تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

7 روش برای ایجاد و حفظ انگیزه که شاید نشناخته‌اید

انسان برای زندگی کردن نیاز به انگیزه یعنی یک دلیل درست و خوشایند دارد. در واقع زندگی و ادامه دادن مسیر زندگی انگیزه می‌خواهد. این انگیزه می‌تواند از چشمه‌های مختلفی نشأت بگیرد، چرا که ارزش‌ها متفاوت است و دلایل متفاوت بسیاری وجود دارد که مردم را ترغیب کند. هرچه انگیزه قوی‌تر باشد، تلاش فرد برای رسیدن به خواسته‌هایش بیشتر است. اما به وجود آوردن و حفظ انگیزه همیشه آسان نیست، فشار زندگی و ناملایمات و موانعی که در سر راه وجود دارند، گاهی باعث دست کشیدن از تلاش و خستگی و ناامیدی خواهند بود. در این مقاله از اُکالا بلاگ می‌خواهیم به مواردی که در به وجود آوردن و حفظ انگیزه موثر هستند، اشاره کنیم.

رازهای به وجود آوردن و حفظ انگیزه

در ادامه شما را با رازهای ایجاد و حفظ انگیزه آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- درونی کردن انگیزه

انگیزه بیرون از وجود انسان معنا ندارد. فرض کنید که به انگیزه به دست آوردن مقداری پول، کاری را انجام می‌دهید. اگرچه به نظر می‌رسد دلیل خوبی شما را تشویق به کار کردن می‌کند اما این انگیزه نمی‌تواند درست باشد چرا که به محض برداشته شدن پاداش بیرونی شما دست از کار کشیده و ادامه مسیر برایتان سخت خواهد بود.

انگیزه واقعی ربطی به دریافت ما از بیرون ما نخواهد داشت و صرفا به رضایت ما از آن کار مشخص بستگی دارد. به همین خاطر است که لازم است انگیزه‌های ما درونی باشند و خودمان بخواهیم که بدون هیچ پاداشی آن را انجام دهیم. درونی کردن انگیزه می‌تواند کار سختی باشد اما بعد از به وجود آوردن آن به مراتب قوی‌تر از انگیزه‌های بیرونی خواهد بود.

برای درونی کردن انگیزه به این دقت کنید که چه ارزش‌هایی دارید و می‌خواهید به کجا برسید. این امر می‌تواند نشان دهد که در درون شما چه چیزی وجود دارد. از خود بپرسید به چه چیزی علاقه دارید و می‌خواهید چه کار کنید و برای چه کاری همیشه انرژی دارید و از آن خوشحال خواهید بود. این‌ها انگیزه درونی شما را فعال می‌کنند.

۲- تصویرسازی ذهنی

اگر آنچه که می‌خواهید به آن برسید را در ذهن داشته باشید به شما برای داشتن انگیزه برای ادامه مسیر کمک می‌کند. یک تصویر زیبا در عین حال واقعی (و نه ایده‌آل) از آینده خود و آنچه می‌خواهید به آن برسید را مجسم کنید. آن تصویر به شما کمک می‌کند تا انرژی لازم برای ادامه دادن را داشته باشید.

می‌توانید از یک تصویر واقعی یا یک تصویر صرفاً ذهنی استفاده کنید اما جزئیات این تصویر را به خاطر داشته باشید. هر کدام از آن جزئیات می‌توانند انگیزه شما را بیشتر کند. به محض اینکه خستگی بر شما غلبه کرد دوباره تصویر را مرور کنید و یادآوری کنید که می‌خواهید به آن برسید. هرچه این تصویر خوشایندتر و دلخواه‌تر باشد انگیزه شما بیشتر خواهد بود. اما لازم است از تصاویر رویایی که قابل دسترس نیستند دوری کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای روانشناسی برای بهبود کیفیت زندگی شما

۳- تعهد به ادامه دادن

همه ما در مسیرهای‌مان ممکن است با شکست روبرو شویم. شکست خوردن اغلب تجربه سختی است و ادامه دادن بعد از شکست نیاز به انگیزه بسیار زیادی دارد. اما ادامه دادن مسیر با وجود کم شدن انگیزه و ترس از شکست مکرر و نگرانی‌های دیگر، به مرور می‌تواند مجدداً به ایجاد انگیزه کمک کند.

همین ماندن در مسیر خودش به نوعی حس قدرتی در ما پدید می‌آورد. پس برای حفظ انگیزه باید مجددا شروع کنید و متوقف نشوید. هر چند که کندتر و آهسته تر پیش بروید، خواهید دید که ماندن در مسیر، انگیزه‌های جدید و احتمالا قوی‌تری در شما ایجاد می‌کند.

۴- قدم‌های کوچک

لازم نیست که قدمی بزرگ بردارید. آنچه که با قدم‌های کوچک به آن می‌رسید، سریع‌تر و آسان‌تر به دست می‌آیند و باعث می‌شوند که توجه ما نسبت به پیشرفت بیشتر باشد و دفعات بیشتری از خود رضایت داشته باشیم. به همین خاطر انگیزه بیشتری پیدا می‌کنیم تا قدم‌های دیگر را برداریم.

یک پرش بلند به سادگی محقق نمی‌شود و ممکن است باعث از بین رفتن انگیزه ما باشد اما قدم‌های کوچک به محض عملی شدن، به هدف می‌رسند و می‌توانند عامل انگیزه بخش باشند. تجربه حس خوشایندی که با رسیدن به هر کدام از اهداف به طور مکرر تجربه می‌کنید مثل یک پاداش عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: گام‌های طلایی برای رهایی از کمال‌ گرایی

۵- پاداش گرفتن

یکی از راه‌های ایجاد انگیزه و حفظ آن برای خود، پاداش گرفتن است. اما این پاداش نیازی به یک منبع بیرون از خود ندارد بلکه این خود شما هستید که برای خود پاداش‌های کوچکی در نظر می‌گیرید. مغز ما نسبت به گرفتن پاداش حساس و گوش به زنگ است و با گرفتن پاداش تشویق خواهد شد که به آن مسیر ادامه دهد. این نوعی شرطی شدن است.

هر بار که پاداش کوچکی به خود می‌دهید مغز شما انرژی بیشتری برای تجزیه و تحلیل و کمک به شما برای ادامه دادن خواهد داشت. بهتر است که پاداش‌ها به جای جنبه مادی جنبه معنوی داشته باشند. از طرفی باید سعی کنید از پاداش‌های بزرگ استفاده نکنید. چرا که باعث از بین رفتن ارزش پاداش‌های کوچک خواهد شد. شما همیشه نمی‌توانید پاداش بزرگی به خود بدهید پس ارزش پاداش‌های کوچک را حفظ کنید و هر بار با یک پاداش کوچک مغزتان را بیشتر از پیش با خود همراه کنید.

۶- کار تیمی

کار کردن با گروهی که انگیزه دارند انگیزه شما را نیز افزایش خواهد داد. همه افراد در یک تیم به وسیله همدیگر ترغیب و تشویق می‌شوند و این باعث می‌شود همه آنها انگیزه‌های خوبی برای ادامه دادن کار داشته باشند. در واقع زمانی که کسی در یک گروه، خسته و فرسوده می‌شود، با دیدن دیگران است که تلاش می‌کند همپای آنها موثر باشد. وقتی همگی خواهان رسیدن به هدف هستند دیدن آنها می‌تواند فرد را به قدم برداشتن و ادامه دادن مسیر ترغیب کند. این اثر گروه است که بر به وجود آوردن و حفظ انگیزه کمک می‌کند.

۷- اثرگذاری

همه ما خواهان اثرگذاری هستیم. هیچکس نیست که بخواهد بی‌اثر باشد و ارزش خود را نادیده بگیرد. همه ما با اثر گذاشتن بر جهان خود و جهان دیگران است که ارزش خود را درک می‌کنیم. اثرگذاری به ما حس ارزشمندی و با اهمیت بودن می‌دهد. حتی بخشی از معنای زندگی برای انسان، با میزان اثرگذاری اش در جهان تعریف می‌شود.

این اهمیت داشتن و موثر بودن برای جامعه، آنقدر مهم است که باعث به وجود آمدن انگیزه می‌شود. از طرفی ما تلاش می‌کنیم که به این اثرگذاری ادامه دهیم پس به صورت ناخودآگاه با فکر به اثرگذاری بیشتر یا امتداد آن، انگیزه‌مان را حفظ می‌کنیم تا تاثیری هرچند کوچک در جهان داشته باشیم.

انگیزه داشتن مثل سوخت موتور است. یک ماهواره را در نظر بگیرید که قرار است به فضا پرتاب شود. اگر سوخت آن و آتش اولیه به اندازه کافی قوی نباشد، ماهواره از جو زمین خارج نمی‌شود و سقوط خواهد کرد. نه تنها بعد از شتاب اول، بلکه قدرت ادامه دادن و رسیدن به فضا، باید توسط آن آتش ادامه یابد.

انسان نیز برای شروع و ادامه دادن و رسیدن به هدف نیازمند چنین آتشی است. اگر آن را در خود نداشته باشیم، ناگزیر متوقف و ساکن خواهیم بود. شما چه راه‌هایی برای ایجاد و حفظ انگیزه می‌شناسید؟ آن را در این مطلب از مجله سبک زندگی تک فانبا ما در میان بگذارید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!