تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

12 جادوی گرما: نوشیدنی‌های گیاهی برای رفع تشنگی و عطش

استفاده از دمنوش‌های گیاهی یکی از بهترین راهکارها برای رفع احساس عطش و تشنگی است. مصرف برخی از این دمنوش‌ها به جلوگیری از گرمازدگی نیز کمک می‌کند و برای هیدراته کردن بدن نیز مناسب است. در این مقاله از بخش سبک زندگی در تک فانبلاگ می‌توانید با ۱۲ دمنوش گیاهی برای رفع عطش آشنا شوید.

انواع دمنوش گیاهی ضد عطش

حدود ۶۰ درصد از بدن ما از آب تشکیل شده و کمبود این مایع ارزشمند می‌تواند موجب کاهش انرژی، کمبود تمرکز و مشکلاتی جدی در عملکرد طبیعی اندام‌های بدن شود. رفع تشنگی با دمنوش گیاهی موجب هیدراته شدن بدن می‌شود و از گرمازدگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کند. در ادامه این بخش به ۱۲ دمنوش گیاهی برای رفع عطش اشاره شده است.

۱- دمنوش بابونه

بابونه یکی از مفیدترین دمنوش‌های گیاهی برای رفع احساس تشنگی است که خاصیت ضد التهابی دارد و از همین رو مصرف آن به بهبود عملکرد سیستم گوارش، جلوگیری از بیماری و همچنین بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. برای تهیه این دمنوش باید مقداری بابونه خشک را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. سپس قوری را برای حدود ۱۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا دمنوش شما آماده شود.

۲- دمنوش گل گاو زبان

کی دیگر از دمنوش‌های مناسب برای رفع عشق، دمنوش گل گاو زبان است. مصرف این دمنوش موجب افزایش آرامی شدن می‌شود و برای کاهش استرس و خشکی دهان نیز مفید است. برای تهیه این دمنوش باید مقداری گل گاو زبان را همراه با گل محمدی در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. درب قوری را ببندید و آن را روی بخار کتری قرار دهید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس این دمنوش را میل کنید.

۳- دمنوش نعنا

نعنا خاصیت خنک کنندگی دارد و مصرف آن موجب کاهش نفخ و بهبود عملکرد گوارش می‌شود. برای تهیه دمنوش نعنا می‌توانید از برگ‌های تازه یا خشک شده نعنا استفاده کنید.

این دمنوش نه تنها به رفع عطش کمک می‌کند، بلکه برای کاهش دمای بدن و همچنین خوشبو شدن دهان نیز مفید است. می‌توانید این دمنوش را به صورت گرم میل کنید یا اجازه دهید خنک شود و همراه با چند تکه یخ به صورت خنک بنوشید. برای رفع عطش بعد از زایمان نیز می‌توانید از این دمنوش استفاده کنید.

۴- چای ترش

چای ترش یکی از بهترین دمنوش‌های گیاهی برای رفع عطش و خشکی دهان است که در فصل گرما فواید زیادی برای بدن دارد. مصرف این دمنوش به پاکسازی کبد و دفع سموم بدن کمک می‌کند و برای خنک شدن بدن و رفع عطش نیز مفید است.

این دمنوش سرشار از ویتامین C و مواد معدنی مختلف است و برای درمان اضطراب و استرس نیز مفید است. جالب است بدانید که نوشیدنی چای ترش موجب افزایش تعریق و در نتیجه کاهش دمای بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ دمنوش‌ آرامبخش و نشاط‌ آور که نمی‌دانستید!

۵- دمنوش سنبل الطیب

تشنگی زیاد و قرار گرفتن در معرض هوای گرم موجب بروز سردرد و بی حالی می‌شود. مصرف دمنوش سنبل الطیب برای رفع تشنگی و همچنین بهبود سردرد ناشی از گرمای هوا مفید است. این دمنوش بدن شما را هیدراته می‌کند و احساس تشنگی و گرسنگی را کاهش می‌دهد.

۶- دمنوش عناب

عناب طبع خنکی دارد و مصرف آن به خنک شدن بدن و رفع تشنگی و همچنین جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کند. مصرف دمنوش عناب به رفع خشکی پوست و آفتاب سوختگی نیز کمک می‌کند و یکی از بهترین دمنوش‌ها برای فصل تابستان و هوای گرم محسوب می‌شود.

برای تهیه این دمنوش باید چند عدد عناب را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. در ادامه قوری را برای ۲۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید و سپس این دمنوش را صاف کرده و میل کنید.

۷- چای رویبوس

چای رویبوس یکی از قدیمی‌ترین و مفیدترین انواع چای است که بیشتر از ۳۰۰ سال است که در آفریقای جنوبی استفاده می‌شود. این چای سرشار از الکترولیت و ویتامین‌های مختلف است و به خنک شدن بدن و همچنین کاهش احساس تشنگی در هوای گرم کمک می‌کند.

مصرف این چای به کاهش فشار خون، کاهش کلسترول و همچنین سلامت قلب کمک می‌کند و برای کاهش گرفتگی‌های شدید معده نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش پوست انبه

۸- دمنوش به لیمو

دمنوش به لیمو مفیدترین دمنوش گیاهی برای رفع عطش است که آنتی اکسیدان‌های مختلفی دارد و برای رفع التهاب، سم زدایی بدن و همچنین کاهش وزن مفید است. مصرف این دمنوش احساس تشنگی را کاهش می‌دهد و بدن شما را به خوبی هیدراته می‌کند.

برای بهبود خواب و رفع استرس و اضطراب و خشکی دهان نیز می‌توانید از این دمنوش مفید و خوش عطر استفاده کنید. آماده کردن این دمنوش بسیار راحت است. برای تهیه دمنوش به لیمو باید مقداری برگ به لیمو خشک شده در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید.

در ادامه درب قوری را روی آن بگذارید و قوری را روی بخار کتری قرار دهید تا چای آماده شود. می‌توانید این چای را به صورت داغ یا سرد همراه با مقداری عسل میل کنید.

۹- دمنوش لیمو عمانی

یکی دیگر از چای‌هایی که برای رفع تشنگی در سرماخوردگی و رفع عطش در هوای گرم مناسب است، دمنوش لیمو عمانی است. این دمنوش خاصیت ضد سرطانی دارد و مصرف آن خون را تصفیه می‌کند. استفاده از این دمنوش موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش، تامین ویتامین D مورد نیاز بدن و همچنین درمان یبوست می‌شود.

برای تهیه این دمنوش می‌توانید یک عدد لیمو عمانی را خرد کنید و همراه با پوست در قوری بریزید. سپس مقداری آب جوش اضافه کنید و قوری را روی بخار کتری قرار دهید تا دمنوش شما آماده شود. اگر طعم این دمنوش برایتان ترش است، می‌توانید در زمان نوشیدن آن مقداری عسل به آن اضافه کنید.

۱۰- دمنوش پوست نارنگی

دمنوش نارنگی یکی از خوش عطر و طعم‌ترین دمنوش‌های گیاهی برای رفع عطش است. این دمنوش طعمی شبیه به نارنگی دارد و می‌توانید از آن به صورت داغ یا سرد استفاده کنید.

۱۱- دمنوش گل محمدی

یکی گل محمدی بهترین دمنوش برای رفع تشنگی است که برای تهیه آن باید از گل محمدی خشک شده استفاده کنید. مصرف این دمنوش فواید زیادی برای بدن دارد و به هیدراته کردن بدن، آرامش اعصاب و همچنین افزایش انرژی بدن در هوای گرم کمک می‌کند.

۱۲- چای میوه‌ای

اگر یک بار طعم چای میوه را چشیده باشید، حتما عاشق مزه این چای بی‌نظیر خواهید شد. این چای خوشمزه با استفاده از ترکیب میوه‌های خشک شده مثل گلابی، سیب، به همراه با مقداری بهار نارنج و گل محمدی تهیه می‌شود. عطر و مزه این چای بسیار لذیذ است و مصرف آن به رفع عطش، خنک شدن بدن و افزایش انرژی کمک می‌کند.

در این مقاله به ۱۲ دمنوش گیاهی برای رفع عطش و تشنگی اشاره شد. می‌توانید از این دمنوش‌ها هم به صورت گرم و هم سرد و خنک استفاده کنید. اگر تجربه استفاده از این دمنوش‌ها را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!