تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راه‌های جذاب برای تمرین همدلی؛ چگونه مهارتی که زندگی را معنادار می‌کند، تقویت کنیم؟

همدلی کردن یکی از زیباترین کارهایی است که انسان بودن را معنا می‌کند. همدل بودن یک ویژگی درونی و صفت شخصیتی است مثل یک چراغ که بدون درخواست کسی، همیشه روشن است و هر کسی که در شعاع آن باشد از این نور بهره‌مند می‌شود. همدلی با همدردی و دلسوزی یکسان نیست، چون تنها به فهم درد و رنج محدود نمی‌شود. در این مقاله از اُکالا بلاگ به بررسی مفهوم همدلی و انواع و کاربرد آن می‌پردازیم.

همدلی چیست؟

همدلی یعنی زیستن جای دیگری، و دیدن همه آنچه در او و برای او در جریان است، یعنی دیدن چرایی‌ها، به جای چه چیزی! همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات فردی است. بنابراین، صرفا درک احساسات دیگری کافی نیست، بلکه به تمایل به کمک به دیگران نیز مربوط می‌شود. این احساس اغلب به عنوان نشانه‌ای از مهربانی، شفقت و درک دیده می‌شود و شامل درک عواطف و احساسات دیگران و پاسخ به روشی سازنده و حمایتی است که نشان‌دهنده مراقبت و احترام باشد.

در عین حال، همدلی با همدردی، یعنی دلسوزی برای دیگران فرق دارد و در عین حال به معنای قضاوت یا انتقاد هم نیست. بلکه احساس مهمی است که به ما امکان برقراری ارتباط با دیگران را می‌دهد. توانایی درک احساسات دیگری روابط اجتماعی ما را تقویت می‌کند و همچنین می‌تواند به ما در عبور از موقعیت‌های دشوار کمک کند. از این رو، همدلی مهارت ارزشمندی است که باید آن را تمرین کنیم تا روابط بهتری با دیگران داشته باشیم و جهان را به جای بهتری تبدیل کنیم.

انواع همدلی

همانطور که گفتیم همدلی توانایی درک، شناسایی و پاسخ به احساسات دیگران است. مسئله احساس تاسف برای کسی نیست، بلکه باید بتوانید خودتان را جای او بگذارید و بفهمید که او چه احساسی دارد و چرا چنین حسی دارد. این احساس سه نوع اصلی دارد: شناختی، عاطفی و دلسوزانه.

۱. همدلی شناختی

فهم آنچه در حوزه شناختی دیگری اتفاق می‌افتد، یعنی آنچه فرد حس کرده، درک کرده و تجزیه و تحلیل می‌کند. همچنین به توانایی تشخیص احساسات و دیدگاه‌های دیگران، بدون درگیر شدن در آن به لحاظ عاطفی، گفته می‌شود. این نوع همدلی اغلب در محیط‌های تجاری استفاده می‌شود، که در آن فرد باید بتواند نیازهای مشتریان را بدون سرمایه‌گذاری عاطفی شخصی درک کند.

۲. همدلی عاطفی

وقتی بتوانیم ارزش‌ها و احساسات و هیجانات یک فرد را ببینیم، آنقدر عمیق که انگار ما خود او هستیم، همدلی عاطفی انجام داده‌ایم. از این جهت لازم است که ما خود فرد باشیم یعنی با همان تجربه‌ها، محیط، گذشته و شرایط کنونی. این نوع همدلی به ما این امکان را می‌دهد که با شفقت و درک واقعی به احساسات دیگران پاسخ دهیم.

۳. همدلی دلسوزانه

ترکیبی از همدلی شناختی و عاطفی است. این توانایی به شما این امکان را می‌دهد که احساسات دیگران را بشناسید و آن را خودتان نیز احساس کنید. بنابراین، در سطح عمیق‌تری با دیگران ارتباط برقرار کرده و از آنها حمایت معناداری را به عمل می‌آورید.

بسیار مهم است بدانیم، که همدلی کردن، با تایید کردن بسیار متفاوت است. ما می‌توانیم همدلانه فکر و رفتار کنیم، اما الزاما فرد مقابل و کارهایش را تایید نکنیم. همدلی به معنای درک چرایی‌هاست نه تایید آنچه اتفاق افتاده است.

هر چند داشتن این احساس به تمرین نیاز دارد، اما اگر به آن دست پیدا کنید تأثیر زیادی در قوی‌تر شدن ارتباطات اجتماعی و شبکه دوستی شما دارد و در موقعیت‌های شخصی و کسب و کار نقش مهمی در پیشرفت شما دارد. نکته مهم این است که برای کسب احساس همدلی با دیگران، ابتدا باید از احساسات و واکنش‌های خودتان آگاه باشید. در ادامه چند نکته برای استفاده از همدلی در زندگی روزمره آمده است.

قدم‌هایی برای همدلی

۱. گوش کردن و مشاهده

بدون قضاوت ببینید و گوش بدهید. برداشت‌های خود را فراموش کنید و به عنوان یک فرد بی‌طرف نگاه کنید. همچنین لازم است به نشانه‌های کلامی و غیرکلامی توجه کنید. زبان بدن سرنخ‌ خوبی برای درک احساس شخص است. این زبان به افراد این امکان را می‌دهد که بدون صحبت کردن، پیامشان را انتقال دهند.

۲. به جای دیگری بودن

برای درک دیگران، خودتان را در موقعیت آنان تصور کنید. منظور از موقعیت، تمام فاکتورهای موثر در موقعیت است، مثل شخصیت، شرایط محیطی، تجربیات و دانش فرد. این کار به شما کمک می‌کند که دیدگاه آنها را بهتر درک کنید و بهتری با عواطف آنان برقرار کنید.

۳. پیشنهاد حمایت

در اولین قدم همین که حضور داشته باشید کافی‌ است، در قدم‌های بعدی سعی کنید تا حد امکان از اشخاص حمایت عاطفی و عملی داشته باشید. حتی حرکات کوچکی مانند در آغوش گرفتن یا یک کلمه محبت‌آمیز به آنها نشان می‌دهد که درکشان می‌کنید و به سلامتی آنها اهمیت می‌دهید.

بیشتر بخوانید: آیا من خودم را دوست دارم؟ ۸ سوال مهم که باید از خودتان بپرسید

۴. سوال کردن

پرسیدن راهی عالی برای نشان دادن علاقه به احساسات و تجربیات دیگران است. همچنین، برای آنها این فرصت را فراهم می‌کند که بیشتر در مورد احساسشان صحبت کنند و به شما نیز بینش بهتری در مورد دیدگاه آنها می‌دهد.

۵. قضاوت نکنید

حتی اگر با او موافق نیستید، وقتی کسی از احساسش صحبت می‌کند، آن را قضاوت و رد نکنید. هر کسی حق دارد که احساس خاصی درباره یک موضوع داشته باشد و به خاطر آن محکوم نشود. با تمرین، همدلی در شما به صفتی ذاتی تبدیل می‌شود که در موقعیت‌های شخصی و حرفه‌ای همانند یک دارایی ارزشمند به کمکتان می‌آید.

نمونه‌هایی از کاربردهای همدلی

روابط شخصی

با همدلی روابط معنادار تری با دیگران خواهید داشت و در موقعیت‌های مختلف به شکل بهتر و با کیفیت‌تری به آنها پاسخ خواهید داد. وقتی با دیگران تعامل می‌کنید، می‌توانید خودتان را به جای آنها بگذارید و تجربه را از زاویه دید آنها درک کنید.

روابط حرفه‌ای

همدلی جزء کلیدی ارتباط مؤثر است. وقتی با مشتریان، همکاران و سایر ذینفعان سروکار دارید، درک نیازها و احساسات آنها می‌تواند به شما کمک کند تا یک رابطه کاری قوی شکل دهید و بدین ترتیب، پروژه‌هایتان به خوبی اجرا می‌شوند. با ابراز همدلی، به اشتراک‌گذاری افکار، ایده‌ها و پیشنهادات برای دیگران آسان‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه در همه بحث‌ها برنده باشیم؟

حل تعارض

توانایی همدلی با کسی که با شما اختلاف دارد، در رسیدن به راهکار و حل اختلاف نقش مهمی دارد. نشان دادن همدلی و درک دیدگاه طرف مقابل رسیدن به زمینه مشترک و راه حل مسالمت‌آمیز را آسان‌تر کند.

مکالمه‌های دشوار

در بحث در مورد موضوعات حساس، همدلی تفاوت بزرگی در روند گفتگو ایجاد می‌کند. یک لحظه وقت گذاشتن برای درک احساسات طرف مقابل و پاسخ دادن به شیوه‌ای حمایتی به همه افراد درگیر در بحث کمک می‌کند تا بدون آسیب رساندن به احساسات دیگران، بحث را پیش ببرند.

رهبری

برای اینکه رهبر مؤثری باشید، به چیزی بیش از دانش نیاز دارید و آن هوش هیجانی است. رهبرانی که می‌توانند نسبت به اعضای تیم خود همدلی نشان دهند، محیطی حاکی از اعتماد و احترام ایجاد می‌کنند که می‌تواند به تقویت همکاری و بهره‌وری کمک کند.

منبع: learnlaughspeak

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!