تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راه‌های جذاب برای جلوگیری از کوتاهی قد در کودکان!

رشد قد کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد و در بسیاری از مواقع کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، سوء تغذیه و همچنین عوامل ژنتیکی بر این موضوع تاثیر می‌گذارند. در این مقاله از بخش سبک زندگی در تک فانبلاگ می‌توانید با روش‌های پیشگیری از کوتاهی قد کودک آشنا شوید.

راهکارهای موثر برای جلوگیری از کوتاهی قد کودک

مصرف غذاهای مفید و ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری نقش مهمی بر تحریک رشد قدی کودکان دارد و به طور مستقیم بر رشد استخوان‌ها و بهبود تراکم مواد معدنی استخوان‌ها مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که تغذیه حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد قد را در کودکان تعیین می‌کند و تغذیه مناسب می‌تواند به تحریک هورمون رشد و افزایش ساخت بافت‌های بدن کمک کند. در ادامه این بخش به روش‌های موثر برای پیشگیری از کوتاهی قد کودک آشنا شوید.

۱- از پروتئین در رژیم غذایی کودک استفاده کنید

پروتئین‌ها نقش مهمی بر سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌های ما دارند و برای افزایش رشد کودک ضروری هستند. مصرف پروتئین به بهبود رشد قدی کودکان کمک می‌کند و موجب می‌شود تا کودک انرژی بیشتری داشته باشد. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن کودک می‌توانید از گوشت قرمز کم چرب، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ، غذاهای دریایی، آجیل‌ها، دانه‌ها، لوبیا، عدس، سویا و انواع لبنیات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راهکار برای مراقبت از پوست کودکان در تابستان

۲- از لبنیات غافل نشوید

لبنیات سرشار از پروتئین، کلسیم و مواد مغذی هستند و از همین رو مصرف شیر، ماست و سایر لبنیات به افزایش رشد قدی کودک و بهبود رشد او کمک می‌کنند. معمولا متخصصان توصیه می‌کنند با برای افزایش رشد قدی کودکان روزانه از ۳ تا ۴ وعده لبنیات استفاده شود.

شیر سرشار از کلسیم، منیزیم، ویتامین D و فسفر است و از همین رو بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد ضروری مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و به تحریک ترشح ماده‌ای شبیه به انسولین در بدن کمک می‌کند و موجب بهبود شد اسکلتی در کودکان می‌شود.

۳- از چربی‌های سالم در رژیم غذایی کودک استفاده کنید

برای جلوگیری از کوتاه قدی کودک سعی کنید در رژیم غذایی او از انواع مغزها، آجیل‌ها استفاده کنید. آجیل‌ها منابع خوبی از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و اسیدهای چربی ضروری هستند و برای رشد قدی کودک بسیار ضروری محسوب می‌شوند.

۴- از ویتامین C استفاده کنید

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین C یکی دیگر از راهکارهای موثر برای جلوگیری از کوتاهی قد کودک در سن رشد است. ویتامین C به افزایش جذب کلسیم در بدن کودک کمک می‌کند و موجب افزایش رشد و همچنین افزایش استحکام استخوان‌ها می‌شود.

۵- به کودک موز بدهید

جلوگیری از کوتاهی قد کودکان با مواد غذایی بسیار موثر است و انتخاب مواد غذایی مفید موجب بهبود رشد فیزیکی کودک می‌شود. موز سرشار از پتاسیم، منگنز و کلسیم است و از همین رو یکی از بهترین میوه‌ها برای افزایش رشد و سلامت کودک محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۴ بیماری‌ شایع کودکان در تابستان که باید گوش به زنگ باشید!

۶- مصرف کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را کاهش دهید

بهتر است بدانید که مصرف کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها موجب کاهش فعالیت هورمون رشد در بدن کودک می‌شود و روی رشد قدی کودکان موثر است. سعی کنید در رژیم غذایی کودک کمتر از کربوهیدرات استفاده کنید و بخش زیادی از غذاهای او را به پروتئین‌ها و سبزیجات تازه یا پخته شده اختصاص دهید.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد برنج و نان در آسیا موجب شده تا قد مردم این منطقه نسبت به اروپایی‌ها کوتاه‌تر باشد. برای این که کودک شما رشد قدی بیشتری داشته باشد، بهتر است از نان، غلات و برنج به مقدار کمتر در رژیم غذایی او استفاده کنید و تا حد امکان مصرف شیرینی را به حداقل برسانید.

۷- مراقب مصرف گوشت قرمز باشید

گوشت قرمز سرشار از لیپیدها و چربی‌های اشباع شده است که مصرف آن مانع رشد قدی کودک می‌شود. برای این که کودک به خوبی رشد کند، بهتر است از گوشت قرمز به مقدار کمتری استفاده کنید و برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن کودک بیشتر از مرغ، تخم مرغ و حبوبات استفاده کنید.

۸- مراقب کمبود ویتامین D کودک باشید

کمبود ویتامین D موجب کاهش جذب کلسیم در بدن کودک می‌شود و روی رشد قدی کودک و همچنین استحکام استخوان‌های او موثر است. برای بهبود رشد قدی کودک بهتر است از غذاهای سرشار از ویتامین D در رژیم غذایی کودک استفاده کنید. از مهم‌ترین منابع ویتامین D می‌توان به تخم مرغ، ماهی سالمون، ماهی تن، میگو، قارچ و شیر و ماست غنی شده اشاره کرد.

در صورتی که کودک به کمبود ویتامین D مبتلا شده است، بهتر است زیر نظر پزشک از مکمل یا آمپول ویتامین D استفاده کنید.

۹- آب بیشتری به کودک بدهید

بدن ما برای رشد، علاوه بر غذا به آب کافی نیز نیاز دارد. آب بهترین نوشیدنی برای هیدراته کردن بدن است که برای عملکرد کلی اندام‌های بدن ضروری است. کودکان بین ۹ تا ۱۳ سال باید روزانه بین ۵ تا ۶ لیوان آب بنوشند. نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۸ سال نیز باید روزی ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند. به خاطر داشته باشید که اگر کودک در هوای گرم بازی می‌کند یا فعالیت بدنی زیادی دارد، بدن او به آب بیشتری نیاز دارد.

۱۰- شرایطی را فراهم کنید تا کودک ورزش کند

ورزش کردن، بازی یا پیاده‌روی برای ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کودک ضروری هستند. برای این که کودک به خوبی رشد کند و بلند قدتر شود، بهتر است شرایطی را فراهم کنید تا هر روز فعالیت بدنی داشته باشد. همه کودکان و نوجوانان باید روزانه حداقل ۱ ساعت فعالیت بدنی داشته باشند.

دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری، طناب زدن، پیاده‌روی و ترامپولین همگی برای بهبود رشد قدی کودک مفید هستند. فراموش نکنید که درمان کوتاهی قد در نوجوانان ورزش کردن است و از همین رو تا زمانی که کودک در سن رشد قرار دارد و تا قبل از ۱۸ سالگی حتما شرایط ورزش کردن را برای او فراهم کنید.

در این مقاله به روش‌هایی برای پیشگیری از کوتاهی قد کودک اشاره شد. به خاطر داشته باشید که تغذیه نقش مهمی بر رشد قدی کودک دارد و توجه به این موضوع نه تنها روی ظاهر کودک موثر است، بلکه به سلامت جسمی و همچنین بهبود رشد ذهنی کودک نیز کمک می‌کند.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!