تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چرا کودکان از آموختن یک زبان جدید ناخوشحال می‌شوند؟

انگلیسی به زبان جهانی ارتباطات تبدیل شده و در‌هایی را به روی تحصیل، سفر و فرصت‌های شغلی باز می‌کند. برای بسیاری از کودکان در سراسر جهان، یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) یک ماجراجویی هیجان انگیز است. با این حال، این سفر همچنین می‌تواند مملو از اضطراب باشد و بر توانایی آن‌ها برای یادگیری و لذت بردن از این فرآیند تأثیر بگذارد.

به گزارش روزیاتو، زبان آموز کم سن و سالی را تصور کنید که در کلاس زبان انگلیسی نشسته، قلبش می‌تپد و کف دستش عرق کرده است. ترس از اشتباه کردن یا درک نکردن دستورات معلم مشارکت آن‌ها را به صفر میرساند. این سناریو، متأسفانه، برای بسیاری از زبان آموزان ESL یک واقعیت است. اضطراب یک تجربه رایج برای کودکانی است که زبان جدید را یاد می‌گیرند و درک اشکال مختلف آن و اینکه چگونه می‌تواند مانع یادگیری شود، بسیار مهم است.

درک اضطراب در زبان آموزان کم سن و سال

اضطراب به زبان ساده احساس نگرانی یا عصبی بودن است و در کودکانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبانی غیر از زبان مادری یاد می‌گیرند، می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود. اضطراب عملکرد و ترس از اشتباه کردن در مقابل دیگران، می‌تواند منجر به بی میلی به صحبت یا شرکت در کلاس شود. اضطراب اجتماعی، ترس از قضاوت شدن توسط همسالان، می‌تواند مانع دوستی کودکان با همکلاسی‌هایی شود که به روانی انگلیسی صحبت می‌کنند. علائم فیزیکی مانند سردرد، معده درد و مشکل در تمرکز نیز از علائم رایج اضطراب در کودکان هستند.

چرا بچه‌ها از یادگیری زبان انگلیسی مضطرب می‌شوند؟

دلایل اضطراب در زبان آموزان ESL چند وجهی است. ترس از اشتباه کردن یک نگرانی عمده است، زیرا کودکان نگران تمسخر یا قضاوت شدن توسط همسالان یا معلمان خود هستند. احساس متفاوت بودن با همکلاسی‌هایی که ممکن است انگلیسی را روان صحبت کنند نیز می‌تواند به احساس انزوا و اضطراب کمک کند. دشواری درک مفاهیم دستوری و واژگان جدید می‌تواند منجر به ناامیدی و احساس نارسایی شود. در نهایت، فشار برای عملکرد خوب، چه از جانب خود یا انتظارات بیرونی، می‌تواند اضطراب را تشدید کند و مانع یادگیری شود.

تاثیر منفی اضطراب بر یادگیری

اضطراب می‌تواند تأثیر مضر قابل توجهی بر توانایی کودک در یادگیری مؤثر انگلیسی داشته باشد. هنگامی که کودکان مضطرب هستند، تمرکز و حافظه آن‌ها دچار مشکل می‌شود. آن‌ها ممکن است گوشه گیر شوند و برای شرکت در بحث‌های کلاسی یا پرسیدن سوال تردید کنند. این عدم مشارکت می‌تواند منجر به شکاف در درک و مانع از پیشرفت کلی آن‌ها شده و به طور بالقوه منجر به بیزاری از یادگیری زبان انگلیسی شود.

ایجاد محیط آموزشی حمایتی

خوشبختانه، راهبرد‌هایی وجود دارد که معلمان و والدین می‌توانند برای ایجاد یک محیط آموزشی حمایتی که اضطراب را کاهش می‌دهد و یادگیری مثبت زبان را ترویج می‌کند، پیاده سازی کنند. تمرکز بر تمجید و تشویق، به جای انتقاد، کلیدی است. جشن گرفتن پیروزی‌ها و پیشرفت‌های کوچک باعث ایجاد انگیزه در کودکان و ایجاد اعتماد به نفس می‌شود. ایجاد یک فضای امن که در آن اشتباه به عنوان بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری در نظر گرفته شود بسیار مهم است.

ایجاد حس تعلق در کلاس زبان انگلیسی برای کودکان مهم است. تشویق به تعامل و همکاری بین دانش آموزان، صرف نظر از تسلط به زبان انگلیسی، حس رفاقت و حمایت را تقویت می‌کند. صحبت کردن با کودکان در مورد اضطراب آن‌ها و درک چالش‌های خاص آن‌ها به معلمان و والدین این امکان را می‌دهد تا رویکرد خود را تنظیم کنند و حمایت هدفمند ارائه دهند.

نقش فناوری در کاهش اضطراب

فناوری همچنین می‌تواند نقش ارزشمندی در کاهش اضطراب و پرورش تجربه یادگیری شخصی‌تر داشته باشد. برنامه‌ها و بازی‌های آموزشی که به‌طور خاص برای یادگیرندگان جوان ESL طراحی شده‌اند، می‌توانند فضای امن و جذابی را برای تمرین خارج از کلاس فراهم کنند. این‌ها اغلب شامل عناصر تعاملی، کمک‌های بصری و بازخورد فوری هستند که می‌توانند اعتماد به نفس را افزایش دهند و یادگیری را لذت بخش‌تر کنند. علاوه بر این، منابع و پلتفرم‌های آنلاین می‌توانند مقدار زیادی محتوای متناسب با سن را ارائه دهند که متناسب با سبک‌ها و علایق یادگیری فردی است. این به کودکان این امکان را می‌دهد تا زبان را با سرعت خود و با تمرکز بر حوزه‌هایی که برایشان چالش‌برانگیز است یا موضوعاتی که به‌ویژه از آن‌ها لذت می‌برند، کاوش کنند.

نکاتی برای والدین و معلمان

ابزار‌های خاصی وجود دارد که والدین و مربیان می‌توانند کودکان را برای مدیریت اضطراب مربوط به یادگیری ESL به آن‌ها مجهز کنند. جملات تاکیدی مثبت مانند ” تو میتوانی” و “اشتباه کردن در فرآیند یادگیری طبیعی است” می‌تواند به کودکان کمک کند تا افکار منفی را به چالش بکشند و اعتماد به نفس پیدا کنند. تقسیم تمرین‌ها به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت می‌تواند باعث شود که فرآیند یادگیری کمتر استرس زا به نظر برسد. مهمتر از همه، جشن گرفتن پیشرفت و برد‌های کوچک است، هر چقدر هم که بی اهمیت به نظر برسند، اینکار رفتار‌های یادگیری مثبت را تقویت می‌کند و به کودکان انگیزه می‌دهد تا به سفر خود ادامه دهند.

سخن پایانی

یادگیری یک زبان جدید باید یک تجربه غنی و ارزشمند برای کودکان باشد. اضطراب یک مانع رایج است که بسیاری از زبان آموزان ESL با آن روبرو هستند. والدین و معلمان با درک منابع اضطراب، ایجاد یک محیط یادگیری حمایتی و تجهیز کودکان به ابزار‌هایی برای مدیریت احساسات خود، می‌توانند آن‌ها را توانمند سازند تا با اعتماد به نفس و موفقیت در مسیر یادگیری زبان حرکت کنند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!