تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

در روز‌های گرم؛ چای بخوریم یا نه؟

رضا زارع بابیان توصیه هایی به مردم برای مقابله با گرمازدگی گفت: این روزها که در شرایط گنبد گرمایی قرار داریم بهترین راه مقابله با گرمازدگی نوشیدن آب زیاد و استفاده از مواد غذایی سرشار از آب است.

به گزارش سرگرمی روز، وی افزود: حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید در این روزها در فواصل زمانی کوتاه آب بنوشید تا دمای بدنتان به طور ناگهانی کاهش پیدا نکند.

زارع تصریح کرد: اگرچه توصیه می شود در این روزهای گرم از ساعت 11 صبح تا 17 بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرید، اما اگر مجبور به خروج از خانه هستید، باید یک بطری آب همراه داشته باشید و به طور مرتب آب بنوشید حتی اگر احساس می کنید تشنه نیستند

وی گفت: چای را نمی توان جایگزین آب کرد زیرا نوشیدن چای مقاومت بدن را در برابر گرما کاهش می دهد. وی بیان کرد: نوشیدنی های حاوی این ترکیب دوغ و شربت تخم مرغ با آبلیمو و کمی عسل و دمنوش نعناع و بابونه در کاهش نیاز بدن به آب و جلوگیری از گرمازدگی مفید است و به خنک شدن بدن کمک می کند.

این متخصص داخلی بر لزوم مصرف بیشتر میوه و سبزیجات تاکید کرد و ابراز داشت: میوه هایی از جمله هندوانه، خیار و انگور و همچنین سبزیجاتی مانند کاهو، کدو سبز و فلفل از غذاهای پرآب هستند که مصرف آنها در این روزهای گرم توصیه می شود. .

وی گفت: مصرف میوه و سبزیجات به دریافت املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن کمک می کند و با افزایش مقاومت بدن از گرما در امان می ماند.

زارع ادامه داد: در این روزها کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج قهوه ای، جو و کینوا را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از چربی های سالم موجود در موادی مانند زیتون، آجیل و دانه های روغنی به طور متعادل استفاده کنید.

وی افزود: در این روزهای گرم بهتر است روز خود را با یک لیوان آب ولرم به همراه یک قاشق آبلیموی تازه شروع کنید و از خوردن غذاهای تند، چرب و شور خودداری کنید زیرا با مصرف این مواد دمای بدن و نیاز به آب بیش از حد افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: پرخوری، مصرف نوشیدنی های کافئین دار، مصرف غذاهای سرخ کردنی تند، شور و چرب از عوامل گرمازدگی است و باید در این ایام از مصرف آنها پرهیز کرد. وی بیان کرد: بهتر است تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید اما از غذاهای سبک و ساده استفاده کنید تا بدن برای مقابله با گرما دچار مشکل نشود.

این متخصص داخلی اعلام کرد: آخرین وعده غذایی در این روزهای گرم بهتر است غذای آبکی مانند سوپ و آبگوشت باشد.

وی بابیان اینکه جدی ترین نوع گرمازدگی گرمازدگی است، اضافه کرد: شایع ترین علائم گرمازدگی حالت تهوع، تشنج، گیجی و در برخی موارد از دست دادن هوشیاری یا کما است، بنابراین گرمازدگی شدید آسیب های جدی به مغز وارد می کند. سایر اندام های داخلی با رعایت توصیه های تغذیه ای ساده و رعایت برخی موارد از جمله قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، پوشیدن لباس های روشن، گشاد و سبک با گرمازدگی مقابله کنیم.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!