تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

عارف، پزشکان را در جایگاه معاون اول رییس جمهور می‌بیند

عصرایران نوشت: برخی از ناظران انتصاب عارف را حاصل حضور 90 دقیقه‌ای سید محمد خاتمی در دوشب قبل و در دفتر دکتر پزشکیان در پاستور می‌دانند. 

علی تاجرنیا عضو شورای راهبری دولت چهاردهم شایعات انتصاب دکتر محمد رضا عارف به معاون اولی رییس جمهور پزشکیان را تأیید کرد و از این اتفاق خبر داد.

عارف، در چهار سال موفق‌ترین دولت بعد از انقلاب – دولت دوم اصلاحات از 80 تا 84- معاون اول رییس جمهوری (خاتمی) بود و در سال 1394 نماینده اول تهران در مجلس دهم شد.

   او دو سال قبل از آن و در سال 92 نامزد ریاست جمهوری شده بود اما به خواست خاتمی از ادامه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری کنار کشید تا راه برای حسن روحانی هموار شود اما رییس جمهور اعتدال‌گرا اصلاح‌طلبان را چندان به بازی نگرفت.

  برخی از ناظران انتصاب عارف را حاصل حضور 90 دقیقه‌ای سید محمد خاتمی در دوشب قبل و در دفتر دکتر پزشکیان در پاستور می‌دانند.

   انتخاب عارف به معاون اولی به معنی این است که دولت مسعود پزشکیان دولت سوم روحانی نخواهد بود (‌بر خلاف ادعاهای مکرر دو نامزد پوششی در مناظره ها) و اگر قرار بر تشبیه باشد به دولت خاتمی شبیه خواهد بود.

   با حضور عارف در این جایگاه احتمال انتخاب علی طیب‌نیا به وزارت اقتصاد و دارایی قوت می‌گیرد و این در حالی است که برخی منابع از اسخاق جهانگیری به عنوان گزینه وزارت نفت هم یاد می‌کنند.

   هر دو (طیب‌نیا و جهانیگیری) در مراسم امروز -امضا (تنفیذ) حکم ریاست جمهوری در حسینیه امام خمینی- حاضر بودند.

انتصاب عارف از دو جنبه دیگر هم حایز توجه است. نخست این که چون خود او 70 سالگی را پشت سر گذاشته و به قدر کافی تجربه دارد احتمال حضور وزیران جوان در دولت را تقویت کرده تا توازن برقرار شود و دوم این که به خاطر ضربات مکرر به اصلاح طلبان بعد از سال 88 و گسست نسلی بنیاد تحت مدیریت عارف در سال‌های گذشته می‌تواند منبع تغذیه مدیران جدید به دولت پزشکیان باشد.

    عارف که متولد سال 1330 است در 24 سالگی با بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان به آمریکا رفت و  کمی مانده به پیروزی انقلاب ایران فوق لیسانس گرفت و دو سال بعد از انقلاب 1359 از دانشگاه استنفورد با معدل 4 از چهار دکتری برق و مخابرات دریافت کرد و بعد به ایران بازگشت.

    او به عنوان چهره‌ای علمی – سیاسی شناخته می‌شود و اصطلاح “شبکه های عارف” یادآور یایان نامه دکتری اوست. سیاهه مقالات علمی او به عنوان استاد گروه برق دانشگاه صنعتی شریف در تارنمای رسمی این دانشگاه ثبت شده است.

راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!