایران به لحاظ جغرافیایی بدون شک یکی از متفاوت‌ترین کشورهای جهان است که با اقلیم چهارفصل خود از جمله شمال سرسبز، کویر جادویی، طبیعت کوهستانی و ساحل گرم جنوب، فرصت تجربهء متفاوتی از گردشگری را ایجاد کرده است. بَم نیز از شهرهای تاریخی ایران است که با جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد خود بخشی از طبیعت شگفت انگیز ایران را به نمایش گذاشته است. برای دیدن این شهر زیبای کویری کافی است با یک بلیط قطار بم، خود را به قلب این شهر افسانه‌ای دعوت کنید. در این مطلب جذاب از فلای تودی اطلاعات جامعی درباره شهر تاریخی بم گردآوری کرده‌ایم تا با این بخش از سرزمین ایران، هرچه بیشتر و بهتر آشنا شوید.

پیشینه تاریخی بم

شهر بم یکی از خاصترین شهرهای تاریخی جنوب شرق ایران و از توابع استان کرمان است که بیش از هرچیزی با ارگ معروف خود شناخته می‌شود. جالب است بدانید که ارگ بم بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است که از لحاظ عظمت و زیبایی با دیوار چین مقایسه می‌شود. بم در گذشته به پاریس ایران شهرت داشت.

شهر قدیم بم در گذشته یکی از پنج کوره ایالت فارس و به دروازه شرق ایران معروف بود. همچنین در اواخر پادشاهی «لطفعلی‌خان زند» زمانی که به بم فرار کرد، برای مدتی پایتخت ایران شد. هنگامی که «پاتی نجر» جهانگرد انگلیسی در حدود سال ۱۱۸۹ به این شهر وارد شد، درباره قلعه بم نوشت «بقدری آن را مستحکم ساخته‌اند که شاید در ایران از این حیث بی‌نظیر باشد!» شما می‌توانید با خرید بلیط قطار بم و سفر به این شهر، از این ارگ تاریخی بی‌نظیر، بازدید کنید.

به گفته جغرافی نویسان عرب قرن دهم هجری، پارچه‌ای که در بم تولید می‌شد در کشورهای بسیاری شهرت داشت و حتی تا مصر فرستاده می‌شد. بیشتر اهالی شهر بافنده بودند و اغلب پارچه‌ها و لباس‌های صادراتی بم در دهکده بزرگی نزدیک آن فراهم می‌شد که از شرق تا غرب جهان اسلام پر طرفدار بوده‌ است. محصولات کشاورزی به‌ ویژه خرمای بم نیز از زمان‌های دور شهرت جهانی دارد.

بم؛ مهد نژاد آریایی

بر اساس نقشهء سکونت‌گاه‌های دسته‌جمعی به ویژه برج و بارو‌های مستحکم اطراف شهر تاریخی بم، می‌توان حدس زد که این شیوه از معماری و سبک زندگی، مربوط به فرهنگ آریائی بوده است. بنابراین اغلب مردم کنونی بم از نژاد آریایی اصیل هستند. همچنین بنای این شهر قدیمی را در اساطیر ایران به «بهمن ابن اسفندیار» نسبت می‌دهند. به استناد داستان «هفتواد» در شاهنامهء فردوسی و کتاب «کارنامک» اردشیر بابکان نیز شهری با نام «کجاران» که اکنون محله‌ای به نام «کوزران» در شمال غربی بم به آن شباهت اسمی دارد، ممکن است شهر اولیه بم باشد. روایت است که در زمان ساسانیان مردی فقیر به نام «هفتواد» که ساکن «کجاران» بوده، حاکم وقت را از میان برمی‌دارد. سپس برای خود برج و باروئی محکم می‌سازد که احتمالا پایه و اساس ارگ کنونی بم است.

ارگ بم

«ارگ بم» به عنوان مهمترین بنای تاریخی این شهر، دارای شهرتی جهانی است. این ارگ در گوشه شمال شرقی، چسبیده به شهر و در مجاورت جاده معروف ابریشم قرار دارد. بنا بر روایات متعدد، ارگ بم مربوط به دوران اشکانی یا هخامنشی است. جالب است بدانید که تا اواخر دوره قاجار، ارگ بم همچنان مسکونی بوده‌ است. در تاریخ اول فروردین ۱۳۴۵ این ارگ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. همچنین در ژوئن ۲۰۰۴ شهر بم در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان مظهر فرهنگی جهان به ثبت رسید.

زلزله بزرگ بم

در تاریخ پنجم دیماه ۱۳۸۲ زلزله‌ای مرگبار شهر بم و ارگ بزرگ آن را تا حد زیادی ویران کرد و هزاران کشته و زخمی برجای گذاشت. پس از این زلزله، مأموریت بازسازی ارگ بم به ۱۲ کشور خارجی از جمله ایتالیا، آلمان، فرانسه، ژاپن و دیگر کشورهای عضو میراث جهانی یونسکو سپرده شد. از طرفی زلزله تمامی اسرار این شهر باستانی را آشکار کرد و شواهدی در بنای خشتی پیدا شد که نشان می‌داد بم از زمان مادها پیشینه تاریخی دارد.

مشاهیر بم

شهر بم زادگاه هنرمندان، نویسندگان و اندیشمندان بسیاری است. از جمله مشاهیر و مفاخر بم می‌توان به خوانندگانی از جمله داریوش رفیعی، کورس سرهنگ زاده، ایرج بسطامی و داوود سپهر اشاره کرد. همچنین رضا ایران نژاد آهنگساز و کارگردان، اسدالله اصغرپور کشتی‌گیر معروف به پهلوان اسد و موسس زورخانه اسد در بم، پوریا سبزواری نوازنده و آهنگساز، محمدعلی علومی نویسنده و پژوهشگر، روح انگیز سامی نژاد بازیگر و بسیاری از مشاهیر ایران، زادهء این شهر هستند.

منطقه ویژه اقتصادی بم

در دهه فجر سال ۱۳۷۶ «منطقهء ویژه اقتصادی ارگ جدید بم» با هدف ایجاد و توسعه زمینه‌های لازم برای فعالیت صنعتی، جذب فناوری‌های نوین و افزایش زمینه‌های اشتغال از طریق جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، تأسیس شد. مساحت این منطقه بالغ بر ۱۱۰۰هکتار است که در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق شهر بم واقع شده‌است. خطوط ریلی منطقه و امکان رزرو اینترنتی بلیط قطار بم می‌تواند راهی آسان و به‌صرفه برای رسیدن به منطقه ویژه اقتصادی بم باشد.

این منطقه قبل از پیوستن به مناطق ویژه اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی را از طریق همکاری با شرکت خودروسازی «دِوو»ی کره جنوبی آغاز و به تدریج زمینه را برای فعالیت سایر شرکت‌ها فراهم کرد. «منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید» یک محدودهء اقتصادی تخصصی در زمینه صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی و صنایع وابسته به آن در کشور محسوب می‌شود به‌طوری‌که چندین مدل از خودروهای تولیدی ایران توسط شرکت‌های مستقر در این منطقه ساخته می‌شوند. «شرکت عمران ارگ» به عنوان سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، با هدف توسعه فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی و گردشگری، از ابتدای تأسیس در این منطقه فعالیت می‌کند. برای بازدید از منطقه ویژه تجاری بم می‌توانید با تهیه بلیط قطار بم از فلای تودی، به آسانی به مقصد این شهر سفر کنید.

آب و هوای بم

درباره آب و هوای بم باید گفت که گرم و خشک محسوب می‌شود اما به علت مجاورت با کویر، متغیر است به‌طوری‌که گاهی اوقات در تابستان گرم‌ترین و در زمستان‌ سردترین نقطه کشور گزارش شده‌ است.

مناطق گردشگری بم

یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر بم، بخش خوش آب و هوای «دهبکری» است که زیباترین منطقه سرسبز شهر محسوب می‌شود. دهبکری دارای ارتفاعات بکر و زیبایی است که همه ساله گروه‌های کوه‌نوردی و گردشگری بسیاری را به خود جذب می‌کند. از جمله این ارتفاعات می‌توان به کوه شیر و منطقه «مرغک» اشاره کرد. این منطقه دارای جنگل‌های پسته و بادام وحشی و مراتع سرسبز هستند. در مرغک نیز در گذشته موسیقی اصیل ایرانی رواج داشته‌است. از منطقه دهبکری از گذشت‌های دور در نوشته‌های نویسندگان و ادیبان به عنوان بهشت میان دو جهنم یاد شده‌ است و همه در وصف سرسبزی آن نوشته‌اند. از سایر مناطق و اماکن گردشگری زیبا و دیدنی بم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

منطقه گردشگری آدوری، پیست آفرود کبود، منطقه ارگ جدید بم، منطقه داردین، آبگرم آباد سید، سد نساء، منطقه تپه یلان، منطقه گردشگری تپه‌های شنی ریگان، منطقه آب یلان، روستای ییلاقی مَرغک‌، کارخانه حناسایی‌ و تل آتشین دارستان بم.

با توجه به تغییرات اساسی که پس از زلزله در بازسازی زیرساخت‌های بم ایجاد شد، امروزه این شهر با تلفیقی از سنت و مدرنیته به یکی از قطب‌های گردشگری مهم ایران تبدیل شده است. بنابراین اگر قصد دارید برای دیدن این شهر زیبا و خاص برنامه ریزی کنید یکی از بهترین روش‌های سفر، خرید اینترنتی بلیط قطار است. با فلای تودی می‌توانید علاوه بر خرید آسان و سریع بلیط با قیمت‌های باورنکردنی، از خدمات بی‌نظیر تورهای گردشگری بم نیز بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با راه‌های ارتباطی فلای تودی تماس حاصل نمایید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!